Zondag 3 juni stond Utrecht in het teken van de tweede editie van Culturele Zondag Utrecht Centraal. Door de hele stad waren muzikale projecten te vinden. Zo ook op het Paardenveld aan de Singel, waar Hiphop Saved My Life werd georganiseerd. Hiphop Saved My Life is een samenwerkingsproject tussen EKKO en de Herman Brood Academie. Studenten krijgen iedere maand de kans om op te treden tijdens een clubavond, die standaard wordt afgesloten door een bekendere naam uit de hiphop scene. Deze zondag voegde het Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland daar nog een ingrediënt aan toe.
Samen met de Herman Brood Academie en Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland organiseerde EKKO Hiphop Saved My Life aan de singel, tijdens de tweede editie van Utrecht Centraal. Naast talentvolle studenten stonden ook De Cultuur en grime-formatie NoizBoiz op het programma.
Aan het begin van de middag was het rustig op het Paardenveld, waar een bescheiden hoeveelheid geïnteresseerden zich had verzameld in de zon. De met graffiti versierde half-pipe in het midden van het parkje vormde het podium voor de dag. Rapper en danser Strickx trapte namens Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland de middag af. De winnaar van de Boks Award 2017 was niet uit het veld geslagen door de geringe opkomst. Met een gezonde hoeveelheid bravoure en bijgestaan door twee vrienden bracht hij een korte maar complete hiphopshow, inclusief zelfgeschreven teksten, dansbattles en beatboxen. Het was vooral het plezier waarmee de heren het brachten dat hen aan het einde een bescheiden applaus opleverde.
Ook wanneer Jerry Island, de afvaardiging van de Herman Brood Academie, het podium besteeg, heerste er nog een gezapige sfeer op het Paardenveld. Jammer, want de jonge rapper beschikte over een heel eigen en overtuigend stemgeluid. Hij liet zien dat hij zowel met trap- als meer oldschool ritmes overweg kon, hoewel hij soms uitgleed bij R&B-geïnspireerde zangstukken.
Het laatste deel van de middag werd ingeluid door Amsterdamse hiphop formatie De Cultuur. Het begin werd geplaagd door technische problemen waardoor de twee rappers eerst een minuut of tien opmerkingen maakten over de kleine opkomst en de verzengende hitte in de half-pipe. Met zichtbare tegenzin begonnen de heren uiteindelijk met hun act, waarbij vooral de muziek bijzonder goed paste bij de sfeer op het grasveld. Nummers als ‘Cruisin’ en ‘Opeens Willen Ze Hangen Met Me Boys’ wisten mensen niet in de benen te krijgen, maar lieten wel de kracht van De Cultuur zien: melodische en sfeervolle hiphop. Het rappen van beide heren was echter soms zelfs met autotune niet te redden. Versneld verlieten de mannen het podium met het excuus dat het iets te warm voor ze was: “Zulke diva’s zijn we dan ook wel weer.”
De dag werd afgesloten door Nederlandse grimeformatie NoizBoiz die “duistere muziek in zonnige tijden” kwam brengen. Tegen de verwachting in wisten de heftige grimebassen het Paardenveld te enthousiasmeren. Er werd niet gedanst, maar groepjes vuisten stompten de lucht in bij de drops. Kopman Don de Baron zag samen met DJ XL en zangeres Jill de humor van de situatie wel in. Er werd het publiek op het hart gedrukt dat er vooral van het weer genoten moest worden. De show werd afgesloten met het opzwepende ‘Fris’, dat de formatie samen met Wiley maakte.
Al met al was de programmering van Hiphop Saved My Life vermakelijk. De opkomst was tegenvallend, waardoor de gewenste hiphop-sfeer niet bereikt werd. Zowel studenten als professionele acts hadden een publiek verdiend waar ze hun energie in kwijt hadden gekund.
Gezien: programmering Hiphop Saved My Life (als onderdeel van Utrecht Centraal), zondag 3 juni 2018 @ Paardenveld, Utrecht