Het is alweer ruim 21 jaar geleden dat het Rotterdamse recordlabel PRSPCT werd opgericht door DJ Thrasher (Gareth de Wijk). Voordat begin december de 32e (!) editie van PRSPCT XL losbreekt in de Maassilo, kunnen we in Tilburg alvast genieten van een voorproefje met zes dj’s die zweven tussen de hardcore, jungle, techno en rave. Maar natuurlijk staat er één stijl centraal: drum 'n bass.

De eerste act van de avond is er eentje van Tilburgse bodem. Okitap trapt de avond af met zijn nieuwe live set waarin hij zich vooral focust op de meer industrial techno. Het nog vroege tijdstip, het is pas 22.00 uur, zorgt ervoor dat de zaal nog niet echt gevuld is, maar rond 22.30 uur druppelen er toch wat meer mensen naar binnen. Het is jammer, want het liefst sta je natuurlijk tussen een bezwete massa te pompen op deze muziek, maar het doet niets af aan de kwaliteit van zijn set. Zijn muzikale bezieling straalt van zijn gezicht af, wat ervoor zorgt dat de paar aanwezigen zich kunnen laten onderdompelen in de donker obscure esthetiek die Okitap zo kenmerkend maakt.

Okitap

Als tweede artiest betreedt Li-z, het dj-alias van Lisette Calis, het podium. De Rotterdamse begint haar set krachtig met een stevige bass en zorgt ervoor dat het publiek langzaam uit zijn schulp kruipt. Ze combineert hardcore, acid, industrial hardcore en techno in haar set, wat zorgt voor een opmerkelijke mix. Wat vooral opvalt, zijn de woordsamples die ze inzet, zoals "Take a moment of silence," "Let’s get it on" "Motherfucker" en "Fuck you." Ook horen we voor het eerst deze avond de kenmerkende drum 'n bassgeluiden. Li-z creëert een opmerkelijke combinatie van vrolijke en rauwe hardcore met een vleugje drum 'n bass, en zo vliegt haar set voorbij.

Li-z

Om middernacht treedt FFF – ook wel Tommy de Roos –  achter de dj-booth. En hoewel het een logische keuze lijkt om voort te bouwen op de intensiteit van de vorige set, kiest Tommy er eigenwijs voor om de intensiteit iets af te remmen. Hiermee werpt hij een iets zachtere benadering op stijlen als breakcore, early raw en jungle. Menig ‘fan’ van FFF zal elementen uit zijn eigen releases herkennen, deze komen veelvuldig voor in zijn set. Het publiek trekt langzaam naar voren om zo ruimte te creëren voor het uitvoeren van dansmoves die typerend zijn voor de jungle scene. Absoluut een grandioze set.

FFF

De volgende dj, Limewax, introduceert zichzelf allesbehalve bescheiden en imponeert meteen door de hardere drum ‘n bass kant op te gaan en blijkt ook niet vies van wat crossbreed. En voor de nerds onder ons gebruikt hij ook nog eens een sample van de imperial alert uit Star Wars. Iedereen is wakker geschud en lijkt eindelijk echt klaar om zich op te laten gaan in de snoeiharde beats. Limewax, ofwel Maxim Olegoritsj, zorgt voor een complete extase bij het publiek. De vraag is of hij dat zelf ook door heeft, want door alle rookpluimen om hem heen zien we enkel zijn silhouette. Het groen licht overspoelt de zaal en iedereen gaat op in zijn eigen wereldje.

Limewax

De klok heeft inmiddels 2.00 uur geslagen en het tempo zit er lekker in. Somniac One, alias Kristina Ma, maakt een entree waar je u tegen zegt. Met haar collectie van snoeiharde platen weet ze een echte, welbekende techno sfeer weg te zetten. Ook al heeft het publiek enigszins de tijd nodig te schakelen van drum 'n bass naar techno, na een kleine tien minuten heeft Kristina het publiek al in haar zak. Haar beats doen de grond trillen en in het publiek wordt de ene na de andere move uit de kast getrokken. De mensen vooraan bij de dj-booth verliezen zich in haar typerende dreunen en het energielevel wordt beetje bij beetje opgevoerd. Nogmaals, een set waar je u tegen zegt.

Somniac One

De laatste act van de avond wordt verzorgd door Thrashmachine, een krachtige combinatie van twee ervaren dj's: Thrasher, ja de eerder genoemde oprichter van PRSPCT, en Deathmachine. Ze leveren zonder twijfel de meest intense en rauwe vorm van drum 'n bass van de hele avond en laten daarmee zien waar de kern van PRSPCT eigenlijk ligt. Hun set is doordrenkt van donkere, rauwe geluiden en kan rekenen op vastberaden gejuich van het publiek. De bassen dreunen door de speakers en het gros weet niet meer waar ze het zoeken moeten. Kortom, een goede afsluiter van zes uur PRSPCT.

Thrashmachine