De kerkelijke kalender mag het dan Stille Zaterdag noemen, de zevenenvijftigste aflevering van Gifgrond op die dag was allesbehalve ingetogen. Met het woeste Franse rockkwartet Nid’pOuL, de eigenaardige en humoristische Israëlische electrohiphopper Ryskinder en vaderlands herriegezelschap Deleted Men werd het Paasweekeinde eventjes onbarmhartig opgeschud.

DELETED MEN

Mede vanwege de ouderdom en de daarmee gepaard gaande geringe isolatie van het karakteristieke industriële Gifgrondpand, is het rondhangende op de binnenplaats doorgaans niet moeilijk om te bepalen wanneer een act begonnen is. Zelden zorgde een aftrap echter voor zo’n duidelijke breuk met de voorafgaande DJ-klanken als in het geval van Deleted Men, dat met een even compact als verpletterend geraas zijn set kickstart. Gewapend met drums, lawaaierige toetsen, bas, gitaar en een gezonde hoeveelheid (loop)elektronica creëert dit tweetal vervolgens een serie spontaan klinkende en van de energie uit hun voegen barstende geluidssculpturen, die net zo onverhoeds tot een einde komt als dat ze begonnen is. Een uitzonderlijk kort, maar daarom niet minder effectief optreden.

RYSKINDER

De onemanshow van Israëliër Ryskinder zou omschreven kunnen worden als een relatief rustpunt in de avond, zij het dan wel op een typisch absurdistische Gifgrondmanier. Zichzelf begeleidend met de nodige elektronische beats en klanken, zingt, of beter, rapt deze jongeman ons in het Hebreeuws toe over bijzonder prangende onderwerpen. Zo krijgen we een nummer voorgeschoteld dat naar zijn zeggen “Who Gives Light In The Dark” heet: een titel die in deze door blacklights verlichte ruimte zeker vatbaar is voor een letterlijke interpretatie, hoewel één en ander natuurlijk ook symbolisch geduid kan worden. Van eenzelfde ambiguïteit tussen het spirituele en materiële getuigt een wat hermetische overpeinzing aan het slot van de set, waarin de liefde zowel met de Heilige Schrift als met Aziatisch voedsel in verband gebracht wordt. Alleszins de moeite waard.

NID’POUL

Het slotoffensief wordt vanavond ingezet door het Franse Nid’pOuL, een viertal dat de taal- en geluidsbarrière moeiteloos doorbreekt met een gierende doch tegelijkertijd bepaald nauwkeurige rockexercitie, waarin snaren, trommels, bekkens, toetsen en elektronica om voorrang strijden en tot een allesverwoestend amalgaam versmelten. In vergelijking met de openingsact opteren de Fransen voor een meer gecomponeerde aanpak, maar het resultaat is er niet minder opwindend en nietsontziend om. Heel begrijpelijk en terecht dan ook dat de mannen uiteindelijk van verschillende zijden (en in verscheidene talen) aangemoedigd worden nog een toegift te spelen, die er ook komt, waarna het aan DJ Stijn Selecter is om de bijeenkomst van een feestelijke nachtgedachte te voorzien. Een explosief derde bedrijf van een opmerkelijk luidruchtige Gifgrondvoorstelling.