Gelijk als Gillespie begint te spelen is het al lekker druk in de ruimte. Het viel te verwachten, organisator-, muzikant- en labelbaas Stefan Breuer heeft een leuke vrienden- en kenniskring enthousiast gekregen voor deze avond. De band uit Kosovo kenmerkt zich doordat de dromerige zang van Blerta Zabërgja in eigen taal is, wat in eerste instantie zorgt voor een mysterieus en ongrijpbaar tintje. Opvallend is ook de toetsenist die met zijn dissonante partijen tegen de muziek in lijkt te spelen en met verschillende effectpedalen een extra scheut noise toevoegt. Het totaalgeluid zit ergens tussen noiserock en popmuziek in: energiek, maar soms ook dromerig.
Ergens in een oefenhok bij Transwijk gebeurden vreemde, creatieve en enigszins magische dingen op zondagavond 25 maart. Bekende gezichten, bekende instrumenten en een bekende bandsamenstelling voor de uitvoering van Todd Tobias’ (onder andere van Guided By Voices en een rits soloplaten op het Utrechtse Tiny Room Records) nieuwe project Combo Qasam. In het voorprogramma stond de eveneens bijzondere rockband Gillespie, helemaal uit Kosovo.
Combo Qasam is het nieuwe project van songwriter- en multi-instrumentalist Todd Tobias op Stefan Breuer zijn Utrechtse Tiny Room Records label. Het pas uitgekomen album Massabu Evening Entertainments draait om een verzonnen band en verzonnen instrumenten in een verzonnen stad, waar ze chaotische dansmuziek met invloeden uit het Midden-Oosten spelen tot diep in de nacht. De Amerikaan Tobias is vanavond niet aanwezig, maar dat maakt voor de muziek en boodschap niet uit. Live uit deze muziek zich vooral door een flinke scheut funkrock en een tintje noise, gespeeld door leden van Lost Bear (Gino Miniutti, Stefan Breuer en Arno Breuer) plus Ab Al-tamimi (van Rogue Minor). Dat klinkt lekker swingend en een beetje exotisch. Toch wordt er vanavond van ons als publiek meer verwacht dan ‘gewoon’ naar een bandje kijken. Rond het project schreef Tobias het pamflet ‘The DIY Fun Movement’, een A4-tje dat vanavond op meerdere plekken in de ruimte verspreid is en nog eens opgelezen wordt tijdens het optreden. Het verhaalt over creativiteit, (verhalende) kunst, saamhorigheid, dansmuziek en vooral plezier met elkaar in een wereld die beheerst word door afstandelijkheid en de gemakzucht van digitale media.
Plezier met elkaar dus: bij binnenkomst krijgt iedereen een doosje Smarties, een blauwe draad van een bolletje wol wordt in het publiek gegooid en doorgeven als verbindende factor, maar belangrijker is dat iedereen mag dansen, zingen en muziek maken. Dit komt goed naar voren als bandleden afwisselend stoppen met spelen en hun instrumenten aan het publiek te leen geven. Een drumritme of gitaarmelodie blijft altijd de basis, maar de rest van de muziek is dus vrije invulling door het publiek. Het resultaat is soms swingend, soms melodieus en vaak chaotisch. Dat hoort erbij vanavond, want we zijn als een eenheid bezig met muziek, dans en vooral plezier. Een nog lossere jam ontstaat er als dubmuziek (van DJ GNI) zich gaat bemoeien met de livemuziek, flinke noise loops en elektronica kriskras door elkaar gaan en er aan alle kanten extra discolichten aanflitsen. Als wij besluiten naar huis te gaan is de avond nog niet afgelopen, want telkens weer pakt iemand anders een instrument op om te bespelen. De band Combo Qasam liet vanavond leuke muziek horen, maar eigenlijk waren we met zijn allen één band en dat is uiteindelijk nog veel toffer.
Gezien: Gillespie en Combo Qasam, zondag 25 maart 2018 @ oefenhok Patrick, Transwijk, Utrecht