"Ze is terug!” Met die woorden wordt Eefje de Visser enthousiast ontvangen door het publiek dat zich op zondagavond in de tuin van het Centraal Museum heeft verzameld. Haar soloshow is een passende afsluiter van een zonnige dag vol muziek en een mooie inluider van de nacht.

‘Eefje’, liefkozend bij haar voornaam genoemd, is terug in Utrecht. Voor eventjes dan. Vanavond ruilt de muzikante haar huidige woonplaats Gent in voor de stad waar ze bijna tien jaar woonde en waarvan de inwoners haar blijven omarmen. De gelegenheid: het slotconcert van Culturele Zondag Utrecht Centraal, het festival waarbij de hele binnenstad en delen daarbuiten omgetoverd werd tot één groot muziekpodium. Eefje de Visser mag aan het eind van deze geslaagde dag de nacht inluiden op een prachtige locatie: de tuin van het Centraal Museum.

We bevinden ons in hartje Utrecht, waar vlak voor en tijdens het optreden een festivalsfeer hangt. Mensen zitten met een biertje of wijntje in hun hand op het gras onder de bomen. Omringd door de muren van het museum en de Nicolaïkerk lijkt de stad hier ver weg. Het is duidelijk dat veel mensen speciaal voor Eefje de Visser komen. Niet gek: het gaat goed met de singer-songwriter. Zo heeft Eefje net een succesvolle solotour door Nederland en België achter de rug en staat ze komende zomer op Lowlands.

Nuchtere eigenheid

Na het winnen van de Grote Prijs van Nederland in 2009 maakten we echt kennis met Eefje de Visser via haar debuutalbum De Koek (2011). Hierop zijn kleine Nederlandstalige liedjes te horen, gezongen met de inmiddels vertrouwde heldere fluisterstem die haar muziek een intiem gevoel geeft. Op het tweede album Het Is (2013) klinken de nummers volwassener, het album is samenhangender en de teksten cryptischer. Het Is werd opgenomen in het Mirlitontheater in Utrecht, de stad waar De Visser ook muzikanten voor haar band vond. Op deze heldere zomeravond speelt ze vooral liedjes van haar derde album Nachtlicht (2016). De elektronische instrumenten van dit album zorgen voor een broeierige, dansbare sfeer.

Tijdens haar laatste tour heeft De Visser zich al bewezen als multi-instrumentalist en ook vanavond treedt ze solo op. Ze staat achter een opstelling van synthesizers en pedalen en heeft af en toe ook nog een (bas)gitaar om haar nek. Op deze manier weet ze een indrukwekkend geluid neer te zetten waar steeds meer mensen op meebewegen. Technische problemen aan het begin van de set doen haar niet wankelen. Na wat kenmerkend nuchtere woorden en een korte tussenstop gaat ze gewoon door met de rest van de nummers. Nuchter en eigenzinnig, twee sleutelwoorden voor Eefje de Visser als muzikant. Ze klampt zich niet vast aan gevestigde manieren van muziek maken, teksten schrijven of optreden maar heeft een eigen stijl gecreëerd die gewaardeerd wordt.

Samen de nacht in

In de goedgevulde museumtuin zien we het samen donker worden als  Eefje een ode brengt aan de nacht. Ze speelt niet alleen werk van Nachtlicht, maar ook oude bekenden van Het Is. Er komen zelfs twee niet uitgebrachte nummers voorbij. Het publiek luistert vol spanning naar een akoestische versie van de bekende single ‘Scheef’. Pas helemaal aan het eind komen de zware synths erbij. Moeiteloos wordt de overgang gemaakt naar het volgende nummer. Al met al een goed doordacht concert dat dankzij de lichtshow en glitterjurk ook fijn is om naar te kijken. En zoals Eefje zingt: “Alles valt op z’n plaats, er is tijd in deze stad doorgebracht”. Het licht dooft, Utrecht kan tevreden naar huis.

Gezien: Eefje de Visser tijdens Culturele Zondag Utrecht Centraal, zondag 3 juni 2018 @ Centraal Museum, Utrecht