IJzeren Podiumdieren voor Tivoli en EKKO-directeur Marlies Timmermans

Tivoli wint prijzen voor beste podium en beste marketeer

Tekst: Marc van der Laan ,

Tijdens Eurosonic Noorderslag 2014 hebben de Utrechtse podia Tivoli en EKKO IJzeren Podiumdieren gewonnen. Volgens de leden van de Vereniging Nederlandse Poppodia en –Festivals (VNPF) is Tivoli het beste podium van 2013. Tivoli levert ook de beste marketeer in de persoon van Cas Boland, het hoofd marketing. Marlies Timmermans van EKKO is gekozen tot beste directeur. Andere winnaars zijn Best Kept Secret (beste festival) en Maurice Spijker (Lowlands, PITCH, 5 Days Off) als beste programmeur. Het IJzeren Podiumdier is een peer to peer vakprijs in de poppodium en -festival industrie en wordt sinds 1997 jaarlijks uitgereikt door de VNPF.

Tivoli kreeg van collega’s uit de Nederlandse muziekindustrie de meeste stemmen. Andere genomineerden voor beste podium waren Burgerweeshuis (Deventer), De Pul (Uden), Patronaat (Haarlem) en de Melkweg ( Amsterdam). Uit de motivatie: “Tivoli is een breed geprogrammeerd podium, van waaruit meerdere relevante actuele festivals worden (mede)georganiseerd. Goed geïnformeerde programmeurs. Altijd goede sfeer, vanaf het moment van binnenkomst. Al jaren een toonaangevend en bepalend podium, behorend tot de top 5 van Nederland.” Dit jaar verhuist Tivoli van de Oudegracht naar het nieuwe TivoliVredenburg, dat afgelopen weekend voor het eerst voor bezoekers te bezichtigen was. De officiële opening is tijdens midzomernacht, op zaterdag 21 juni.

Marlies Timmermans van EKKO ging kreeg tijdens het VNPF-gala een IJzeren Podiumdier voor  beste directeur. Volgens de motivatie heeft “Marlies van EKKO een waar (pop)liefhebberspodium met een uitgesproken eigen profiel gemaakt. Het podium speelt weer een belangrijke rol in het popcircuit. De onderscheidende factor in Utrecht.” In december 2011 spraken we met Timmermans en programmeur Eduard Versteege over hun toekomstvisie op het podium aan de Bemuurde Weerd. Timmermans vertelde toen onder andere: “We willen mooie, authentieke dingen produceren. Ten opzichte van de wat bredere en wellicht toegankelijker programmering van de laatste paar jaar kiezen we weer scherper onze eigen koers: die van verdieping en vernieuwing.”

Dit jaar is er voor het eerst een IJzeren Podiumdier voor de beste marketeer uitgereikt. Cas Boland, hoofd marketing van Tivoli, ging er met deze prijs vandoor. Uit de motivatie: “Cas benut de mogelijkheden van de moderne technologie, op dit gebied is nog veel te winnen binnen de podium- en festivalsector. Tivoli valt vaak op met hun goed bedachte social media acties en andere publiciteitsstunts. Daarnaast heeft Cas een mooi beleid neergezet.”

Ook de andere winnaars hebben een link met Utrecht: beste programmeur Maurice Spijker woont hier en ook in het Best Kept Secret-team zitten een aantal Utrechters.