Het jaar 2014 van Vincent Koreman Het jaar 2014 van Vincent Koreman

’Beter muziekaanbod dan een paar jaar geleden’

, Pieter Heijboer

Het jaar 2014 van Vincent Koreman

’Beter muziekaanbod dan een paar jaar geleden’

Pieter Heijboer ,

In de rubriek ‘het jaar 2014 van’ blikken we met bekende en wellicht voor het publiek minder bekende spelers in de Tilburgse muziekscene. Artiesten, directeuren en ook degenen die dat combineren komen aan bod. Bij de laatstgenoemde categorie hoort Vincent Koreman. Hij is artistiek directeur bij Incubate en draait in binnen- en buitenland onder de naam Drvg Cvltvre.

Vincent steekt de meeste tijd in Incubate waar hij als artistiek directeur vanaf het eerste uur mee verbonden is. In 2014 vierde het festival zijn tweede lustrum. Niet geheel verrassend is er niet bijzonder uitgepakt om dat te vieren. ,,Nee, het was niet de bedoeling om er een best off-editie van te maken”, vertelt Vincent in het Incubate-kantoor. ,,We hebben wel gekeken naar artiesten waar we bij afgelopen edities mee hebben samengewerkt en welke we weer mee aan de slag zouden willen.”

Een voorbeeld daarvan is Luke Jeram, de kunstenaar die in 2011 het idee inbracht om door de stad piano’s te plaatsen om te bespelen. Afgelopen editie reden er bijna iedere dag van het festival een stoet met vrolijk versierde fietsen.
 
Passende acts
Ieder jaar is anders bij het Tilburgse festival voor allerlei extreme cultuuruitingen. Opvallend was de nagenoege afwezigheid van 013 in de programmering. Slechts een avond, wel met volledige bezetting, werd het poppodium gebruikt. Vincent vertelt dat dat puur aan de programmering ligt. ,,We hadden eigenlijk geen bands voor de grote zaal. Daar moet je wel passende acts voor hebben. Nu was MIDI het hoofdpodium en dat was prima. Dat past beter bij het formaat van het festival en is perfect voor Tilburg.”
 
Voor wie dacht dat de rijen bij Wovenhand en Goat een nieuw verschijnsel waren, heeft het mis. ,,In 2011 hadden we de War on Drugs in Paradox. Daar stond ook buiten een rij. Bovendien waren die na tien minuten ook wel weer opgelost. Het zit hem vooral in de knelpunten”, zegt Vincent die daarmee doelt op de in- en uitgang van het theater.
 
Stadswacht
Bij Incubate 2014 waren er zoals de bezoeker gewend is ook nieuwe dingen te vinden. Een game-arcade, het gebruik van de stadscamping en Theaters Tilburg waar deze keer iedere dag muzikanten op de planken stonden. Nieuwe initiatieven vanuit Incubate zijn Fluisterzacht en Stadswacht. De eerste is in samenwerking met Theaters Tilburg, de tweede met Extase. Beide terugkerende evenementen programmeren musici die met hetzelfde gemak op het festival zelf zouden kunnen staan. Fluisterzacht voor ambient of klassieke muziek en Stadswacht voor bandjes in alle soorten en maten.
Doomdisco
De muzikale uitlaatklep van Vincent is Drvg Cvlture. Op de Facebookpagina omschreven als doomdisco, noemt hij zelf trage, donkere techno met een dansbare beat. ,,Dat gaat heel goed. Ik heb iets van acht of tien platen uitgebracht en veel optredens gedaan. Nu staan bijvoorbeeld nog shows gepland in onder andere Belgrado en Berlijn.”
Vincent hecht veel waarde aan het delen van muziek. Zelf ‘geeft’ hij ook alles weg. ,,Veel artiesten willen zodra ze muziek hebben bij wijze van spreken van drie jaar in de studio zitten en het daarna uitbrengen. Ik heb geen zin om te wachten. Zodra ik iets heb, wil ik het nu online hebben en dat doe ik dan ook zoveel mogelijk. Handel in muziek als een product. Dat is niks voor mij. Het is een hele onpersoonlijke manier van communiceren. Want muziek is in feite een communicatiemiddel”, vindt Vincent. 
 
Willem II
Hoe Tilburg als muziekstad het heeft gedaan in 2014? ,,Als voetbalstad is het best goed gedaan”, grapt Vincent. ,,Het viel voor Willem II helemaal niet tegen. Hoewel ik geen fan ben, gun ik het ze van harte.”
 
Verder is hij ook enthousiast over muziekstad Tilburg. ,,Er is een beter muziekaanbod dan een paar jaar geleden. Ook door initiatieven als Fluisterzacht en Stadswacht. Die worden ook beter bezocht dan toen. Dat zegt iets over de stad en de mensen. Dat is supertof.” Ook is hij lovend over Hall of Fame. ,,Daar heeft een groep jonge enthousiaste mensen goede dingen gedaan. Kijk maar naar iets als Nightbirds.”
 
2015?
,,Vooruitkijken is altijd zo lastig”, zegt Vincent. Toch weet wij het een en ander op te noemen als gevraagd wordt wat hij van 2015 verwacht. ,,Ik hoop dat er niet veel veranderd. De Hall of Fame moet de huidige lijn doorzetten en ik hoop dat de verbouwing van 013 niet uitloopt. Daar heb ik wel vertrouwen in. De directeur, Frens Rijns, houdt niet van half werk en heeft ook mooie dingen gedaan toen hij directeur was van Strijp in Eindhoven.”
 
Als laatste vindt Vincent dat Tilburg op het gebied van dance en met name techno nog wel wat mist. De gemiddelde technoliefhebber kan zijn hart steeds vaker ophalen in Tilburg met nieuwe feestjes als Machinekamer, Duikboot en de nieuwe ’technohuiskamer’ van Kitsch aan de Heuvel. Vincent ziet dat anders. ,,Er mist nog een plek met een vaste signatuur die relevante artiesten wegzet. Ze hebben niet echt een eigen ding en missen iets speciaals. Zeker nu je ziet dat techno heel erg booming is. Maar dat heeft ook wel te maken met de bizarre sluitingstijd van vier uur. Dan sta je midden in de nacht op straat. Zo kan je geen nachtleven creëren.”
 
Vincent voelt het ook aan. ,,Misschien moet ik maar eens met iemand gaan praten.” En dat bedoelt hij niet direct de gemeente over de sluitingstijden, maar dat is dan wel vers twee. 

nu op 3voor12