De spanning tussen herrie en harmonie

Geluidstechnicus Allert Aalders over zijn optreden op Club 3voor12/Utrecht

Tekst: Roeland Rutgers ,

Het zijn drukke tijden voor Allert Aalders. Het ene moment doet hij de live-mixes voor Case Mayfield, Aestrid, Bart Constant of Thomas Azier, het volgende moment is hij de vaste geluidstechnicus van Tivoli. Donderdag 23 februari staat Aalders met zijn 'drone-ervaring' op Club 3voor12/Utrecht. Kiezen tussen zijn liefhebberijen wil hij niet: “Geluidstechniek is mijn favoriete vak, produceren en muziek creëren is mijn favoriete hobby.”

Op bezoek gaan bij Allert Aalders, betekent ontvangen worden in een heiligdom van synthesizers. Want kicken is de verzameling zeker. Rij na rij staan de klassieke en antieke ‘monsters van synthesizers’ opgesteld in de ruimte van het volgende maand van start gaande Sonar Traffic.  Dit bedrijfje richtte Aalders op met zijn kompaan Ben Spaander en heeft als doel de synthesizerverzameling beschikbaar te stellen aan andere muzikanten. Tijdens een korte rondleiding  stralen zijn ogen van plezier. “Ken je de intro van Van Halens ‘Jump?”, vraagt Aalders. Triomfantelijk wijst hij naar de toetsen van een op het oog doodgewone synthesizer. “Hiermee gemaakt!” Hij gaat verder: “Detroit techno? Die machine. Dát is de echte Herbie Hancock-bak. Bootbase en oldskool hiphop-elektro? Deze machine. Chicago house? Die machine. Acid? Dit apparaat!”

Aalders heeft altijd al een voorliefde voor elektronische muziek gehad. Op zijn eerste aangeschafte singletje (Fred Astaire van 'Mo' uit 1981) ontbraken gitaar en basgitaar al volledig. “Tot een bepaalde tijd was elektronische muziek voor freaks”, legt Aalders uit. “Inmiddels kun je wel vaststellen dat het ook behoorlijk traditioneel is geworden. Dat is prima, het is nog steeds een stuk minder traditioneel dan veel andere muziek.”

Bij zijn optreden op Club 3voor12/Utrecht zal Aalders het zichzelf niet gemakkelijk maken. Hij vindt dat men in de Nederlandse muziekwereld te vaak kiest voor traditionele geluiden en Aalders wil daar juist van afwijken. Aalders: “Muziek die buiten de gebaande paden treedt, vind ik interessant. Ik wil van ruis akkoorden maken en daar ritme aan meegeven. Wie weet ontstaat er op een gegeven moment een soort van groove; ‘I go with the flow’. Er zit weinig mythe of theorie achter, ik houd gewoon enorm van spelen met geluid.”

Gelukkig is er in Utrecht genoeg talent op het gebied van elektronische muziek te vinden, zegt Aalders. “Utrecht is absoluut toonaangevend op het moment. En dat is zeker wel eens minder geweest. Begin jaren '00 was er een stuk minder te beleven. Maar mensen zijn elkaar gaan aansteken.  In Utrecht is zelfs een enorme producersscene ontstaan. Tot de leden van het huidige barpersoneel van Tivoli aan toe, die niet onverdienstelijk aan het produceren zijn. Ja, ik vind het een leuke tijd om in Utrecht te wonen.”

Bij de aankomende editie van Club 3voor12/Utrecht zal een deel van dat Utrechtse talent te zien zijn. Hoe gaat Aalders zich voorbereiden op zijn optreden? “In principe bestaat de voorbereiding eruit dat ik ga beslissen welke synth ik ga meenemen. Daarmee leg ik mijzelf ook beperkingen op, maar dat is voor mij júist goed! Het publiek bij Club 3voor12/Utrecht zal de klanken echt kunnen ervaren. Dat ik zelf niet weet wat er uit gaat komen, is voor mij ook heel spannend.”


Te zien: Club 3voor12/Utrecht met Men of Mega, We Love People in Bearsuits, Allert, Ogri Ai, Bismuth, Pathfinder, donderdag 23 februari 2012 @ DB’s Studio, Utrecht