Tweede dag Le Mini Who? in het teken van experimentele muziek Tweede dag Le Mini Who? in het teken van experimentele muziek

Met een kop koffie in de hand over de Ooster- en Westerkade voor een ontspannen middag.

, Tekst: Fay Troost / Foto’s: Sanne Lagerberg

Tweede dag Le Mini Who? in het teken van experimentele muziek

Met een kop koffie in de hand over de Ooster- en Westerkade voor een ontspannen middag.

Tekst: Fay Troost / Foto’s: Sanne Lagerberg ,

Le Mini Who? pakt op de zevende editie van het festival uit met niet één maar twee dagen. Het gratis festival, dat zich vooral focust op nationaal talent, heeft daarom al niets meer met 'mini' te maken. Op zondagmiddag genoten de bezoekers met een kop koffie in de hand van diverse experimentele acts op locaties aan de Ooster- en Westerkade.

In BROEI opent Bert Scholten, onderdeel van de OWSUM kunst en oprichter van de Lekker Kut Platenmaatschappij, het zondagprogramma. Na de eerste noten van Scholten zijn degenen die nog in hun roes van de afgelopen nacht verkeren wakker geschud. De muziek laat zich het best omschrijven als licht-rammelende elektronica met een speelse punk attitude. Hier en daar zingt Scholten behoorlijk vals, maar dit schikt de nummers waarin hij zingt over de absurditeit van het dagelijks leven. Met veel bravoure zingt hij over gepensioneerde belastingcontroleurs en je tijd verdoen op internet. Dat de aanwezige kinderen geen idee hebben waar Scholten over zingt lijkt niet uit te maken, een klein blond jongetje slaat stevig met zijn vuisten op het ritme van de muziek.  

Bert Scholten

Vanuit BROEI is de volgende locatie al aan de overkant van het water te zien. In DRUK, waar verschillende creatieve ondernemers gevestigd zijn, heeft Wouter van Veldhoven maar liefst vijftien ouderwetse taperecorders uitgestald in de werkplaats van Werfzeep. Wanneer we de ruimte inlopen komt ons een aangename geurenexplosie tegemoet. In stellingkasten staan potjes, bakjes en zakjes uitgestald met allerlei oliën en kruiden waarmee Werfzeep haar biologische zepen maakt. Van Veldhoven, die in 2013 al eens op Le Guess Who? speelde, loopt van de ene kant naar de andere kant van zijn installatie en drukt ondertussen op allerlei knopjes. Zijn Lo-Fi experimentele elektronica is zeer minimalistisch en surrealistisch. De muziek in combinatie met de natuurlijke geuren zorgt voor een aangenaam rustgevend gevoel. 

Wouter van Veldhoven

Van BROEI is het een klein stukje lopen naar het ieniemienie brugwachtershuisje van Goede Vrijdag. Met een kop koffie in de hand lopen we een smalle trap af richting een kleine ruimte waar Pitou het publiek al staat op te wachten. Wonderbaarlijk genoeg passen er ongeveer twintig man in de ruimte, waarvan een deel op de trap zit. Singer-songwriter Pitou begeleidt zichzelf op gitaar en wordt hierin ondersteund door haar zangeressen Roos en Louise. Haar klassieke achtergrond komt naar voren in de zang, waarin vocale harmonieën een belangrijke rol spelen en de muziek een melancholisch karakter geven. Pitou vraagt tussen de nummers door meerdere keren of het publiek het naar haar zin heeft en komt hierin onzeker over. Deze onzekerheid is echter nergens voor nodig. De zangeres weet indruk te maken met haar loepzuivere stem en de perfect op elkaar ingespeelde samenzang. Begin 2016 komt Pitou met een debuutalbum en staat zij onder andere op Grasnapolsky. 

Pitou

In de huiskamer van Koffie Leute staat heel wat te gebeuren; het licht wordt gedimd en de zangeres en fluitiste van Von Nohrfeldt vraagt om absolute stilte. Von Nohrfeldt bestaat uit Rutger Muller, celliste Wen Chin Fu en zangeres en fluitiste Josephine Bode. Het trio neemt ons diep mee de duisternis in met hun combinatie van klassieke muziek en experimentele techno. Celliste Wen Chin Fu staat met haar rug naar het publiek gekeerd zodat het ruggengraat op haar jurk, een waar kunstwerk om naar te kijken, zichtbaar is. Toch doet het overgrote deel van het publiek haar ogen dicht om zich te concentreren op het buitenaardse geluid dat Von Nohrfeldt weet te creëren. De ogen gaan verbaasd open wanneer Bode met een kleine fluit in een glas water bellen begint te blazen. De muziek is van zichzelf al erg theatraal, waardoor de expressie eromheen net teveel van het goede is. Langzaam laat Muller de muziek wegebben en met een zucht zorgt hij ervoor dat het publiek terug op aarde is. 

Von Nohrfeldt

Gezien: Le Mini Who?, zondag 22 november 2015 @ BROEI, DRUK, Goede Vrijdag en Koffie Leute, Utrecht.  

nu op 3voor12