CONCERT
La Makine del Karibe, KRO Liefs uit... podium, 29 juni 2013
MUZIEK
Afrobeats meets samba meets rock. Frontzangeres met dijk van een stem en muzikanten die érg goed zijn, maar totaal geen samenhang weten te creëren. De energie spat ervan af, maar pas bij het laatste nummer komt de band los.
PLUS
De bassist. Een klein mannetje die zijn basgitaar zo'n beetje in zijn nek heeft hangen, maar wél erg goed kan spelen en een onwijs podiumbeest blijkt te zijn. Ook de mooie zang en uitstraling van de frontvrouw is een dikke plus. Op het moment dat de band voor het eerst haar rockkant laat zien geeft het een Tina Turner gevoel af. Alsof de zangeres ieder moment 'Proud Mary' in zou kunnen zetten. De band heeft in het begin totaal geen samenhang, maar naar het eind van het optreden begint het eindelijk één geheel te worden.
MIN
De tweede zangeres/danseres/djembé speelster. Zolang ze achter haar percussiestel blijft, is alles prima, maar zodra ze op de voorgrond treedt, is het een pijnlijke aangelegenheid. Ze danst vreemd, en als ze begint te zingen lijkt het net of ze van een andere planeet is gekomen. Zonde, want het is een groot contrast met de frontvrouw, die wél de show weet te stelen.
CONCLUSIE
De band zou een keuze moeten maken tussen de verschillende invloeden. Het is nu een bij elkaar geraapt zooitje van stijlen waardoor er in het begin van de set geen duidelijke sfeer afgegeven wordt. De band weet in het begin totaal niet waar het mee bezig is, en dit wordt door de verschillende stijlen pijnlijk duidelijk. Aan het eind van de set lijkt de band elkaar eindelijk in het vizier te krijgen.
CIJFER
6
#Mundial13: La Makina del Karibe: hipstersamba meets Tina Turner
Zangeres is felgekleurd middelpunt van aanwezigheid
Een kleurig geheel van muzikanten betreedt het podium van het KRO Liefs uit... podium. De band is duidelijk nog op zoek naar een geheel, of zou het bewust zo ongecontroleerd gehouden zijn?