Die claim is misschien wat uit zijn verband gerukt. Of, zeg maar gerust, een beetje gelogen, geeft Roos na vier nummers toe. "Maar je wilt niet bij het ontstaan van onze nummers zijn", verzekert ze het publiek: "Dat is net zoiets als de geboorte van een baby bijwonen die niet van jezelf is." Ok, geen vliegjes op de muur tijdens het schrijfproces dus.
In plaats daarvan leest Roos tussen de nummers door alles voor van een velletje papier: "Als ik tekst uit mijn hoofd leer ga ik heel raar praten". In het begin lijkt het een grapje (iedereen lacht), maar het gaat de hele avond door. Mochten er nog verwachtingen in het publiek gekoesterd worden, dan zijn die nu volledig overboord. De band lijkt van plan dat vacuüm te gaan vullen met datgene waar ze zelf zin in hebben.
Met haar witte laarzen en korte jurkje lijkt Roos wel een Frans zuchtmeisje met een zachte g, was het niet dat ze ineengedoken achter haar piano zit met kwetsbare stem die zo pijnlijk sterk uit de hoek kan komen. Gespeeld met de volle bezetting is de bekende 'Nachtauto' live zo verslavend dat je er wel dagen naar zou kunnen luisteren. Hoewel van alle nieuwe nummers 'Alleen 2' op de EP het meeste potentie heeft, merk je dat de track in levende lijve nog wat warrig klinkt. Zodra 'Nu Jij Mij Niet' echter gespeeld wordt spookt het nummer de zaal rond; juist deze compositie komt onverwachts tot leven op het podium.
De opstelling van de band is nieuw en doet erg open aan; drummer Tim van Oosten staat in het midden, met helemaal aan de linkerkant gitarist Reiner van den Haak. Tussen deze twee oudgedienden in zit Roos achter een staande piano, zijdelings gekeerd tussen publiek en podium. Rechts staat het Vlaamse blok van de band: producer Tom Pintens op toetsen en bas en multi-instrumentalist Tijs Delbeke.
De valse belofte op de website blijkt in 'De Grote Demo Show' goedgemaakt te worden met een hele reeks aan kleine verrassingen. Het is niet alsof we in de mestsilo in Duiven staan (de geboorteplek van Roosbeef en originele locatie van het festival de Koeioneur), want de band is inmiddels allang in een nieuw stadium, maar je kunt je voorstellen dat de ideeën daar even rijkelijk gevloeid zijn. De stem van Roos past perfect bij het harde gedreun van een nieuwe beatbox versie van 'Niet Uitmaken'. Haar nerveuze tekst wordt letterlijk opgejaagd door de beat, en 'Sneeuw' wordt gespeeld in een dansbare zomerversie die "zachter gespeeld wordt zodat je kunt horen hoe hij gaat."
Eén nummer wordt niet gezongen, en dat is publieksfavoriet 'De Boerderij'. In de plaats hiervan speelt de band een instrumentale klezmer-versie van de compositie met Tom op de klarinet, Tijs op de trombone, Reiner op gitaar en een debuut op de trompet voor Tim. Het resultaat is een van de hoogtepunten van de avond die niet precies ging als verwacht, maar wel als gehoopt.
Gezien: Roosbeef, Try-out 'De Grote Demo-show', dinsdag 18 september 2012 @ Tivoli de Helling, Utrecht
Leugentje om bestwil bij tweede theatertour Roosbeef
Roosbeef doet gewoon waar ze zin in hebben
Roosbeef begint binnenkort met haar tweede theatertour 'De Grote Demo Show'. De show wordt vergezeld met de release van de EP 'Warüm', een plaat met "kleine Roosbeef liedjes". Voor de eerste try-out is de vloer van Tivoli de Helling gevuld met klapstoeltjes en, zoals het een intieme theaterset behoort, durft niemand op te staan om een biertje te halen. De aankondiging op de website is ook veelbelovend: in 'De Grote Demo-Show' gaat de band terug naar het ontstaan van hun liedjes. Als vliegen op de muur mogen wij de geboorte van een nieuw stukje Roosbeef-muziek aanschouwen.