"Vorig jaar was de stijl van de collectie stoer en futuristisch. Dit jaar ligt de nadruk op vrouwelijke sensualiteit en magie. In de collectie is ook een grote Victoriaanse invloed te zien," vertelde ontwerpster Rosanna Hoogendoorn eerder deze maand in een interview met 3voor12/Utrecht. En inderdaad: de vrouwelijke vorm overheerst bij Post Nuclear Steam: Venus Preserved. We zien korte pofbroekjes, spannende burleske outfits met tepelkwastjes en kettingen, ingenieuze Victoriaanse kooiconstructies op de billen van de dames en hoge diabolohakken waar geen eind aan lijkt te komen. De catwalk is gesitueerd in een mooi verzorgd, zacht verlicht decor met enorme Victoriaanse straatlampen en kamerschermen.
De collectie is wederom erg bijzonder en er is heel veel te zien. Toch werkt juist die veelheid bijna verstikkend. De ontwerpen zijn zo verrassend dat je zou willen dat de modellen trager voorbij lopen, zodat je je echt kunt vergapen aan alle creativiteit. De modellen lopen al een stuk trager dan vorig jaar, maar de steampunk vraagt om een meer verstilde presentatie dan een vlotte loop op de catwalk met een coole blik.
Wat erg sterk was aan de show van vorig jaar, Post Nuclear Steam: City of Echoes, ontbrak dit jaar helaas: een intro die meteen de sfeer neerzet. De show begint direct, waardoor het publiek te weinig tijd krijgt om in de sfeer mee te gaan. Ook de intermezzo's tussen de collecties sluiten dit jaar minder goed aan bij de totale show. De fantasievolle ontwerpen van Rosies Art blijven een lust voor het oog, maar wellicht zou een andere presentatievorm deze nog meer recht doen.
Gezien: Post Nuclear Steam: Venus Preserved, vrijdag 26 juli @ Vredenburg Leeuwenbergh