In The Nursery en Haujobb verzorgen prelude voor wilde nacht In The Nursery en Haujobb verzorgen prelude voor wilde nacht

Engelse en Duitse oudgedienden leveren degelijk vakwerk

, Tekst: Das Bob / Foto's Nando Harmsen (i.s.m Lords of Metal)

In The Nursery en Haujobb verzorgen prelude voor wilde nacht

Engelse en Duitse oudgedienden leveren degelijk vakwerk

Tekst: Das Bob / Foto's Nando Harmsen (i.s.m Lords of Metal) ,

Op zaterdag wordt er bij Summer Darkness langzaam toegewerkt naar een climax. Aan het einde van de avond staan explosieve acts als Nachtmahr en Combichrist op het podium, en die hebben er niks aan als het publiek 's middags al zijn kruit heeft verschoten. Oudgedienden In The Nursery en Haujobb kan je wel om een boodschap sturen, en zij mogen Tivoli Oudegracht opwarmen voor een ongetwijfeld wilde nacht.

Het is een poosje geleden dat In The Nursery voor het laatst in Tivoli heeft gespeeld. Zo lang zelfs dat drummer Klive Humberstone bij het publiek gaat checken of dat ook echt het geval is (en inderdaad, 24 februari 1989 om precies te zijn).

Klive en zijn tweelingbroer Nigel hebben in 31 jaar een indrukwekkende discografie opgebouwd waaruit een prima setlist te destilleren valt. Het eerste deel van de set staat in het teken van hun laatste plaat Blind Sound (2011). Nummers als ‘Lectern’ en ‘Artisans of civilisation’ laten horen dat het geluid van ITN volledig is uitgekristalliseerd. Nigel zorgt met koele synths en soepele baslijnen voor de kenmerkende neoklassieke sfeer, terwijl Klive samen met een extra drummer de overvloedig aanwezige trommels te lijf gaat. Halverwege de set draait de tijdmachine echter op volle toeren, en zorgen publieksfavorieten als ‘Sixth Sense’ (1995) en ‘A Rebours [against nature]' (1991) voor het nodige gejuich in de zaal.

ITN staat voor grandeur, stijl en waardigheid. Deze kwaliteiten hebben echter ook een keerzijde, want de band komt live behoorlijk afstandelijk over. Nergens wordt de brug tussen band en publiek echt geslagen, en al gauw krijgt men het gevoel naar een orkest achter glas te kijken. Meest sprekende voorbeeld is zangeres Dolores Marguerite C, die zo ongeïnteresseerd staat te zingen dat het lijkt alsof zij haar verblijf in Nederland liever in de P.C. Hooftstraat had doorgebracht.

Het Duitse Haujobb draait ook al wat jaren mee, maar kernleden Daniel Myer en Dejan Samardzic speelden waarschijnlijk nog met Lego toen ITN zijn eerste plaat uitbracht. Hun debuutalbum Homes and Gardens verscheen in 1993 en dat was het startschot voor een reis die hen naar diverse uithoeken van het electro-universum bracht.

Daniel en Dejan worden op het podium geassisteerd door een extra toetsenist/drummer en een videoman die de beide videoschermen aanstuurt. Zanger Daniel Myer is een opvallende verschijning op het podium. Hij oogt als het stevige broertje van Ben Saunders en hanteert zijn microfoonstandaard alsof het de versnellingspook van een monstertruck is.

Haujobb anno 2012 klinkt als een light-versie van VNV Nation waarop het goed dansen is. Iets waar het publiek na ITN wel aan toe was. Bij de nieuwe single ‘Let’s drop bombs’ geeft de zaal zich onvoorwaardelijk over en komt de schuchtere Myer steeds meer los. Hij maakt grapjes en promoot uitgebreid de nieuwe CD New World March. Deze is gratis te beluisteren op Bandcamp, maar Daniel heeft een onheilspellende verklaring voor deze vriendelijk geste: “We don’t want your money, we just want your souls”.
Met publieksfavoriet ‘The noise institute ‘ en comeback-single ‘Dead market’ laat Haujobb het publiek tevreden achter. Als de laatste klanken zijn weggestorven marcheren de fans van Nachtmahr de zaal binnen. Na een grondige inspectie kunnen zij alleen maar concluderen dat het publiek optimaal is klaargestoomd voor hun muzikale Blitzkrieg.

Gezien: In The Nursery & Haujobb, zaterdag 28 juli, Summer Darkness 2012 @ Tivoli Oudegracht, Utrecht

Nu op 3voor12