Tourverslag: Frenquency in Japan en Australië

“Erg indrukwekkend om het contrast in de Japanse cultuur te zien”

Tekst: redactie 3voor12/Utrecht / Foto’s en onderschriften: Frank Los ,

De Utrechtse producer Frenquency verbleef de afgelopen maanden in het buitenland. Dat was echter niet alleen maar pleasure, er moest ook gewerkt worden: aan nieuwe remixes voor Hamertje Tik bijvoorbeeld. De kern van zijn trip bestond uit vijf shows in Japan en Australië. Sinds een paar weken is hij weer in het koude Nederland. We keken mee naar de foto’s op zijn iPhone en vroegen hem om wat verhalen.

Vier van de vijf shows waren in Japan. Frenquency ziet duidelijke verschillen tussen het nachtleven daar en dat in Europa. “Het was een te gekke trip en de in Tokyo en Melbourne waren super. Echt een onvergetelijke ervaring en zeker Japan met een levendige scene voor progressieve elektronische muziek. Erg indrukwekkend om het contrast in de Japanse cultuur te zien; hoe de mensen daar enerzijds overdag zo gestructureerd en gedisciplineerd aan het werk zijn en anderzijds ‘s nachts juist een uitlaatklep zoeken in het nachtleven en compleet losgaan op elektronische muziek. Dit maakt de vibe in het nachtleven daar voor mij bijzonder en zeker anders dan in Europa.”
 
Het publiek, de boeker maar ook andere promotors en dj's uit Japan die hij daar heeft ontmoet reageerden ook zeer positief op zijn muziek en performance. Frenquency: “Ze vroegen me al wanneer ik terug kan komen voor meer shows. En uiteraard ga ik dit doen, ik kijk er nu al naar uit! Eén van de hoogtepunten was de show in de studio bij Dommune, een stream op internet, in combinatie met een club-event vergelijkbaar met het concept van Boiler Room waar ik mijn liveset deed voor bijna 20.000 Japanse kijkers.”
 
Zijn bezoek aan Melbourne was erg kort, waardoor hij alleen maar een show heeft kunnen spelen in de kleine club E55. Desondanks heeft hij al wel een beeld gekregen over het nachtleven daar: “Het nachtleven in Melbourne is meer vergelijkbaar met Europa. Maar zeker een mooie stad met veel creativiteit dat zich uit in talloze venues, street art en een actieve (elektronische) muziekscene.”
 

Inmiddels is Frenquency alweer druk bezig met zijn derde EP, die in 2014 op Basserk Records zal verschijnen.

Promotor Tomo alias Portal (links) en DJ April (rechts) die me aankondigen tijdens 'High & Low' in club Aoyama Hachi in de wijk Shibuya. Een footwork avond georganiseerd door het Japanse footwork-collectief Booty Tune en de eerste show in Tokyo. Mijn eerste ervaring met de scene van Tokyoten die de hele avond zo keihard los gaan op footwork en bass, het was echt nice om hun energie te voelen tijdens mijn liveset!

Voorbereidingen voor Soundgram, een elektronische clubnacht in Club NEO in Shibuya met verschillende dj's en livesets, variërend van beats, bass, future garage en footwork.

Een sfeerimpressie van Soundgram in Club NEO, een niet al te grote club met een perfect soundsystem. Wederom een fijne vibe gaande deze avond en veel positieve reacties op mijn liveset.

DJ Portal tijdens zijn set in de studio bij Dommune, een livestream en event dat vergelijkbaar is met Boiler Room. Volgens de dj's en producers die ik heb gesproken uit de Japanse muziekscene één van de beste plekken om te spelen en daar sluit ik me bij aan. Deze avond trok bijna 20.000 kijkers, veel tweets tijdens mijn set, een studio vol publiek en een uitnodiging om terug te komen voor een show hier!

Promotierondje door Tokyo met Soundgram en uiteraard ook een aantal Basserk-stickers. Net uit het zicht van de beveiligingscamera's plakte ik dit metrostation vol :).

Tijdens de liveset van mijn show op de avond genaamd 'Heat Round #2' in club E-55 in Melbourne, Australie. Een hele andere scene dan Tokyo, meer vergelijkbaar met Europa. Veel actieve beatcreators en dj's, waaronder producer Able8 die deze avond voor me had geregeld.

Een van de aankondigingen van de Soundgram clubnacht.

Flyer van dezelfde Soundgram clubnacht.