#Mundial13: Excentrieke Spoek Mathambo verovert te weinig harten

Zuid-Afrikaan verdient meer animo

Tekst: Juliën L'Ortye, Foto's: Connor Clerx ,

Een excentrieke knul is het, die Spoek Mathambo. De protégé van Die Antwoord draagt zijn afro-futuristische popliedjes uit in een zwarte latex legging, kleurrijke bloemetjessjaal en een rieten bolhoed en spreekt continu over ‘booty sweat’. Hoewel het geluid bij vlagen niet al te best is, houdt de Zuid-Afrikaan zich voor een paar honderd man dankzij zijn unieke sound behoorlijk staande.

CONCERT:
Spoek Mathambo, Festival Mundial, zaterdag 29 juni 2013

MUZIEK:
Een van de bekendere namen op het affiche is die van Spoek Mathambo. In Zuid-Afrika wordt hij op handen gedragen en ook daarbuiten is zijn ster rijzende. Die Antwoord had al vele lovende woorden voor hem over, terwijl zijn muziek niet bijzonder veel gelijkenissen met de groep van Ninja en Yo-Landi Vi$$er vertoont. De elektronische touch heeft Mathambo wel, maar dan vele malen subtieler. Luister maar eens naar zijn versie van Joy Division’s She’s Lost Control (op zijn plaat Mshini Wam omgedoopt tot Control), die de Britten nog nooit zo dansbaar heeft laten klinken.

PLUS:
Want als er iets dat de Zuid-Afrikaan kan, is het wel mensen aan het bewegen krijgen. Met zijn bijzondere outfit verhoogt hij de gunfactor sowieso al, maar de dansbare Afrikaanse-ritmes (uitgevoerd door drummer, producer en rapper JacobSnake) zorgen er helemaal voor dat stilstaan geen optie is. Mede dankzij die drums zitten de liedjes ook live erg goed in elkaar, terwijl de saxofonist en gitarist het nog een tikkeltje dansbaarder maken. Het publiek, dat de weg naar Spoek Mathambo niet al te best weet te vinden, heeft er op een enkeling na niet bijster veel zin in, maar dat weerhoudt hem er niet van om zijn opzwepende teksten voor zich te houden.“I know you Dutch people and your playback-tracks. Don’t do that, come closer!”

MIN:
Het mist helaas de verdiende uitwerking: de aanwezigen in de Wagenmakerij lijken het niet heel erg aan te durven om hun ‘booty’ te laten zweten en blijven daarom ook op ‘veilige’ afstand van het podium staan. Vocaal kent Mathambo weinig bijzonderheden en dat is gelijk de voornaamste reden waardoor hij niet op de volledige aandacht van het publiek kan rekenen. Want hoewel er weinig aan de nummers mankeert, een echt uitzonderlijke stem heeft hij niet. Datzelfde geldt voor wanneer hij rapt, ook dan kun je je als toehoorder niet aan een gevoel van middelmatigheid onttrekken.

CONCLUSIE:
Spoek Mathambo heeft er niet lang voor nodig om te bewijzen waarom juist hij een van de meest bekende muzikanten van Zuid-Afrika is. De liedjes steken stuk voor stuk goed in elkaar en op zijn uitstraling valt evenmin weinig aan te merken, maar toch blijf je met het gevoel achter dat er iets ontbreekt. Een hossende menigte misschien? Of is het toch die kenmerkende stem? Wat ons betreft had ‘ie allebei wel goed kunnen gebruiken.

CIJFER:
7,5 (incluis een half punt voor die geweldige vertolking van Joy Division)