In deze nieuwe rubriek spreken we met een Tilburger uit de muziekindustrie. Waar luister je naar? Wat vind je vet? En wat juist niet? De eer om deze rubriek te openen gaat naar Dirk Stolk, ook wel bekend onder zijn dj-alias De Manager. Samen met Jan de Jong en Bowie van Loon vormt hij het dj-collectief Het Hiphop Journaal, hij is programmeur bij Club Smederij en ook nog eens creatief directeur en programmeur van het nieuwe Tilburgs hiphopfestival Het Moment. Maar wat staat er bij deze creatieve duizendpoot met een sterke voorliefde voor de Nederlandse hiphopscene eigenlijk in de platenkast?

Waar ben je mee opgegroeid?

De Jeugd van Tegenwoordig - Watskeburt?!

‘Ik kom uit een echte jazzfamilie, dus bij ons stond altijd jazz op, allerlei verschillende platen. Een nummer dat ook veel bij ons werd gedraaid is er eentje van Louis Armstrong: It's a wonderful world. Die zong mijn opa altijd, dus dat is wel echt onlosmakelijk verbonden met mijn jeugd. Maar als je echt wil weten waar de fundering van mijn hiphopliefde ligt, dan moet je terug naar 2005, naar De Jeugd van Tegenwoordig. Het nummer Watskeburt?! rapte ik samen met mijn vrienden helemaal mee, van voor naar achter en weer terug. Die liefde voor hiphop en vooral Nederlandse hiphop is altijd hoog gebleven.’

Wat komt het meeste voor in je platenkast?

Zwangere Guy

'Nou, toch echt wel die Nederlandse hiphop. Dat is vast geen verrassing. Maar een artiest waar ik vaak op terugval is toch de Vlaamse Zwangere Guy. Hij is echt al een paar jaar mijn favoriete rapper.'

Wat is de vreemde eend in de bijt?

Sophie Straat

'Vreemde eend, vreemde eend, hmm. Ik heb best veel verschillende vreemde eendjes in mijn platenkast staan, maar het heeft allemaal met muziek en met taal te maken, dus hoe raar is het eigenlijk? Ik zie carnavalsmuziek, popmuziek... Wat ik wel leuk vind is Sophie Straat. Zij zingt een soort smartlappen. Die zie ik verder echt niet in mijn platenkast staan, nee.'

Wat zou meer waardering mogen krijgen?

Joël Domingos en Sticks

'Easy, Joël Domingos. Ik vind hem zó leuk. Zijn muziek zit goed in elkaar en het is echt een hele leuke jongen. Hij heeft het voorprogramma van Antoon mogen doen en ik snap echt niet hoezo dat niet zijn grote doorbraak is geweest.'

'Verder, heel cliché, maar Sticks. Ik vind echt dat hij meer waardering mag krijgen. En veel mensen zullen dit gek vinden want op zich heeft hij een ontzettend rijke carrière en dat klopt ook, maar mensen verwachten bij hem altijd de vibe van Opgezwolle. En tuurlijk, logisch, als Hoedenplank wordt ingezet ga ik ook helemaal los. Maar zijn solocarrière is juist zo interessant en innoverend, en het is jammer dat die streams nou precies een beetje achterblijven.'

Wat is je grootste miskoop?

Memetechno

'Ik doe niet echt veel miskopen, maar er zijn wel platen die ik nooit zou kopen. Van die memetechno zegmaar, van Natte Visstick en die nieuwe plaat van Creeds, Push Up. Aan de ene kant is het heel waardevol, want humor is heel belangrijk, óók in de muziek, maar aan de andere kant wordt het een soort gimmick en vind ik het muzikaal heel oninteressant. Maar ja, met een paar biertjes lach ik er ook om, en er is een markt voor.'

Wie is je favoriet uit Tilburg?

Q'n

'Rapper Q'n vind ik de afgelopen tijd zoveel stappen maken. Ik volg hem al jarenlang, hij begon in de grime, samen met zijn producer Owzy. Tegenwoordig is hij getekend bij het label van Ares, 162 Records, en daar hoort een beetje die kwetsbare sound bij. Die heeft hij ook, hij is veel meer open over hoe hij zich voelt. Hij maakt mental health issues op een open en eerlijke manier bespreekbaar, dat is echt enorm hard nodig.'

Wat is je grote favoriet op dit moment?

$KEER&BOO$

'100% $KEER&BOO$. Hij heeft een soort mixtape uitgebracht, SLENTER CITY VOL 1: GEEN VRETEN IS GEEN VREDE. Dat zijn allemaal rapverses die elkaar opvolgen met een supervette hype MC. Ik zet dit regelmatig op als ik door Tilburg fiets en dan voel ik me echt een gangster die op zijn lowrider door de hood rijdt. Maar dan in Tilburg. Ik voel dat album gewoon zo erg.'

Wie nomineer jij?

Bowie van Loon

'Dat kan er natuurlijk maar één zijn. Recensent voor NRC, drijvende kracht achter Hiphop In Je Smoel, de allergrootste hiphopconnaiseur die ik ken en dan ook nog eens een hele fijne vriend: Bowie van Loon.'