Het gros van was afgelopen dinsdag in 013 verzamelde in de Main was waarschijnlijk nog niet eens geboren toen de act van de avond was opgericht. Een breed publiek dat wordt aangesproken door de Canadezen van Mother Mother. Een uitverkochte grote zaal, met Tilburgs trots Mood Bored als opener.

Het is al vroeg vol in de Main. Iedereen wil het beste uitzicht op Mother Mother straks, en dat zijn ideale omstandigheden voor openers Mood Bored. De Tilburgse indierockers hebben wel vaker een thuiswedstrijd gespeeld, maar de grote zaal van 013 is nieuw voor het trio. Van zenuwen geen sprake: hun frisse en nuchtere energie, gecombineerd met stevige, catchy liedjes vol deadpan-humor had niet beter kunnen uitpakken voor dit specifieke publiek. Van de dromerige zang van Myrthe, tot aan het soepel gitaarspel van Daan en stevig drumwerk van Timo: voor een band die nog maar twee EP's heeft uitgebracht staat hier een enorm volwassen band die na deze show ongetwijfeld flink wat maandelijkse luisteraars erbij gaat krijgen.

De pre-show playlist vol meezingbare Gen Z bangers (denk: Chappell Roan en One Direction), is nog amper afgelopen, of daar komen de Canadezen van Mother Mother het podium op. Geen tijd voor praatjes, maar gelijk vlammen met drietrapsraket 'The Sticks', 'Make Believe' en de hit 'Hayloft' die soepeltjes overgaat in een cover van Nirvana's 'In Bloom'. Dat de nummers niet eens volledig worden gespeeld is in zo'n setting niet eens storend, voor iedereen met een korte aandachtsspanne werkt dit alleen maar in het voordeel.

Het verhaal van Hayloft is bekend: al geschreven in 2008 door frontman Ryan Guldemond, en twaalf jaar later pas met dank aan Tiktok een nieuw leven gevonden. Nu, maar liefst zeventien jaar later (en met aardig wat zeventienjarigen hier, zo te zien) zorgt het voor de nodige gescheurde stembanden. Bij de eerste gitaarnoten gaan al gelijk de telefoons de lucht in en zie je dat iedereen al rechtstreeks op Tiktok aan het delen is. Op dat platform zijn ook nummers als 'Burning Pile' en 'Verbatim' grote hits, dus uiteraard komen die ook voorbij. De meme 'I hope they play Chappell Roan' wordt dan ook nog werkelijkheid in een kort stukje 'Hot To Go!', en dan is het Tiktokfeest compleet.

 

Ondanks het hoge tempo waarmee de nummers elkaar opvolgen, struikelt de band op geen moment. Elk nummer wordt precies uitgevoerd zoals je het ook op Spotify hoort en de aanstekelijke flair waarmee zangeressen Molly Guldemond en Jasmin Parkin hun indrukwekkende samenzang laten horen, tilt deze show al helemaal naar een hoger niveau. Tel daarbij de solide ritmesectie van Ali Siadat en Mike Young op, en je hebt een band bestaande uit veteranen die muzikaal stevig in de schoenen te staan.

Maar de ware aandachtstrekker is toch wel frontman Ryan Guldemond. Of hij nu een tennisracket signeert, een Pridevlag van transgenders, een voetbal of de fans persoonlijke verhalen laat vertellen over de liefde tussen broers en zussen, maar ook over break-ups met toxic exen; er zit een innemendheid in de Canadees die heel erg ontwapenend werkt. Hij benadrukt gedurende het concert meermaals de liefde voor het publiek met een “You are magic!”, waarna de band tijdens de toegift het nummer 'Life' speelt op aanvraag van een fan. Een nummer dat ze al lang niet meer gespeeld hadden en dus even goed moesten nadenken over hoe die ook alweer ging.

Mother Mother levert op alle fronten. Ze zijn volledig in tune met hun jongere publiek, of het nou gaan om Tiktok-hits, persoonlijke interacties of keihard knallen met energieke nummers. Een avond vol muziek, magie en een beetje chaos. Net zoals dit publiek dat graag heeft.