Tijdens de finale van de Clash of the Titans wordt het publiek tussen de bands door getrakteerd op nummers van oud-deelnemers. Vlak voordat de eerste band begint klinkt een nummer van The Medics door de speakers. De Utrechters, die twee jaar geleden nog deelnamen aan de Clash, gaan op dit moment heel hard met draaibeurten op Radio 3, een platencontract bij PIAS, volle shows en een debuutalbum op komst. Een mooie aanleiding om te kijken wie van de finalisten van vanavond er met de prijzen vandoor gaat en hoe het zit met de potentie om meer potten te breken.
Aan RUA de taak om de avond te openen. De band, waarvan drummer Per Hoogendoorn met zijn andere band Hymir al finale-ervaring heeft, speelt stonermetal met punkinvloeden. Opvallende troef is de nuchtere zangeres Krista van Schaik die beschikt over een donkere stem maar ook lekker kan screamen. De show kan nog wel wat meer energie gebruiken. Als voormalig bandlid Nici de Beus een nummer meezingt, ontstaat een mooie spanning tussen beide zangeressen.
Het optreden van A Polaroid View wordt gehinderd door meerdere technische problemen: eerst blijkt de microfoon van zanger-gitarist Tom Meijer defect te zijn en later staat die van toetsenist Seppl Kretz niet aan als hij een nummer moet zingen. Even lijken frustratie en cynisme om voorrang te vechten wanneer Meijer vraagt: “Vonden jullie ons wel een beetje leuk? Dus we maken nog wel een kans?” Ondanks de tegenslagen klinkt de indiepop van het viertal hechter dan tijdens de halve finale.
Net als RUA heeft ook Man Made Ivory goed naar stoner geluisterd. Ook grunge-invloeden zijn aan het in mooi zwart geklede vijftal niet voorbij gegaan. De band speelt een degelijke set met een sterk einde. Het samenspel is goed maar de band mist nog wel een paar echte killer tracks. Originele vondst is het gebruik van de lapsteel in het eerste nummer.
Vierde band van de avond is de jonge deathmetal-band Purest of Pain. Meteen vanaf de eerste seconde gaan ze er vol in. Gitaristen Daan van Houten en Merel Bechtold zetten een stevige gitaarmuur neer en laten zien mooi synchroon te kunnen headbangen. Zanger Ilja van de Rhoer mist in zijn aankondiging soms nog een noot maar maakt dat met zijn grunts tijdens de nummers helemaal goed. Het kleine opdondertje Bechtold steelt de show niet alleen met haar blonde dreadlocks maar ook met haar gitaarsolo’s. In de zaal zien we steeds meer lachende gezichten en voor het podium ontstaat een pit. Met voorsprong de meest energieke show van de avond.
Het verschil met Rachèl Louise, die als laatste optreedt, kan eigenlijk niet groter zijn, maar dat is tegelijkertijd ook de charme van een bandwedstrijd. Louise schrijft sterke nummers waarin haar eigen pianospel leidend is. Extra inkleuring komt van een drummer en een bassist. Haar optreden is iets minder krachtig dan in de halve finale in dB’s, misschien is dat het effect van de grotere zaal.
Tijdens het wachten op de uitkomsten van het juryberaad speelt Kleinindustrie, de winnaar van vorig jaar, hun eerste show in acht maanden. Twee van de bandleden hebben vrij kort na het winnen van de vorige editie een langere periode in het buitenland doorgebracht. Dat ze niet helemaal hebben stilgezeten blijkt uit de twee nieuwe nummers aan het einde van de set.
Iets na elven is het aan presentator Jan Schellink om de winnaar bekend te maken. Op zijn eigen, onnavolgbare wijze weet hij dat lang te rekken maar uiteindelijk komt het hoge woord er uit: A Polaroid View wint deze editie van de Clash. Omdat de band al geboekt is voor het bevrijdingsfestival Utrecht - één van de prijzen voor de winnaar – mag dit keer ook Purest of Pain op het podium komen om, als nummer twee, die specifieke prijs in ontvangst te nemen.
Met de fles champagne in zijn hand vertelt zanger-gitarist Tom Meijer superverbaasd te zijn: “Het was ons eerste optreden met een nieuwe drummer en het liep door dat gedoe met het geluid voor mijn gevoel een beetje in de soep. Mensen zeggen natuurlijk vaak dat ze het niet hadden verwacht maar met Sheriff (drie jaar geleden won Meijer met zijn toenmalige band Sheriff of Hong Kong ook de finale) had ik het wel een beetje verwacht, deze keer niet.” Volgende stap is, volgens Meijer, de band door veel te spelen nog meer op de kaart te zetten.
Juryvoorzitter Hans Vrjimoed legt later uit dat het een lastig keuze was tussen A Polaroid View en Purest of Pain: “Beide bands zijn jong en gretig en hebben binnen hun genre potentie. Doorslaggevend was dat A Polaroid View iets meer een eigen geluid heeft terwijl Purest of Pain zich meer binnen de paden van een genre beweegt.”
Met drie redelijk harde bands was de finale van deze editie niet echt representatief voor de breedte en originaliteit van de Utrechtse scene. Vrijmoed: “Het was misschien niet de meest originele editie maar de finale kende een behoorlijk niveau. Dit seizoen waren er, op een paar uitzonderingen als Masters In Chaos en Avtovaz na, weinig bands die qua sound of presentatie echt iets aparts deden, zoals vorige jaren Klopje Popje, Mothermask, Staatseinde en Retropop. Net als vorig jaar, met bijvoorbeeld The Fudge, waren er ook dit jaar een paar bands die in de halve finale sneuvelden, maar qua niveau zeker finale-waardig waren."
De vraag is wel of het Meijer lukt om zijn band voor een langere tijd bij elkaar te houden, iets wat bij Sheriff of Hong Kong niet lukte. Vrijmoed hoopt dat de Clash een band voortbrengt die ook op de langere termijn een carrière opbouwt. “Het zou mooi zijn wanneer een van de oud-deelnemers er echt komt. Dat gold bijvoorbeeld al voor oud-winnaar We vs. Death, maar het zou leuk zijn als de iets recentere deelnemers straks op eigen kracht in EKKO, Tivoli of op festivals komen te staan.”
Met dat op eigen kracht verder komen zou het voor A Polaroid View wel eens goed kunnen komen. Op zondag 3 april speelt de band namelijk in het voorprogramma van het, naar Tivoli Oudegracht verplaatste, optreden van de hippe band The Naked and Famous. En deze week kreeg de band bericht dat ze ook de voorprogramma’s van de Nieuw Zeelanders in Brussel, Hamburg en Berlijn mogen doen.
Gezien: finale Clash of the Titans met RUA, A Polaroid View, Man Made Ivory, Purest of Pain en Rachèl Louise, zaterdag 26 maart 2011 @ EKKO