Onder de noemer Pulcinos Delight organiseerde het Tilburgse restaurant en slijterij Pulcinos op zaterdag 20 mei een avondvullend hiphopprogramma met op de line-up namen als sor en Hef. Genoeg podiumgeweld zou je zeggen, maar helaas blijkt de avond lang niet uitverkocht. Het publiek dat zich deze avond in 013 verzameld heeft is vrij tam, en dat is vooral een verlies voor henzelf.

Een beetje zenuwachtig is hij wel, vertelt Pulcinos-eigenaar en medeorganisator Thomas Derks als de deuren net open zijn. Het doel was om duizend tickets te verkopen, vertelde hij vorige maand in een interview aan ons, maar dat is net niet behaald. Ruim 600 man zou de vloer van 013 vandaag goed moeten vullen, belooft hij. Dat valt helaas een beetje tegen. Of Derks nou iets te optimistisch was, of dat er gewoon veel mensen uiteindelijk niet zijn komen opdagen: de Main van 013 is zelfs op het hoogtepunt van de avond op verschillende plekken akelig leeg. En dat is zonde. Vooral ook voor de mensen die deze avond hebben gemist. Van de lekkere welkomstcocktail tot een aantal meer dan goede live acts: op meerdere vlakken stelt Pulcinos Delight niet teleur. Grote shout out ook naar de stage designers, want die hebben er iets prachtigs van gemaakt. Of zoals sor later op de avond zegt: ‘Dit is het mooiste stage design wat ik in tijden heb gezien.’

Op die stage vandaag: drie DJ-sets en drie live acts. Althans, volgens de time table. Maar die moeten we al vroeg laten varen. Net op het moment dat de zaal eindelijk wat voller begint te lopen – Damy zou om negen uur beginnen – lijkt er iets omgewisseld te zijn en draaien DJ Sueside en Dr. Moon. Waar we Damy, net als Black Acid-leden Dashaeno en Smitty, doodleuk door de zaal zelf zien lopen, komt er ineens een hele groep aanstormend talent op stage. Wat blijkt: Dr. Moon is medeorganisator van HIIIPOWER, een ontwikkelingstraject voor opkomende artiesten, en wilde wel een kwartiertje van zijn settijd opgeven. Besloot-ie een dag van tevoren, vertelt Gioray van HIIIPOWER. Hij doet live technosets met synthesizers, is hiphoproducer en dj en staat vanavond als eerste op stage. ‘Jeremy (Dr. Moon, red.) belde me een dag van tevoren ineens of we daar niet een paar tracks wilden performen. Toen was het antwoord gelijk ‘ja’ natuurlijk.’ aldus Gioray van HIIIPOWER.

Gioray opent het kwartier samen met amb14nce, die vertelt dat hij wel wat nerveus was voor zijn eerste show. ‘We kregen ineens te horen dat we eerder op moesten dan we dachten, dus veel mensen zaten in de stress en we waren ook nog niet compleet als groep’. Toch valt daar bij zowel hem als gioray weinig van te merken: beide jongens stralen veel energie uit, maar ook muzikaal en productioneel zit het goed in elkaar. De potentie is in elk geval zichtbaar. Bij alle talenten die daarna komen, wordt het allemaal wat minder. Ook geen schande: voor bijna iedereen is het hun eerste keer op zo’n podium, en dan was de voorbereidingstijd ook nog eens heel kort. Maar voor hen is het wel te hopen dat ze goed hebben opgelet bij alle live acts die daarna komen, want die geven het perfecte voorbeeld. 

Kijk bijvoorbeeld naar Damy, die bijna een uur later dan gepland samen met sor, Dashaeno en Smitty op stage verschijnt. Wordt het dan gewoon een mini-Planet Acid vandaag? Een beetje wel, al doet Damy zelf vooral zijn eigen nummers. Maar voor ‘sad shit’ wordt toch Dashaeno, met witte crocs, nog even op het podium gehaald (‘Ik dacht dat ik meeging voor de flex’). En ook Smitty doet een duit in het zakje. Maar het is tijdens dit half uur toch vooral Damy die zich live bewijst. Ook als hij een nummer over zijn overleden oma gaat zingen (‘Ik ga nu zingen, ik vind het eng’) zit het goed in elkaar. En dan kondigt hij ook nog even een nieuw album voor na de zomer aan, waar een groot deel van de onuitgebrachte nummers die hij vanavond doet op staan.

Damy

Damy

Maar de beste live act van de avond? Dat is toch echt, zonder ook maar enige twijfel, sor. Hij komt direct na Damy op stage, en niet – zoals gepland – na een set van Sueside en Moon. ‘Normaal kom ik stiekem uit een hoekje, maar nu sta ik hier al. Hoi iedereen, mijn naam is sor.’ Sor is geen rapper. Dat wisten we allang, ook voor de Edisons, maar toch bleek het voor de NOS en andere media destijds nog niet helemaal duidelijk. Niet voor niets dat sor bij ‘hmm hmm’ iedereen zijn middelvinger laat opsteken (‘Fuck de media, dat zeg ik hard, dat zeg ik luid’).

Ja, sor doet vandaag inderdaad ook ouder materiaal. En daarmee toont hij direct nog maar eens aan hoe ontzettend getalenteerd en veelzijdig hij is. Van – met lichtjes aan – emotioneel meezingen op ‘Voor Mij’ tot moshen op ‘eastwest’ en – als heel Black Acid weer op stage staat – ‘Rendez-Vous’. En dat allemaal zonder zijn vaste DJ, die een andere boeking had. Maar tourmanager Mathieux blijkt een prima vervanger, en laat de hele zaal versteld achter door sor ook nog Chief Keefs ‘Faneto’ te laten doen. Jammer dat het Tilburgse publiek vanavond absoluut niet de hype geeft die sor verdient, want een Nederlandse artiest zal je live niet snel beter zien.

sor

sor

Hoewel het wat makkelijk voelt, wordt de korte break tussen sor en Hef slim opgevuld met hits van hiphop-giganten als Kendrick Lamar, Migos en Sheck Wes. Als laatste live act zien we Hef, die naar eigen zeggen goede herinneringen heeft aan Tilburg, het podium opkomen. Hij heeft het straatleven waarover hij veel rapt al een geruime tijd achter zich liggen en toch weet hij oude tracks als ‘Replay’ en grootste hit 'Kutleven', beide afkomstig van het album Papierwerk (2012), nog steeds met dezelfde rauwe overtuiging te brengen. Ondanks de matige opkomst, weet hij precies hoe hij het tamme publiek uit hun schulp moet trekken. De Rotterdamse straat attitude is hij nog altijd niet verloren, met een fles Hennessy in de hand roept hij: “Steek een middelvinger op voor belasting, voor je leraar en voor je ex.” Er wordt gedronken on-stage, slap geluld over jonko’s klappen en we worden nog verrast met een stukje rap dat hij gisteren snel op zijn telefoon geschreven heeft. Toch laat hij in zijn nieuwere nummers een gevoelige en meer volwassen kant zien, zo blikt hij tijdens ‘De Wereld Is Van Jou’ terug naar de moeilijke momenten uit zijn verleden, hoe hij ondanks zijn verleden staat waar hij nu staat en “de enige rapper die echt zichzelf bleef” is.

Hef

Hef