Het concert opent imponerend met bombastische synths en de klassiek geschoolde sopraanstem van frontvrouw Daniela Bedeski, die niet alleen met haar stem maar ook met haar voorkomen de show steelt. De rest van de groep is vrij gewoontjes gekleed, maar Bedeski komt op met een prachtig vlindermasker, een korset en een nauwsluitende zwartfluwelen jas. Daarna volgen een aantal nummers van het nieuwe, nog te verschijnen album. Stevig drum- en trommelwerk, imponerend uitgevoerd door onder andere de puntig bebaarde percussionist, mystiek synthesizergeluid en de hoge zang van Bedeski voeren de boventoon.
Muzikaal kiest Camerata Mediolanense niet voor radicaal nieuwe wegen. Het geluid is door de jaren heen wel iets militaristischer geworden: frivole klavecimbelintermezzo’s en harmonieuze samenzang, zoals bijvoorbeeld op het eerste album Musica Reservata, ontbreken. Het concert zorgt dan ook niet voor grote verrassingen, maar wát ze doen voeren de Italianen strak, geroutineerd en professioneel uit. Voor fans van de groep, die al jaren niet meer in Nederland heeft gespeeld, is dit dan ook ongetwijfeld een gedenkwaardig concert. Gedacht is aan een goede opbouw van het optreden met een prettig evenwicht tussen opzwepend tromgeroffel en rustiger stukken. Hoogtepunt is het zorgvuldig opgebouwde Duitse oorlogslied ‘Lili Marleen’, waarbij Bedeski speciaal omgekleed in een kort uniform alleen zingend op het podium begint waarna één voor één de bandleden opkomen en het nummer verder ‘aankleden’ met hun instrumentarium. Met twee toegiften wordt het concert besloten.
Gezien: Camerata Mediolanense, Summer Darkness 2012, zondag 29 juli 2012 @ Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht