Het is nog maar twee nachtjes slapen voordat de Popronde neerstrijkt in onze stad. Wie we daar helaas niet gaan zien is de Tilburgse progmetalband ENMA. De band is breed gepositioneerd binnen het metalgenre en hopen daarmee het Popronde publiek voor zich te winnen. Met nog maar één datum op hun speellijst te gaan is de Popronde voor hen alweer bijna voorbij en dus vroegen wij hen: hoe is het eigenlijk om mee te doen met het grootste muzikale reizende ‘circus’ van Nederland?

Het was heel vet om te doen, maar je weet nooit waar je terechtkomt, dat is echt een verrassing. De randvoorwaarden zijn niet heel anders, je komt aan, je soundcheckt, je speelt en bouwt daarna weer af. Helaas krijg je niet heel veel mee van hoe de avond in zijn geheel in de stad verloopt. Er is niet veel tijd om nog even rond te kijken, vooral als je show ver weg van je eigen stad speelt. Je merkt wel dat het publiek snel wisselt van venue. Tien minuten voor je show begint is de zaal meestal gewoon nog leeg en zodra je de eerste noten speelt stroomt het vol. De sfeer onder het publiek is echt heel goed, mensen komen met interesse kijken naar je optreden en zoeken ook wel echt uit waar ze heen gaan. Dat zie je terug in de shirts die mensen aan hebben bij onze shows, dat zijn meestal toch shirts van andere metalbands. Het publiek is ondanks dat wel diverser dan bij een ‘normale’ show die we spelen, dat maakt de Popronde ook zo leuk: dat je een breder publiek trekt en niet alleen het standaard mannen-met-baarden stereotype.’

Jullie hebben al een album uit, waar de meeste Popronde acts net een paar singles uit hebben. Waarom dan toch nog meedoen?

Bij de vorige ronde hadden we ons ook al aangemeld, maar omdat we toen juist nog niets uit hadden konden we eigenlijk niks laten horen. Toen zijn we dus niet geselecteerd. Dat is ook wel een beetje de paradox van de Popronde. Je wilt je presenteren omdat je nieuw bent, maar je moet wel al materiaal hebben om jezelf te presenteren. We hadden destijds ook nog weinig shows gespeeld. Daarna hebben we ons ingeschreven voor de ronde van dit jaar en omdat het album vorig jaar oktober is uitgekomen, hadden we nu wel sterke inschrijving.

Ondertussen hadden we buiten de Popronde om ook al wat shows staan en met de Popronde-shows erbij hadden we dit jaar een mooie lijst shows op de planning. Het leuke aan de Popronde is dat je op plekken komt waar je normaal niet zo snel zou komen. Je maakt het beste van de locatie waar je bent, wat soms helemaal geen zaal is die gewend is om artiesten te ontvangen, maar je gaat er voor. We zijn ook nog door Never Mind The Hype uitgeroepen als Popronde-talent, dat was een leuke opsteker.’

Hebben de mensen op de Popronde dan ook nog nieuw materiaal te horen gekregen?
We hebben sinds het album geen nieuwe releases meer gehad, maar omdat het Popronde publiek dus niet je ‘normale’ publiek is, is het voor bijna iedereen toch nieuw. Veruit de meeste mensen zagen ons voor het eerst, op een enkeling die ons in twee steden heeft gezien na. Het was een soort onderlinge grap ‘hier is nog een nummer wat jullie niet kennen’, maar alles wat we gespeeld hebben staat ook al gewoon op alle streamingdiensten haha.’

Komt er dan wel nieuw materiaal aan?
Ja, we zijn wel weer bezig. Tom is ons grote schrijf brein en heeft hard gewerkt aan van alles. Er ligt veel materiaal en we zijn nu aan het kijken wat daarvan we zouden kunnen opnemen. We hebben het er ook over gehad om eerst wat meer singles te doen en niet per se meteen weer een full-length album. Maar het is ook een geld en tijd kwestie, nummers opnemen in een studio kost gewoon veel geld. En als je meer shows doet heb je ook minder tijd om te repeteren voor nieuwe nummers omdat je dan juist moet oefenen voor de shows, terwijl die shows juist wel weer geld brengen om te kunnen gaan opnemen. Daar zit wel een paradox in. Binnenkort hebben we wel een optreden in Volver Studio in Tilburg wat wordt opgenomen, daar kunnen we vast wat mee.’

Hebben jullie dingen anders gedaan in de voorbereiding voor de Popronde?

Eigenlijk niet, alleen wat praktische dingen. Je hebt niet altijd een mooi podium om op te staan, dus dan moet je nadenken waar je alle spullen neer gaat zetten. Of je moet de setlist iets aanpassen omdat je speeltijd korter is. De muziek is puur wat het is en dat brengen we ook gewoon zo, daarin veranderen we niks. Maar we houden geen rekening met wat voor een soort publiek we voor ons hebben. Sowieso hebben we qua publiek niet mogen klagen. Sommige locaties hadden misschien wel beter gekund, maar de organisatie heeft alles goed geregeld.’

Wie zijn jullie voorbeelden?

'Tom schrijft eigenlijk de muziek, en Alex de teksten. De meeste invloeden komen uit onze jeugd. Bij Tom zijn dat bands uit de jaren ‘90, vooral de Seattle scene met bijvoorbeeld Alice in Chains, Pearl Jam en Soundgarden. En vanuit daar ook meer metalbands als Opeth en Katatonia. De bands waarmee we zijn opgegroeid zijn eigenlijk wel onze voornaamste inspiratiebronnen. Er komen nu ook veel toffe releases bij, maar die hebben toch minder impact omdat je die niet echt in je muzikale vorming hebt meegekregen. Dat betekent niet dat je er niks van oppikt, er zitten zeker wel elementen van in onze eigen muziek. Tool is ook een grote invloed, en ook al heel lang, maar die brengen ook maar ongeveer één keer in de vijf jaar iets uit waardoor het spannend blijft.’

En waar halen jullie inspiratie voor jullie teksten vandaan?

Onze teksten zijn toch wel redelijk filosofisch en vaak maatschappijkritisch. Je zult ons niet een heel album vol over dinertjes bij kaarslicht horen zingen. Thema’s zoals onrechtvaardigheid komen veelal naar voren. Dat is ook terug te zien in de titel van ons album: Apathy Awakened. Dat is een paradox op zich en een kritische noot op de maatschappij waarin we leven en waarin we steeds meer vervreemd raken van elkaar. Er is veel desinteresse onder mensen richting elkaar en je ziet dat mensen steeds minder met elkaar praten en meer in hun smartphone zitten. Nou kun je ook bijna niet meer zonder, je hebt hem overal voor nodig, maar ieder moment dat het kan duikt iedereen online. Dat zien we ook terug in de kroeg of bij shows waar mensen komen kijken, dat het gewoon moeilijk is om dat ding in je zak te houden. Niet dat we onszelf er ook niet op betrappen, maar het is iets wat opvalt en wat je daardoor verwerkt in je muziek.’

Is het juist als band tegenwoordig ook niet heel belangrijk om jezelf online te presenteren?

Dat is iets waar we zeker tegenaan lopen. Als kleinschalige artiest moet je eigenlijk wel op social media zitten. Elk platform heeft ook weer zijn eigen wetten en interacties. Je moet zo veel content pompen in de hoop dat mensen ook maar een fragmentje van je meekrijgen. Je bent er zelfs zoveel mee bezig dat je soms de intimiteit mist. Je wilt tijdens de shows geen mobieltjes, maar na de shows wil je juist wel dat mensen je op social media opzoeken. Of dat ze zelf filmpjes delen met hun vrienden waardoor er daar ook weer fans uit voort komen. We raken vervreemd van elkaar door social media en tegelijkertijd is het het medium waarmee we proberen in contact te blijven met elkaar. Het is nu eenmaal van deze tijd en je moet er wel iets mee. We zorgen ook wel dat de rolverdeling daarin goed verspreid is binnen de band, dan kun je ook de focus houden op het daadwerkelijk maken van muziek.’

Jullie hebben op Spotify meer luisteraars uit het buitenland dan uit Nederland, geeft dat nog druk om je voor Nederlands publiek te bewijzen?

Dat hangt ook wel een beetje samen met het genre. We maken best niche muziek die landelijk geen grote scene heeft, maar internationaal wel. We zijn ook in een aantal playlists beland die een internationaal publiek trekken, ik denk dat het vooral daar mee samenhangt. We hebben niet het gevoel dat we druk ervaren, het is juist tof om met zo’n Popronde je fanbase lokaler uit te breiden. We zitten als band echt nog wel in een beginfase en veel mensen hebben überhaupt nog nooit van ons gehoord. Echt Nederlandse fans vergaren is ook niet een doel, we willen vooral voor zoveel mogelijk mensen spelen.’

Wat zijn jullie muzikale dromen? Met wie zouden jullie bijvoorbeeld nog graag willen samenwerken of waar zouden jullie nog willen spelen?

In het voorprogramma van Beethoven! Hahaha nee dat gaat natuurlijk moeilijk. We zagen nu wel dat Elder in het voorprogramma van Tool staat, en wij zouden wel in het voorprogramma van Elder willen staan.’ 

‘Realistisch gezien zou de volgende stap zijn om kleinere festivals in Europa te spelen, voor 1500 man ofzo. Of een keer een week tot tien dagen achter elkaar door Nederland touren. Maar als Wacken of Graspop bellen, komen we natuurlijk gewoon, het lijkt ons wel heel dik om op zo’n groot festival te staan. En ook Roadburn en Hellfest hebben een plekje op de verlanglijst. Voor de ervaring zou mee toeren als voorprogramma voor een grote band vet zijn, en misschien op termijn ook wel haalbaar. Het is op het moment natuurlijk ook gewoon heel duur voor internationale acts om te touren en je ziet steeds meer dat ze ook al een eigen voorprogramma meenemen en niet lokaal kijken wie dat zou kunnen doen. We zitten qua genre wel redelijk breed, dus dat vergroot de kansen wel wat. We hebben in de Effenaar in Eindhoven op Progosis Festival mogen staan, dat soort shows zouden we elke week wel willen doen.’

Tot slot: welke Popronde artiest vind jij vet en zou je graag willen tippen aan de 3voor12 lezers?

Neroth en Torn From Oblivion spelen allebei in de Hi-Fi Klubben. Dat zijn wel een beetje onze vriendjes, maar ook gewoon hele toffe bands. En we zijn ook wel benieuwd hoe het op zo’n locatie werkt. Zulk soort bands komen misschien het beste tot hun recht in een zaal als de kleine zaal van 013, de Hall of Fame of Little Devil. Dan is zo’n afwijkende locatie juist bijzonder om een keer bij te zijn, maar ook wel een beetje spannend hoe dat uitwerkt. Vanuit de Popronde is het natuurlijk ook te begrijpen dat ze unieke locaties willen hebben, en voor een singer-songwriter is dat ook perfect, maar als band wil je toch het liefst een ‘normaal’ podium. En ja, dat zeggen we nu ook een beetje uit ervaring. Je kunt dan je show het beste neerzetten zoals je wil. Maar we gaan het zien.’

ENMA live zien spelen? Check de band op 10 november tijdens de Popronde in Alkmaar of een weekje later in eigen stad, op 17 november, bij Volver Studio.