Wat begon als een feest in de achtertuin van een Tilburgse studentenhuis tijdens de lockdown is inmiddels uitgegroeid tot een vaste waarde op de Tilburgse festivalagenda. Op 9 augustus keert dancefestival Daycare terug naar de Spoorzone met nieuwe plannen, een vertrouwde sfeer en frisse energie. 3voor12 Tilburg sprak met de vier organisatoren: Menno Stabel, Wouter Mennen, Guy Huijnen en Jan van Weert.

Het begon in de zomer van 2020, midden in de coronapandemie. Mennen en Huijnen organiseerden een feest in de achtertuin van hun studentenhuis: “We kwamen alleen maar dezelfde mensen tegen, iedereen zat in dezelfde bubbel en daarbuiten werd er weinig georganiseerd, dus bedachten de heren: "We gaan zelf iets doen.” Het werd een onverwacht succes. “We wisten toen nog niet dat het een festival zou worden, maar we wilden het wel meer laten zijn dan een huisfeest.”

Jaar na jaar groeit het aantal bezoekers, dat nu vooral bestaat uit een doelgroep van gemiddeld 26 jaar, met een gelijkwaardige verdeling tussen mannen en vrouwen. De achtertuin werd al snel te klein en in 2023 vond het feest plaats in de bossen bij Tilburg Noord. Ongeveer 300 mensen waren erbij. “Voor ons gevoel stond heel Tilburg daar, we kregen die editie zoveel lovende reacties.” Het was het begin van een nieuwe fase, maar dat bracht ook uitdagingen met zich mee. Die editie in het bos was spannend: het viel in een juridisch grijs gebied. “We hadden officieel geen vergunning, maar we bleven net onder het maximale bezoekersaantal dat wel mocht. We hebben ook flinke discussies met elkaar gehad of we de tweede editie door moesten laten gaan of niet.”

Menno Stabel, Wouter Mennen, Guy Huijnen en Jan van Weert

Op het matje bij de gemeente

Toch is het goed dat die editie in 2023 doorging, want: “Een week later belde de gemeente, dat voelde voor ons als op het matje geroepen worden, maar het bleek juist een kans om met de gemeente in gesprek te gaan. We voelden dat we iets waardevols in handen hadden en wilden dat benutten om samen met de gemeente te zoeken naar geschikte locaties en mogelijkheden om verder te groeien.” De organisatie ziet het festival als iets dat goed past binnen de stedelijke ontwikkeling: “Onze doelgroep is precies de groep die Tilburg wil binden, en wij bieden iets dat hier nog niet genoeg is.”

Komende editie wordt de tweede editie in de Spoorzone. De sfeer? Die is nog altijd hetzelfde gebleven als dat eerste feestje in de achtertuin: “We geloven erin dat dat altijd zal blijven, ook omdat we het op een organische manier laten groeien. In 2020 kwam er één persoon. In 2021 nam hij iemand mee. In 2023 kocht hij een groepsticket.” Maar: groei is geen doel op zich volgens de mannen: “We doen het niet om te groeien. Want dan zouden we wel veel bredere marketing aanvoeren, buiten onze doelgroep en met andere genres. Dat willen we niet. We willen die doelgroep heel organisch uitbreiden en dan houden we die sfeer vanzelf.”

“We will take care of your day”

De organisatie bestaat uit vier vrienden. Dat maakt de samenwerking uniek, maar soms ook intensief. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar er wordt ook veel overlegd. “Iedereen bemoeit zich overal mee, omdat we de beste versie willen neerzetten. Het is een vloek en een zegen. Soms duurt een vergadering uren, maar uiteindelijk levert het die ultieme ervaring op.” Die zorg voor de beste ervaring zie je ook terug in de naam van het festival, die voortkomt uit de oorspronkelijke slogan van de eerste editie: ‘We will take care of your day.’ Dit principe staat nog altijd centraal: “We willen dat mensen zich van aankomst tot vertrek de hele dag verzorgd voelen.” Die zorg geldt niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor de artiesten. “Dj’s moeten zich ook thuis voelen, zodat ze op het podium de beste versie van zichzelf kunnen laten zien.”

Het geluid van Daycare

In de loop der jaren ontwikkelde het muzikale profiel van Daycare zich. “Eerst draaiden we vooral groovy techhouse. Nu hoor je ook veel trance, eurodance en hardhouse.” Vooral eurodance heeft een speciaal plekje. “Als we zelf naar festivals gaan, staan we ook bij de stages waar dit gedraaid wordt. Het heeft iets nostalgisch, herkenbare vocals en sounds uit de jaren ’90, maar dan in een nieuw jasje.”

Op het programma staan zowel grote namen als aanstormend talent, met dj’s van eigen bodem en internationale acts. De organisatie wil ook een podium zijn voor nieuw talent. “Het is vet als je iemand boekt en een jaar later draait-ie op Awakenings.” Die ambitie wordt mogelijk dankzij de groei: er is meer plek voor opkomende dj’s. “We willen een springplank zijn voor jonge dj’s.”

Voorgaande jaren bleken de back-to-back sets, waarin dj’s elkaar afwisselen en hun stijlen samenbrengen, goed in de smaak te vallen bij het Daycare-publiek. Ze zorgden voor verrassende combinaties en een opvallend energieke sfeer op de dansvloer. Ook dit jaar keren de back-to-back sets terug, onder andere met Kyle Starkey en DART, twee dj’s die bekendstaan om hun veelzijdigheid en energieke sets.

Het kraken van de stad

Een belangrijk onderdeel van Daycare is het tijdelijk overnemen van plekken in de stad: “We bouwen voor één dag een plek die er normaal niet is. Dat voelt alsof we de stad kraken.” Dit idee bepaalt alles: van de keuze van partners tot de inrichting van het terrein. Naast het festival organiseert Daycare ook pop-up feesten. Op plekken die normaal stil zijn of waar weinig gebeurt, zorgen ze voor reuring en herinneringen. ”Een voorbeeld daarvan is een borrel die Daycare organiseerde bij De Wagon, normaal is dat een restaurant. Die veranderde voor een avond in een bruisend feest, met hardere muziek en een spontane sfeer die perfect aansluit op hun visie. “Omdat dit zo dicht bij onze identiteit ligt, willen we dit vaker doen, om iets terug te geven aan de stad, en om onze doelgroep vaker die laagdrempelige ervaring te bieden.” Op die manier ‘kraakt’ Daycare de stad: door bestaande plekken tijdelijk te claimen en ze te vullen met nieuwe energie. Die lijn trekken ze dit najaar door met hun eerste indoor editie: in november nemen ze de Hall of Fame over op hun eigen, onmiskenbare manier tijdens Daycare Nights.

Klein Berlijn

Wat bezoekers op 9 augustus kunnen verwachten? “Dat je meer krijgt dan je verwacht. Dat je thuiskomt met het idee: dit was geen feestje, dit was een ervaring.” Het verrassingselement is belangrijk voor de organisatie: “Zelfs in de achtertuin pakten we elke keer een andere hoek. In het bos zetten we het podium de ene keer links, de andere keer rechts. We proberen mensen elk jaar weer te verrassen.” Ook dit jaar is er iets nieuws: een tweede area, met vier extra dj’s. Het terrein wordt dus groter, maar behoudt een intieme sfeer. “We willen niet zomaar uitbreiden, maar het echt vullen met dingen die iets toevoegen.”

De stijl wordt stoerder en rauwer, en de industriële uitstraling van de Spoorzone is daarvoor perfecte decor. “We willen een soort klein Berlijn neerzetten. Met Fritz Kola, een industriële fotobooth, steigerwerk waar je omheen kunt staan, een muur van dertig meter waar graffiti-artiesten live op spuiten, en je kunt je eigen t-shirts komen zeefdrukken.” Daycare wil niet alleen muziek bieden, maar een totaalervaring. “We willen dat mensen aankomen en denken: wow, ze hebben weer keihard gewerkt.” Met deze zomereditie in aantocht en een indoorvariant op de planning, blijft Daycare een opvallende speler op de Tilburgse festivalagenda.