Haal de lente in huis met Tuna Haal de lente in huis met Tuna

‘Insandouts’ swingt maar mist het gepretendeerde scherpe randje

, Hein Bosman,

Haal de lente in huis met Tuna

‘Insandouts’ swingt maar mist het gepretendeerde scherpe randje

Hein Bosman, ,

In februari presenteerde het Utrechtse Tuna in Café De Leugen de nieuwste demo. 'Insandouts' klinkt fris en melodieus. Hun zelf tot 'gitaarhiphop' benoemde muziek is aanstekelijk, alleen schreeuwen de teksten om meer geschreeuw.

‘Insandouts’ swingt maar mist het gepretendeerde scherpe randje

Tot frustratie van velen wil de lente maar niet echt doorbreken in Nederland. Wat te doen? De lente zoeken in andere dingen dan in het weer, bijvoorbeeld in de laatste cd van het Utrechtse Tuna. ‘InsandOuts’ is hun derde demo en het swingt van begin tot eind. De vier songs die de geluidsdrager telt zijn muzikaal, zonnig en ritmisch opzwepend. De heren van Tuna delen zichzelf in het gitaarhiphop-genre in en daar valt veel voor te zeggen. De gitaar speelt een grote rol in de vier songs die ‘Insandouts’ telt. Allerlei genres passeren de revue, en zelfs een snerpende rocksolo in ‘Fresh New Vibe’. De hiphop-invloeden zijn vooral te horen in de zanglijnen, die pratend gezongen worden. En daar zit het probleem, niet zo zeer in het principe, maar wel in de uitvoering. Alhoewel het zeker de juiste flow heeft zou de zang wat rauwer uit de hoek moeten komen. Zoals ongetwijfeld Tuna’s grote voorbeeld Anthony Kiedis van the Red Hot Chili Peppers dat wel laat horen. De teksten zijn merkwaardig voor rock maar algemeen geacepteerd binnen de hiphop. Er wordt veel gefocust op het feit dat de zanger in een band zit en dat ze naar eigen blieven best goed zijn. Of de lappen tekst herkenbaar zullen zijn voor grote groepen mensen is de vraag. Iets meer inhoud, dan de verwijten aan anderen in de muziekwereld en de zelfverheerlijking die de teksten nu bepalen, zou welkom zijn. Naar goed hiphopgebruik wordt de eigen bandnaam verwerkt in de songs, en als dat zo gedaan wordt als in de erg goede afsluiter ‘Beautiful’ is dat geen enkel probleem. De middle-eight met het in koor gezongen ‘Tu-tu na-na-na’ klinkt geweldig. Gelukkig zien ook de bandleden in dat dit, mede dankzij de trompetten, het beste stuk muziek van de cd is en wordt het aan het eind van de song nog eens herhaald. Het ‘save-the-best-for-last’-principe in volle glorie. Zoals gezegd swingt ‘Insandouts’ continu. De drum en de bas zijn goed verzorgd en de gitaren klinken afwisselend en funky. De melodieën zijn vooral in de refreinen catchy en zorgen er, met de veel gebruikte samenzang, voor dat de songs stuk voor stuk in je hoofd blijven hangen. Dat is een heel goede basis om op verder te gaan. En juist als de teksten blijven zoals ze zijn, zou een wat rauwere manier van zingen niet misstaan. Tuna sluit vrijdag 28 april om 00.15 uur de Koninginnenacht voor Café Flitz af en speelt op Koninginnedag (dit jaar zaterdag 29 april) zelfs tweemaal: om 12.30 uur op 'Royal Flush' op het Ledig Erf en om 16.30 uur op het Van Asch van Wijcksplein. De opbrengsten van het tweedaagse muziekfestijn op het Van Asch van Wijcksplein zijn voor Stichting BKLVA, die daarmee de bouw financiert van een school in de Zuid-Soedanese provincie Kajo-Keij.

nu op 3voor12