030 popscene achter de schermen: Triomf 030 popscene achter de schermen: Triomf

"Het is net hutten bouwen, maar dan voor grote mensen"

, Tekst: Jett Ruigrok / Foto's: Juri Hiensch / Triomf

030 popscene achter de schermen: Triomf

"Het is net hutten bouwen, maar dan voor grote mensen"

Tekst: Jett Ruigrok / Foto's: Juri Hiensch / Triomf ,

De Utrechters Jasper Willemse en Joop Angenent organiseren met hun bedrijf Triomf enkele van de best bezochte feesten en evenementen in Utrecht en Nederland. De meeste mensen kennen Triomf niet, maar hun feestjes maar al te goed: 90’s now, Singlefeestje, Zer00’s Heroes zijn enkele voorbeelden. Daarnaast verzorgt Triomf de aankleding van verschillende festivalterreinen, zoals het Utrechtse Soenda, Into The Great Wide Open, Pitch en Best Kept Secret.

Misschien ken je Willemse en Angenent niet persoonlijk, maar hun feesten kan je bijna niet gemist hebben. Ze touren door het hele land met hun evenementen, maar Utrecht is de stad waar het allemaal begon. Tivoli is de huiskamer van de twee heren en de rest van hun bedrijf. In het oude gebouw aan de Oudegracht hebben ze meer dan 250 feestjes georganiseerd en in het nieuwe TivoliVredenburg wordt enthousiast verder gedanst. “Elk feestje in Utrecht is net anders, maar de feestjes hier zijn vooral speciaal omdat we op de fiets kunnen komen en al onze vrienden er altijd zijn,” vertelt Angenent glunderend.

Het begin
Het eerste feest dat Triomf organiseerde, was in 1999 in EKKO. Hun 80’s verantwoord liep meteen goed. Een feest waar je alle hits van 1980 t/m 1989 kunt verwachten. Na twee edities was het feest uitverkocht. En dat was niet alles: “Binnen een jaar stonden we in de grote zaal van Tivoli en zelfs op Lowlands. Dan sta je opeens in een tent voor 15.000 man. Dit was een jongensdroom die ontzettend snel uitkwam,” vertelt Willemse trots.

De twee mannen denken dat het zo goed loopt omdat iedereen binnen Triomf zijn eigen specialiteit heeft. Er is een sterke creatieve kant, maar er zijn andere mensen die de organisatie in goede banen leiden. Willemse: “We willen een poppodium iets aanbieden wat voor hun interessant is, maar voor ons ook. Met deze unieke combinatie van samenwerken, hebben we ontdekt dat je hele mooie dingen kan maken.”

Een van de acht verschillende feesten die ze organiseren, is My Generation. Een feest voor een doelgroep die volgens hen veel te weinig de kans krijgt om eens ’s avonds in een club te dansen. Niet alleen de muziek, maar ook de ruimte wordt op de doelgroep aangepast. Er is bijvoorbeeld een wijnkaart (met wijn uit een glas, geen plastic beker!) en een ruime keuze uit verschillende speciaalbieren. Triomf probeert met al hun verschillende feesten “een beleving te creëren” – en dat zo’n 120 tot 150 avonden per jaar. Ze reizen het hele land door en staan naast Utrecht onder andere ook vaak in Tilburg, Eindhoven en Amsterdam.

Le Guess Who?

Decoratie
Toen Triomf begon, stak het al meteen veel tijd in de aankleding van de feesten. De muziek was er namelijk al, de decoratie nog niet. “Het begon met het toevoegen van een lichtshow, dat is natuurlijk iets wat veel organisaties doen. Maar daarna zijn we videoclips en -games gaan ontwerpen om aan de feesten toe te voegen. We hebben er allemaal dingen omheen bedacht om het speciaal en uniek te maken. De vormgeving is zo ontzettend belangrijk. Als de sfeer van het feest past bij hoe het eruit ziet, komt iedereen meteen in de goede stemming en kan het feest dus eerder beginnen. Dat is de ontdekking die ons zover gebracht heeft”, legt Willemse uit.

Het ontwerpen van de locaties begon heel klein, maar groeide snel. “Na een paar jaar gingen mensen ons vragen om niet alleen onze eigen, maar ook hun feest vorm te geven. Het ging om steeds grotere locaties, tot we een heel festival mochten decoreren. Het begon met Into The Great Wide Open op Vlieland en al snel werden dit meer en grotere evenementen waaronder het Utrechtse festival Soenda. Het vormgeven van een feestruimte is eigenlijk vanzelf gegroeid naar het ontwerpen van een heel festivalterrein. Uiteindelijk gaat het er bij een festival om hoe je ontvangen wordt. De uitstraling is één van de belangrijkste dingen.”

Club Lebowski

Mobiele bowlingbaan
Naast dit alles heeft de organisatie nog een project: Club Lebowski. Hun eigen mobiele bowlingbaan noemen ze het. Dat klinkt best vaag, maar eigenlijk is het gewoon een pop-up store, maar dan in de vorm van een nachtclub met bowlingbanen om je te vermaken. Een club die overal en nergens opeens te voorschijn kan komen. Na een potje bowlen kocht Triomf drie oude Amerikaanse bowlingbanen. Deze werden volledig ingericht op het nieuwe concept, doormidden gezaagd en kregen een nieuwe onderkant. Nu reist de mobiele bowlingbaan in een trailer van locatie naar locatie. Triomf bouwt er een club en een DJ-booth omheen en het feest kan beginnen. De mobiele bowlingbaan stond onder andere op Paaspop, maar popte ook op bij de presentatie van het nieuwe geurtje van Chanel in Parijs.

De heren zijn blij met het succes van hun bedrijf. Wat is er zo fijn aan werken aan de feesten van Triomf? Angenent weet het wel: “Bezig zijn met muziek en het maken van een plek waar mensen bij elkaar komen en een goeie avond hebben, dat is waar ik het liefst mee bezig ben. Zorgen dat ze zo snel mogelijk vergeten dat ze de hele week gewerkt en gestresst hebben. Dat is elke keer weer te gek. Het is net hutten bouwen, maar dan voor grote mensen.”

Tijdens EurosonicNoorderslag creëren Triomf en Excelsior Recordings, van 11 t/m 14 januari 2017, De Salon @ Noorderlicht, Groningen.
De eerstvolgende editie van My Generation is op vrijdag 17 februari 2017 TivoliVredenburg.

nu op 3voor12