In het huidige popmuzieklandschap is talent alleen niet voldoende om het te maken. Slechts aan een paar 'lucky few' is het tegenwoordig voorbehouden om door een platenmaatschappij opgepikt te worden. Maar wat als je toch de ambitie hebt om je muziek aan meer mensen te laten horen dan familie en vrienden? Dan zul je er in de eerste plaats zelf hard voor moeten werken. Hoe je dat allemaal moet doen kun je zelf uitzoeken aan de hand van praktijkvoorbeelden op een aantal uitstekende blogs. Maar je kunt ook naar de Muzikantendag gaan.
Op zaterdag 16 april kun je van 11.00 uur tot 18.30 uur terecht op het Utrechts Conservatorium voor het antwoord op al je prangende vragen. Hoe schrijf je een hit? Hoe word je beroemd in het buitenland? Hoe haal je een opdracht of een optreden binnen? Via diverse clinics, workshops en lezingen kunnen muzikanten zich laten informeren en inspireren door grootheden uit de muziekindustrie. Zowel de artistieke als zakelijke aspecten van het muzikantschap komen aan bod. Omdat die professionals en grootheden uit de muziekindustrie aanwezig zijn, is de Muzikantendag tevens een mooie gelegenheid om te netwerken.
Wat heeft de Muzikantendag onder andere te bieden?
- Informatiestands van Buma/Stemra, Sena, 3FM Serious Talent, 3VOOR12 en Next Best Band
- Demospreekuren: medewerkers van platenmaatschappijen, boekingskantoren, podia, festivals en radiozenders luisteren één op één naar je demo en voorzien die van commentaar.
- Productie & Compositie: Allan Eshuijs (Gemini Music) gaat in op vragen als: hoe kom je aan opdrachten? En als je eenmaal een opdracht binnen hebt gehaald, hoe pak je het dan aan?
- Hoe verleid ik een programmeur: Als inkomstenbron worden optredens steeds belangrijker. Lars Kelpin (GRAP) geeft tips hoe je een programmeur verleidt.
- De Doorbraak: Niels Aalberts laat zien dat je kan doorbreken met een goede voorbereiding, strategie en planning. Zijn verhaal illustreert hij met talloze praktijkvoorbeelden van zijn weblog Eerste Hulp bij Plaatopnamen.
- Geld verdienen met je muziek: Jan van der Plas (Muzikantengids) legt uit op welke manieren je geld kunt verdienen met je muziek.
- Promotie 2.0: Onder leiding van Claire van der Hall (Claire PR) gaan bloggers Niels Aalberts (EHPO) en Meindert Bussink (Mindnote) in op de kansen, problemen en uitdagingen van het web 2.0.
- De Rol van de platenmaatschappij in 2011: Norbert Plantinga - directeur van platenmaatschappij Universal - laat zich het hemd van het lijf vragen over de rol van de major platenmaatschappij in het huidige muzikale landschap.
- The CASE Mayfield: opkomend artiest Case Mayfield laat zich adviseren hoe om te gaan met interesse van diverse platenmaatschappijen, boekingskantoren en managers. Gaat hij tekenen of blijft hij toch alles zelf doen?
Meer informatie en het volledige programma vind je op de site van de Muzikantendag en in het blokkenschema.
De Muzikantendag wordt traditioneel afgesloten met het Demopanel. Voor een volle zaal bespreken erkende muziekspecialisten een selectie van de ingeleverde demo’s. Als je wilt weten hoe radiosamenstellers, A&R managers en journalisten te werk gaan dan is dit een niet te missen onderdeel. Wil je kans maken dat jouw demo behandeld wordt? Gooi dan je cd of dvd in de demobox bij de infobalie.
Kaarten voor de Muzikantendag kosten € 10,- en zijn verkrijgbaar via www.ticketmaster.nl en de bekende voorverkoopadressen. Ben je aangesloten bij Buma, dan kun je de Muzikantendag gratis bezoeken. Je kunt je dan inschrijven via www.bumastemra.nl.
3VOOR12/Utrecht mag 5 x 2 kaarten weggeven voor de Muzikantendag 2011. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is voor donderdag 14 april 23.57 uur een e-mail met je naam te sturen naar prijsvraag@3voor12utrecht.nl o.v.v. Muzikantendag 2011. De winnaars krijgen per e-mail bericht.
Te zien: Muzikantendag 2011, zaterdag 16 april van 11.00 uur – 18.30 uur @ Utrechts Conservatorium