Empusae brengt Spiegelbar in apocalyptische trance

Belgische en Duitse acts kleuren de bovenzaal van Tivoli rood, geel en zwart

Tekst: Das Bob / Foto's: Harald Scheper ,

Voor de vroege vogels onder de SD-bezoekers is er dit jaar genoeg te beleven. In de Spiegelbar heeft de Concertzender zijn tenten opgeslagen, en gastheer Bob Rusche (presentator van het programma X-Rated) trakteert de bezoekers rond het middaguur op drie interessante acts. In de bovenzaal van Tivoli is het daglicht vakkundig buitengesloten, zodat deze acts optimaal tot hun recht kunnen komen.

Het Belgische duo Axiome uit België wil niets weten van een rustig begin, en trakteert het publiek op een mix van diverse elektronische stijlen. Opvallend is dat de Acid-invloeden hierbij regelmatig de kop opsteken. Olivier Moreau en de excentrieke C-drik Fermont werken al 20 jaar samen, en deze twee decennia worden samengevat in spannende tracks die bubbelen en borrelen van de energie. Bij tijd en wijle laten zij de harde schijven van hun laptops even flink botsen en schuren voor de broodnodige scherpe randjes.
Axiome kiest niet voor de gemakkelijke weg, want een 4-to-the-floor beat is in geen velden of wegen te bekennen. Desondanks weten zij de voorste rijen aan het dansen te krijgen, wat, in de bloedhete Spiegelbar, een prestatie van formaat is.

Daarna stroomt de zaal vol en mag het Belgische eenmans-project Empusae de hoge verwachtingen waarmaken die Bob Rusche wekte in zijn programma X-Rated Daarin slaagt Sal-Ocin aka Nicolas Van Meirhaeghe met verve, zeker omdat hij voor dit optreden nog twee extra muzikanten heeft meegenomen.
De lang uitgesponnen tracks worden eerst zorgvuldig met diverse soorten elektronica opgebouwd, waarna deze o.a. met accordeon en bodhran (een Ierse lijsttrommel, red.) subtiel worden ingekleurd. Samples van piano, fagot en kerkorgel versterken de droefgeestige sfeer van het optreden, maar deze melancholie wordt regelmatig onderbroken door donderende ritmes en zwaar vervormde vocalen die een naderende apocalyps doet vermoeden. Het publiek vindt het prachtig en laat zich drie kwartier willoos in trance wiegen. Hiermee tekent Empusae voor één van de hoogtepunten van Summer Darkness 2012.

Als de tune van het programma X-Rated vervolgens door de zaal schalt, breekt er een uniek moment aan voor het jubilerende Summer Darkness festival. Voor de eerste keer wordt er rechtstreeks een concert op de radio uitgezonden, en het Duitse MarS is voor deze primeur uitgekozen. Een niet al te gelukkige keuze, want hun apocalyptic folk wordt rammelend en fantasieloos voor het (schaarse) voetlicht gebracht. Visioenen van David Tibet en Michael Gira komen op bij het horen de van de vocalen van Marcus S. & Oliver F., maar zij bezitten bij lange na niet de emotionele zeggingskracht en lyrische diepte van hun voorbeelden.
Oliver zit er regelmatig naast met zijn gitaar en Marcus slaat fantasieloos en met een verbeten gezicht op zijn percussie-instrumenten. Het duo lijkt overmand door de zenuwen, hetgeen een vreemde zaak is want Markus heeft met Golgotha in 2009 al een keer op Summer Darkness gestaan.
De afsluiter ‘Working Class Hero’ van John Lennon is een goede keuze, maar kan de zaak niet meer redden. De gestaag leeglopende zaal en C-drik Fermont die op een bankje in slaap is gevallen, duiden erop dat deze jongens eerst nog wat huiswerk moeten maken voordat zij weer in de Domstad mogen terugkeren.

Gezien: Axiome, Empusae & MarS, zaterdag 28 juli, Summer Darkness 2012 @ Spiegelbar, Utrecht