"4000 bezoekers op Woo Hah!"

Organisatie wil hiphopfestival een vervolg geven

Paul Timmermans ,

Dit jaar was er een nieuw festival in Tilburg, Woo Hah!. Zondag 6 juli was er in de Spoorzone het beste te zien van binnen- en buitenlandse hiphop. Een eerste editie van een festival is altijd spannend, hoeveel mensen komen er? Hoe bevalt het evenement? Gaat alles goed? Als de social media enige maatstaf mogen vormen dan lijkt het erop dat het festival geslaagd is. Maar wat vindt Jeps Salfichsberger, boeker bij Mojo en mede-bedenker van Woo Hah!, ervan?

“We zijn zeer tevreden. En persoonlijk ben ik erg trots. Zo’n eerste keer is altijd erg spannend en al helemaal omdat ik bij dit festival er vanaf het begin bij geweest ben. Bij het bedenken van de naam, het logo en de vormgeving, als dat dan zo uitpakt is erg mooi.” Het aantal bezoekers is natuurlijk een belangrijke maatstaf voor nieuwe evenementen. En als we Salfischberger mogen geloven zit dat wel goed. “We hebben ongeveer 4.000 betalende bezoekers binnen gehad, het target was 3.500 en dat hebben we dus goed gehaald.”

De grote vraag is natuurlijk, was dit eenmalig of volgend jaar weer? “Als het aan ons ligt, dan volgend jaar zeker weer”, zegt Salfischberger van Mojo zonder twijfel. “Dat is in ieder geval vanuit de organisatie zo. Een datum hebben we nog niet want we zullen opnieuw moeten kijken naar de internationale agenda. En daarbij zal er opnieuw een vergunning moeten komen en dat soort zaken. Maar voor ons is het zeker voor herhaling vatbaar.”

De grootste tegenvaller voor Woo Hah! was misschien wel de afzegging van Earl Sweatshirt, een van de grote Amerikaanse namen die op de posters stond. Vervanging werd gevonden in The Opposites. “Toen Mr. Probz annuleerde zijn we ook al in gesprek geweest met The Opposites, dus de lijntjes lagen er al, maar het was erg lastig. Want kort voor de wedstrijd van Nederland werd pas duidelijk dat Earl niet zou komen. Dus tijdens de pauze heen en weer bellen, maar gelukkig kwam toen de bevestiging. En ja ik begrijp dat er mensen teleurgesteld waren, maar als ik de zaal inkeek tijdens het optreden van The Opposites dan zag ik een groot feest waar het dak vanaf ging. Daar gingen we voor en dat is gelukt.”

Tijdens Woo Hah! ging ook het verhaal dat er maar twee kleedkamers zouden zijn voor de artiesten. Maar dit wordt meteen ontkracht: “Nee, dat zou natuurlijk nooit goed gaan. Wat het geval is, we gebruikten alle kleedkamers van 013 en vervoerden de artiesten dan naar de locatie. Op het terrein hadden we drie kleedkamers, waarvan 2 ingericht waren voor artiesten die dat nodig hadden. De derde ruimte gebruikte we als groepsruimte. Dat was een plek waar de hele dag door een grote groep rappers zat te kletsen en te roken. Het was een soort combinatie van een sauna en een coffeeshop, erg gezellig.”

Een erg belangrijk deel van de organisatie van Woo Hah! werd door het poppodium 013 op zich genomen. Hierover heeft Salfischberger het volgende te zeggen: “De samenwerking met 013 is buitengewoon goed bevallen. In het begin was het wel aftasten. 013 heeft vooral veel ervaring met clubshows en indoor festivals. Maar we hebben zo het beste van elkaar kunnen combineren, de ervaring van Mojo en de kennis van de stad van 013. En het team vrijwilligers vanuit Tilburg was essentieel voor het festival. Op de afterparty voor de vrijwilligers hebben Ruud (Lemmen van 013, red.) en ik een speech gehouden om ze te bedanken, dat was voor het eerst in mijn carrière denk ik dat ik zo’n speech hield.”