We vallen binnen bij Tilly's eigen legende: de Texus Ranger, the artist formerly known as Timm, en formerly formely known en nu weer Timmietex. Onder die naam heeft hij tien jaar geleden voor het laatst opgetreden en dat hij uit onze stad komt: dat zie je meteen. Gewikkeld in de welbekende groen-oranje sjaal, gaat deze Kruik van start met 'Carnaval in Kruikenstad'. Dat doet hij niet alleen: Tex is gewapend met dj/producer Ben Jur, twee zuivere zangeressen en een zanger, en een bijzonder getalenteerde gitarist die de pakkende flows nog verder inpakken met een vleugje westcoast. Het is een ons-kent-ons vibeje bij de Boulevard stage die zo vroeg op de dag nog niet voor de helft is gevuld, maar wel goed door Tilburg wordt gerepresent, gelet op hoeveel mensen Tim eruit pikt. Die zien tot grote vreugd ook hoe boezemvriend Tjerk de Haas a.k.a. Tjerkovara tegen het einde van de set het podium oploopt. Dat het duo al lange tijd niet meer samen het podium heeft gedeeld, is nergens aan te merken: de twee voelen elkaar naadloos aan en knallen er hard in met 'Een Of De Ander' dat dankbaar gebruik maakt van een Earth, Wind & Fire-sample.
Een derde editie van Het Moment: dat mogen we gerust vieren. Dat de zevende stad van ons land genoeg plek kan bieden voor Nederlandse en Belgische hiphoptalenten, én -veteranen is bewonderenswaardig en met het rauwe karakter van de Spoorzone zou je geen betere plek kunnen voorstellen voor een hiphopfestival als deze. En toch schuurt het, want je publiek maakt de sfeer en met een sterke tweedeling tussen de oudere heads die weinig op hebben met de jonkies en vice versa en een line-up waarvoor het gros pas na etenstijd binnenkomt, valt er nog zeker te schaven aan dit mooie festival.
Jong meets oud
Het Moment profileert zichzelf als staalkaart van de hiphopscene in de Benelux, maar ook voor de grootmeesters is er een plek op dit festival en als Extince met niemand minder dan Nederland’s jongste rapsensatie Moo$. het podium opkomt, schiet de gunfactor zo van 'pfiew' omhoog. "Ik ben ineens niet meer zo spraakzaam", zegt de jarige Moo$. Jong en oud spitten samen hun oldskool banger 'Moo$ Wanted' op deze hete dag en dat het duo een dynamische performance kan wegzetten, is prachtig. Het toont de willendheid van gevestigde rappers om opkomende artiesten onder de vleugels te nemen en voor ego-tripperij is dit landje toch net wat te klein.
Goudeerlijke lyrics en frisse fits
Wie twee jaar geleden bij de show van Tilburger/Veghelnaar Q’n op Het Moment was weet: vandaag wordt een hele andere show. Toen solo en laat op de avond; nu met band (een primeur op het festival) en in de middag. Natuurlijk is hij nog altijd die sadboi from the south, met zijn introspectieve en goudeerlijke lyrics over heartbreak en (het overwinnen van) depressie, maar zijn songs krijgen in deze show extra gelaagdheid. Zijn stem is niet altijd zuiver, maar wie maalt daarom als je zo oprecht bent? In een set die voelt als een intiem dagboek vol trapbeats is er ook ruimte voor een moshpit, en ja, daar mag gewoon in gehuild worden.
Een hele andere vibe hangt er bij Milolaathetlukken. Mooie fit, strakke beats, bars over geld en een flinke dosis Amsterdamse flair. En rappen? Dat kan hij zeker. Maar zijn delivery, hoe gelikt ook, wil hier op de Mainstage niet helemaal landen. Alsof hij tegen zichzelf staat te rappen. Zelfs wanneer hij even z’n stem verheft en er een kleine pit ontstaat tijdens onder andere 'Bordeelsluipers', blijft het futloos. Misschien is deze stage simpelweg te groot voor de kalme coolness van deze fashionrapper? Milo laat het lukken, op papier. Maar live? Meh.
Knaldrang begint te komen
We gaan even terug naar de Hall of Fame, want daar knalt underground rapper Hiltje het podium op met zijn jerseyclub bangers en breakbeats. Zijn geluid is broeierig, gemaakt voor de late uurtjes en soms een klein beetje rommelig, maar dit moet niet clean zijn. Het is de sound van nu, waarbij het melancholisch randje nooit ver weg is. Jammer is dat wanneer het publiek langzaam wegglijdt, begint ook Hiltje's energie te verdampen. Gelukkig is er nog een korte opleving als zijn maatje lostboyshawty erbij komt. Toch blijft het gevoel hangen dat Hiltje meer had verdiend.
Ah, bij de Mainstage zijn al die mensen die net nog bij Hiltje stonden. ''Bounce op die beat Tilburg'' roept MocroManiac vanaf de Mainstage terwijl hij met een trots loopje over het podium beweegt. Samen met DJ Genesis lijkt Mister Halloween dan eindelijk de energie van het publiek bij het hoofdpodium op te krikken, want tot dat punt is er nog maar weinig gepit, maar hoor de eerste klanken van 'Boom Boom Boom' of een throwback naar Hydroboyz 'Hindabuilding' en heel Het Moment ligt aan de voeten van de Amsterdamse rapper. Een onbetwist hoogtepunt dat nog véél langer had door kunnen gaan dan dertig minuten.
We nemen een kijkje bij een van de drie vrouwen die hier vandaag op de line-up staan. Crystal Chanay betreedt het podium van de Hall of Fame in roze laarzen en een kanten pakje, ze benoemt dat ze optreden best spannend vind, maar spit haar bars ondertussen als een echte veteraan. Die kwetsbaarheid siert haar. Halverwege joint Ella John het podium, die we later ook nog op dit podium zien, en samen brengen ze ‘HoodBi$h’ alsof ze het anthem van de dag afleveren. Van urban clubsound tot keiharde trapbeats, Crystal bewijst hier dat ze meer is dan alleen glitter en grime.
Pitten in de regen
In de onderhand opgestoken regen laat D-Double de dichtheid van mensen bij de Mainstage alleen maar groeien. Dat mag ook wel met zijn staat van dienst als lid van zowel New Wave en Rotterdam Airlines. Hij rapt uit volle borst en is met zijn snelle stukken zeker een van de vlugste rappers van Het Moment, en ondanks de lange lappen tekst in zijn nummers, mist hij geen enkele bar. "Deze is voor alle strijders onder ons", zegt hij voor hij SBMG's klapper 'Mandela' (waarop hij meerapt) speelt, het publiek kan zich dan niet inhouden en pitten in de regen was nog nooit zo leuk.
Brunzyn trapt, samen met zijn maatje Bokoedro, af met zijn bangers ‘BRUNO’ en ‘Allerdomste Tatta’, tracks die we hem in 2023 hier ook al zagen doen. Maar dit jaar komt hij met meer: de overtuiging dat hij méér is dan een punchline. Met zijn karakteristieke buiten-de-beat-flow en droge humor blijft hij nog altijd de Brunzyn die we kennen, maar tussen alle extase flitsen ook scherpe teksten van zijn nieuwe album Meer Dan Een Meme voorbij. Zelfs wie hem niet serieus wil nemen, moet toegeven: deze man snapt het spel.
$KEER&BOO$ heeft zoals gewoonlijk zijn hele aanhang meegenomen waaronder een aantal bekende gezichten: YUNG UMBRO, Dookie, Tim Beumers en nog een deel van de Rafting Goods crew. “Ik wilde mijn gewone set doen, maar voor Het Moment doen we iets speciaals. Heeft iemand mijn eerste 101 barz gezien?” zegt de Baby Mac. Met zoals altijd de handdoek om de nek springt hij met Beumers op de track. “Wie hier heeft een BMI boven de 30%, oké wie houdt gewoon van frituren?” oppert Beumers voor ze weer door gaan. Hun gevoel voor elkaars flow blijkt dan ook echt wanneer ze samen 'Wodki, Rum & Rode Wijn' samen opvoeren nog beter klinkend dan op de record.
Het Moo$ment
En dan gaat het opeens hard: konden we tot aan D-Double nog redelijk vrij rondlopen bij de Mainstage, dan is het vanaf een uur of negen merkbaar een stuk drukker. Zou het komen omdat het goedkoper is om thuis te eten en in te drinken? Vindt de gemiddelde bezoeker het programma vooral in de avond het interessantst? Dat laatste zou jammer zijn, want Het Moment is meer dan alleen de stages; zo is er merch in overvloed, kun je je melden bij een open mic en zijn er diverse rappers die nog net op het podium stonden nu tussen het publiek te vinden. Of is het het wisselvallige weer dat nu eindelijk écht droog is? De organisatie zelf zegt dat bijna iedereen voor half zes al binnen is, dus waar iedereen dan vandaan komt, dat zullen we niet weten, wel dat we snel naar de Boulevard moeten, want...
In januari kondigde Black Acid aan ermee te stoppen, maar niets was minder waar: nog geen week later deelde sor, Dashaeno, damy en Smitty aan door te gaan onder de naam acid!. Het collectief klinkt hechter dan ooit, met een dynamiek die bijna familiair aanvoelt. De energie op het podium is die van een punkband in een te kleine kelder. Alles beukt, alles schuurt, dit is trappunk op z’n rauwst. En dan, ineens: een track met housebeats. Poppy, bijna cheesy zelfs. Het is een vreemde wending, maar het werkt. Ook Moo$ is weer van de partij, en krijgt z’n eerste crowdsurf cadeau van de acid!-crew. acid! is niet alleen terug van weggeweest, ze zijn hier om te blijven. En om te slopen.
Sloopservice Adjedonnie, de Sloddervos, AKA gewoon Adje krijgt de Sloddervosgang-chant meteen bij opkomst op de Mainstage. Een grote grijns op zijn gezicht; "Kan ik een pit zien kan ik een pit zien? We zijn wel bij een hiphopshow, Tilburg, we zijn vandaag met verlof!”, roept hij geknield op het podium met vliegende armen. Adje weet het publiek goed in beweging te brengen, en put uit twee vaatjes: tracks van zijn fonkelnieuwe album donderdag, en echt álle bangers van vroeger. Geen set zonder 'Hele Meneer' en met het voordeel dat Mocromaniac net ook op dit podium stond, kunnen we rekenen op 'Gangsta' dat luidkeels wordt meegezongen.
Voor de echte beseffers
Smib lijkt op de Boulevard Stage de energie van het publiek te laten pieken. Gekleed in legeroutfits roepen ze zelfs een jonge fan op voor een push up wedstrijd op het podium. "Maakt me niet uit hoe laat het is, we gaan voor we weg gaan die hele veld laten ontploffen!!" schreeuwt Ray Fuego onder een tirade van explosiegeluiden. De performance wordt alleen maar sterker wanneer een geëmotioneerde Fuego speecht: “Dit is die energy dit is waarvoor ik uit mn bed kom dit is de shit fuck alle andere shit” de grootste, wildste pit van de avond breekt dan uit. Een meeslepende performance van Smib door de ingebrachte, aanstekelijke niveaus van energie.
Is het de comeback van de 21e eeuw? In de woorden van Cho daarnet: Misschien Wel Hè? Amsterdammer Dio zal voor altijd worden geassocieerd met zijn hits van meer dan vijftien jaar geleden (!), maar met zijn nieuwe album de vluGtlaan (tien jaar na zijn vorige!) geeft de rapper een bijzonder intiem kijkje in zijn jeugd. Na een feestelijke start met de klapper ‘Aye’ krijgen we al snel een inkijkje. Al snel mogen we dan in Dio’s wereld treden en leren hoe het is om in Amsterdam Nieuw-West op te groeien. Dat doen we aan de hand van bangers als ‘Hosselaar’ en ‘Z.M.O.K.’ dat het helaas zonder Kempi moet stellen. Een razend knappe afwisseling tussen hits en nieuw materiaal dat in waardering op gelijke hoogte staat. Een perfecte afsluiter van de Boulevard Stage dit jaar.
Ronnie Flex heeft genoeg podia gesloopt in zijn carrière, maar zelden voelt een show zó uniek als deze. Onder zijn alter ego NORI staat hij als headliner op de Mainstage vandaag met een eenmalige trapset vol classics en deepcuts. Hij trapt af met met ‘100’ en ‘Geekin’, maar opmerkelijk genoeg slaat hij ook een paar bangers van NORI over. Natuurlijk komen ‘4/5’ en ‘Kan Niet Kiezen’ nog voorbij, en ‘2 Cups’ met Jacin Trill. Maar waarom niet de titelsong, en waarom geen ‘Atletiek’ en geen ‘Saus’? Maar goed, wat maakt dat eigenlijk nog uit als classics als ‘No Go Zone’, ‘Ravotten’, 'Dat Doen We Niet Meer' en ‘In Een Jet’ de revue passeren. Tracks die stuk voor stuk klinken alsof Future en Playboi Carti in een Nederlandse studio opgesloten zaten met te veel lean en te weinig licht.
“Het is een droom om hier te staan", aldus Ronnie, en dat is toch mooi: dit is verreweg niet het grootste podium dat hij ooit betrad. Sterker nog: het lijkt bij de Mainstage minder vol dan bij shows die we hiervoor op deze stage zagen. Waarschijnlijk moesten de Randstedelingen de trein halen. De moshpit is bescheiden in grootte en achter de frontlinie is het rustig, maar de echte NORI-beseffers geven alles wat ze hebben. “We hebben alleen maar legends meegenomen vandaag", zo introduceert hij Famke Louise voordat ze samen ‘VROOM’ opvoeren. Maar ook onder andere ADF Samski, Antje, Ricky en Cartiez verschijnen op het podium. Hoe verder de show vordert hoe drukker het op het podium wordt: zijn beste vrienden en collega’s staan als een hechte familie op het podium. Als Ronnie dan ook nog ‘voor de echte beseffers’ de Flonti Stacks-tune ‘ADF (Alleen du fam)’ uit 2014 doet, kan het geluk niet meer op. Na ‘ADF’ doet Ronnie ‘voor de fatoe’ nog een klein stukje van ‘Energie’ en is het na een kwartier uitloop van de set toch echt gedaan...
Een uitstekende, derde editie van Het Moment met veel afwisselende acts, toffe podia en goed geluid (behalve de monitoren bij de Boulevard waar meerdere rappers klagen dat ze zichzelf niet kunnen horen) en een publiek dat qua diversiteit niet veel breder had kunnen zijn. Wat schuurt, is dat de acts die de velden van voren tot achter echt turnt up kunnen maken ontbreken. Daarin is Het Moment ook niet te benijden: de vijver van gevestigde namen uit België en Nederland is beperkt en het is niet ondenkbaar dat die zelfopgelegde regel in de toekomst wordt geschrapt. Wij kijken in ieder geval uit naar wie die headliners gaan zijn van volgend jaar.