Hiphop is één van de meest toonaangevende genres in en rondom Tilburg, maar dat hiphop een breed genre is, bewijst ook Futsy. Vanaf de zolderkamer bij zijn ouders produceert en schrijft de pas 21-jarige Ties Wirken, zoals zijn echte naam luidt, zijn alternatieve hiphoptunes. Jarenlang produceerde hij alleen beats, maar twee jaar geleden besloot Futsy meer te willen doen. Na in 2022 zijn debuutalbum te hebben gedropt, bracht hij afgelopen vrijdag zijn nieuwe EP ‘Ascend’ uit. Niet zijn eerste grote werk dus, maar zo voelt het voor hem wel.

‘Ik wist een tijdje niet welke kant ik op wilde qua muziek. Toen ben ik ook even gestopt, maar toch heb ik het maken van beats weer opgepakt en uit het niets ging ik ook weer tunes maken. Uiteindelijk heb ik toen ‘ALONE’ gedropt. Ik zat op dat moment heel erg met mezelf in de knoop, voelde me een lange tijd kut en dat hoor je heel erg terug in die tune. Daardoor is het voor mij ook een speciale, er is voor mij geen tune waarin ik me meer uit dan deze. Toen ik ‘m schreef had ik nog veel onzekerheden over mezelf, nu heb ik aan mezelf duidelijk gemaakt: dit is wat ik wil. Sinds die tune ben ik echt blij met wat ik maak en voor het eerst kreeg ik ook écht reacties van mensen die ik niet kende, en kreeg ik een kleine following.’

Zijn passie voor muziek heeft hij niet van een vreemde: de ouders van de jonge rapper zijn gek van muziek en leerden hun zoon al veel over de muziek uit hun tijd. Al sinds Futsy bezig is met muziek maken, staan ze volledig achter hem. En zelfs zijn opa, toch niet helemaal de doelgroep van zijn muziek, reageert op alle aankondigingen en nummers die hij naar hem stuurt. Maar nu vonden ook andere, voor Futsy totaal onbekende mensen, steun in zijn muziek. Het was voor hem aanleiding om met een groter project te komen. Eerder al, in 2022, bracht hij een album uit genaamd Head Circles. Hij vertelt daarover: ‘Daar heb ik toen een heel jaar aan gewerkt. Ik vind het wel jammer dat de mix daar niet zo goed is, dat had ik nu beter kunnen doen. Maar het is ook logisch dat je elk jaar beter wordt.’ Het toont de bescheidenheid en zelfreflectie van de Gilzenaar aan, die merkt dat hij steeds meer groeit.

‘Ik was een keer in de studio en ik had een hele simpele beat geflipt met gewoon een leipe 808. Daarop ging ik recorden, beetje neuriën in de mic, maar dat was de eerste keer dat ik echt iets hard vond, dat ik echt het gevoel had: ik kan dit gewoon, het is me gelukt. Daar kwam de tune ‘AGAIN’ uit.’ Wederom bescheiden, en lachend, vertelt hij verder: ‘Die tune vind ik nu dus helemaal niet meer hard. Ik wilde hem zelfs verwijderen, maar heb dat niet gedaan omdat andere mensen het misschien wel hard vinden. Dat is ook onderdeel van het proces, waarschijnlijk vind ik deze EP over twee jaar ook matig.’

‘Ik hoop vooral dat het voor iedereen iets persoonlijks kan betekenen of dat het mensen ergens kan raken.’

Dat betekent overigens zeker niet dat hij niet trots is op dit project, benadrukt Futsy. Hij is bijna een jaar lang gefocust geweest op deze EP en besteedde veel tijd aan alle zaken eromheen: ‘De meeste nummers zijn al lang af, maar ik twijfelde heel erg over de vibe en de naam van de EP, daarom duurde het lang voor ik ‘m dropte. De laatste tijd heb ik meer aandacht besteed aan alles eromheen, dat vind ik ook belangrijk.’ Die naam is dus Ascend geworden, wat letterlijk stijgen of klimmen betekent. Een meer dan logische naam vindt de rapper zelf: ‘Voor mij persoonlijk is er dit jaar veel veranderd, in de zin dat ik beter voor mezelf ben gaan zorgen qua mental health. Ik bedoel, ik ben niet perfect, maar ik heb stappen voor mezelf ondernomen om van bepaalde dingen weg te blijven waarvan ik weet dat het slecht voor me is. Dus het gaat een beetje om self growth.’ Die boodschap zit ook in veel nummers op de EP, al verschilt de vibe volgens Futsy wel per tune: ‘Ik hoop vooral dat het voor iedereen iets persoonlijks kan betekenen of dat het mensen ergens kan raken.'

‘Niet elke bar hoeft J. Cole-type shit te zijn.’

Het is ook precies wat muziek voor Futsy betekent. Lyrics hoeven niet per se een diepe betekenis te hebben, vindt de Gilzenaar: ‘Ik vind het kut als ik tunes maak waarin ik niet uit m’n woorden kom, dat ik niet weet hoe ik een line moet brengen. Ik wil maken wat ik op dat moment voel. Daarom staan er op m’n EP ook tunes waar ik me nu misschien minder aan relate. Wat ik bedoel: als ik me kut voel, hoor je dat in de nummers die ik toen maakte. Maar het is ook andersom zo: als ik me goed voel, hoor je dat ook terug. Niet elke bar hoeft J. Cole-type shit te zijn. Ik heb wel diepgaandere lyrics, sowieso, maar dan zit er even later wel weer een bar tussen dat ik Balenciaga draag.’ vertelt hij lachend.

‘Daarin ben ik ook echt beïnvloed door Flansie, denk ik. Hij doet dat ook. Flans kan heel goed z’n stem gebruiken om een bepaalde emotie uit te drukken. Hoe hij tunes opbouwt, is echt different.’ De producer en artiest uit Tiel is de grootste inspiratiebron van Futsy. Flansie leende zijn beats in het verleden al aan grote Amerikaanse artiesten als LUCKI, Yeat, Lil Uzi Vert en Trippie Redd en is een grote Nederlandse naam in de underground scene. Flansie is ook de reden dat Futsy veel Engelse lyrics gebruikt: ‘Weet verder niet echt waarom, het is geen bewuste keuze. Maar ik zou op dit moment wel sneller een Engelse tune maken dan een Nederlandse.’

Futsy bouwde ‘Ascend’ heel bewust op, dropte ook heel bewust een week voor de release al één tune, ‘IWM’, en heeft ook nog wat clips klaar liggen. Het tekent hoe gefocust Futsy nu bezig is met zijn muziek en alles eromheen. Hoe anders was dat een paar jaar geleden nog: in 2018 begon Futsy met het maken van beats en pas sinds twee jaar maakt hij ook echt eigen nummers. Hoe dat allemaal begon? ‘Vijf jaar geleden downloadde ik FL-Studio (beatprogramma, red.) op m’n oude laptop, ging ik veel tutorials kijken en besloot ik veel op YouTube te posten. Vooral random type beats van Amerikaanse artiesten, maar dat werd niet zoveel bekeken. Toen had ik een keer een Ares-type beat gemaakt en die kreeg meer dan duizend views, dus toen ben ik dat meer gaan maken. Terwijl ik dat nu helemaal niet meer luister. En als er al een keer iets werd gemaakt op een beat van mij, vond ik het negen van de tien keer niet hard. Dus toen heb ik zelf opnameapparatuur gekocht, want ik wilde zelf op mijn beats springen. Ik wilde muziek maken zoals ik het wilde.’

De weg die Futsy toen insloeg, is voor nu dus aanbeland bij ‘Ascend’, een project waarop hij zijn veelzijdigheid volledig uit. Futsy houdt het liefst alles in eigen hand en zoekt de combinatie tussen het maken van beats en het spitten op die beats zoveel mogelijk op. Maar voor de EP is hij ook de samenwerking aangegaan met anderen, twee van de zes nummers op Ascend zijn geproduceerd door Che (waarvan één samen met AO), maar wel met een duidelijke reden: ‘Zijn beats zijn echt uniek, plus hij komt ook nog eens uit Nederland. Dat vind ik hard, zijn sounds hoor je niet veel hier vind ik. En het is heel fijn samenwerken met hem, bij hem vind ik het niet moeilijk om een tune zes keer heen en weer te sturen als ik toch nog wat wil tweaken ergens.’ Toch doet hij verder het liefst alles zelf. ‘Dat vind ik het fijnst. De mix en master laat ik ook nooit door iemand anders doen, ik wil het zelf in de hand houden.’