The Shape Of Punk To Come over een andere boeg

Fabelachtig ferme female fronted fratsen

Tekst en foto's: Wouter van de Kamp ,

The Shape Of Punk To Come begint zo langzamerhand een begrip te worden in Utrecht en omstreken. De thema-avond in EKKO staat garant voor top of the bill harde bands van vaderlandse of Belgische bodem en dat wordt uiteraard gewaardeerd. Vanavond gooit The Shape Of Punk To Come het echter over een andere boeg. Mocht het feit dat er twee bands uit Engeland komen nog niet ongewoon genoeg zijn, dan zijn het de bands zelf wel. Om te beginnen hebben zij allen een vrouw aan het roer. Nou zijn bands met een frontvrouw natuurlijk ons beste muzikale exportproduct, maar dat het ook ruig en hard kan, weten zij ons vanavond voor eens en voor altijd helder te maken.

Zo zingt, nee schreeuwt Justine Jones van Employed To Serve haar frustratie de zaal in alsof haar leven ervan afhangt. Veilig verborgen achter haar door haar vuisten omsloten microfoon laat zij weten dat het haar menens is. Gesteund door een totaal gebrek aan frontlicht weet zij zich goed schuil te houden achter de door haar bandleden opgetrokken muur van herrie. Het is echter geen wedstrijdje 'wie de hardste herrie kan maken'. Verre van, want de band presteert het om op deze hoge snelheden toch nog allerlei technische hoogstandjes uit te halen. De ene omkering na de andere omkering maakt dat menigeen met regelmaat uit de maat headbangt. Een sterke opener van de avond. Dit smaakt naar meer.

Na een ietwat lang durende ombouw waarin de mannen van The Village Coffee & Music zich perfect van de dj-taak kwijten, blijken de drums voor het Belgische Brutus (niet te verwarren met de helaas ter ziele gegane Nederlandse naamgenoot) rechts en een kwartslag gedraaid op het podium te staan. Dat belooft wat. Stefanie Mannaerts, die tevens de vocalen voor haar rekening neemt, heeft intussen de drumstokken ter hand genomen en leidt de band door allerlei genres. Als Björk van post-hardcore had gehouden dan had het zo geklonken; prettige vervreemdingen en bizarre genrebuigingen. Het ene moment klinkt het trio jazzy en relaxed, om het andere moment uit te barsten in rechttoe rechtaan oldschool punk die vervolgens in een mum van tijd overgaat in post-hardcore. Dat vormt dan een gespreid bedje voor de welhaast frivole vocalen van Mannaerts, die haar frustraties vervolgens evengoed fysiek als verbaal de zaal inslingert. Een genot om naar te kijken en te luisteren.

Na een wederom erg lange ombouw is het dan de beurt aan het uit Sheffield afkomstige vijftal dat schuil gaat achter de naam Rolo Tomassi. Voor de doorgewinterde hardcorefan natuurlijk geen onbekende, maar wie minder thuis is in de hardere genres zal toch even raar staan kijken. De chaotische ritmes en genrevreemde elementen waarmee de band zijn muziek doorspekt, is niet voor iedereen weggelegd. Toch weet de band, zij het met enige moeite, de zaal uiteindelijk op gang te trekken. Met hitnummers als 'Ex Luna Scientia' en 'Opalescent' gaan de hoofden op de eerste rijen steeds woester op en neer. Net als bij de support-acts weet ook hier de frontvrouw Eva Spence - zoals altijd vreemd bewegend/dansend - de aandacht op zich te vestigen. De tegendraadse tracks vormen het slotpleidooi van vanavond.

The Shape Of Punk To Come bewijst in deze editie dat female fronted rock en metal niet alleen theatraal opereske taferelen oplevert, maar ook echt hard en progressief kan zijn. Dat de zaal zelfs op de eerste, echt zomerse avond van het seizoen goed gevuld is, bewijst het succes van deze thema-avond. Op naar de volgende editie. 


Gezien: The Shape Of Punk To Come met Rolo Tomassi, Brutus en Employed To Serve, donderdag 25 juni 2015 @ EKKO, Utrecht