“Parotia is geboren vanuit een behoefte om met elkaar te dansen én hiermee tegenwicht te bieden aan de hardere elektronische muziekstijlen die in het afgelopen jaar steeds groter zijn geworden”, vertelt Eva op een regenachtige dag in een koffietentje in Utrecht. Het is precies een week voordat de nieuwe clubavond van haar hand van start gaat in EKKO. De avond wordt op de website van EKKO aangekondigd als ‘een stap weg van het individualisme en een sprong richting elkaar toe.’ Precies wat Eva voor ogen heeft met Parotia: de verbinding opzoeken op de dansvloer.
Paradijsvogel
De naam Parotia is volgens Eva geïnspireerd op de paringsdans van de gelijknamige Nieuw-Guineese paradijsvogel, die gebruikmaakt van wisselende kleuren in zijn zwarte vacht om aandacht te trekken en andere vogels te imponeren. Dit past bij hetgeen Eva wil bereiken met Parotia: mensen laten dansen mét elkaar. “Het valt mij op dat als er ergens wat hardere muziek gedraaid wordt of als ik zelf wat harder draai, mensen meer naar binnen keren. Ze zijn dan meer gericht op de dj, op een break of op zichzelf. Als ik een wat warmer, soulvol geluid draai keren mensen juist naar elkaar toe. Dan staat de dj ook wat minder centraal in het hele plaatje en gaat het meer over samen zijn en verbinding creëren met elkaar.”
Verhard
Volgens Eva lijkt de programmering in de Nederlandse dancescene sinds covid te zijn verhard. “Trance, techno en electro zijn op dit moment heel erg groot. Ik vind het goed dat er op deze populariteit wordt ingespeeld, maar ik mis soms wel een beetje diversiteit in genres op de line-up van veel grote festivals. Als Ajuma neem ik waar wat er op de dansvloer gebeurt als er een ander geluid verspreid wordt. Dan valt het me op dat er ook behoefte is aan een ander soort muziek in de dancescene: muziek waardoor je mét elkaar wilt dansen. Daarom maak ik hier graag ruimte voor.”
(tekst gaat verder onder de foto)