#Mundial13: De goede doelen van Mundial #Mundial13: De goede doelen van Mundial

Multicultureel feestje trekt zoals altijd veel goede doelen

, Clemens Lambermont

#Mundial13: De goede doelen van Mundial

Multicultureel feestje trekt zoals altijd veel goede doelen

Clemens Lambermont ,

Door de meeste festivalgangers wordt het meeste geld en tijd besteed aan muziek, voedsel en in een enkel geval merchandise. Maar wie op Mundial wat van beide over heeft kan het ook ergens anders aan besteden, een van de goede doelen bijvoorbeeld. Want Mundial lijkt het goede doelenfestival bij uitstek.

Amnesty
Een van de eerste stands die je tegenkomt bij Mundial is die van Amnesty International. Zij staan hier met een wel heel specifiek onderwerp. Ze zijn hier om de vreemdelingendetentie onder de aandacht te brengen. Wie wil, kan een petitie tekenen, waarmee men laat zien dat het niet eens te zijn met het beleid van de overheid. Volgens Frank Blous gaat de campagne op Mundial best lekker. “Tot nu toe zijn de reacties eigenlijk erg goed, veel mensen hebben de petitie getekend. We staan hier ook niet echt om leden te werven. We willen gewoon een probleem onder de aandacht brengen.”
 
Stop Aids Now
En voor wie net iemand versierd heeft en heel hard verlegen zit om voorbehoedsmiddelen kan terecht bij Stop Aids Now. Zij proberen nieuwe leden te werven met gratis condooms uit de muur. “We proberen het wel luchtig te houden, het blijft natuurlijk een festival. Als we aankomen met een heel serieus verhaal, werkt het niet”, aldus Frank die voor de organisatie bij de condoomautomaat staat. “Kijk, het is een ernstig probleem, maar je moet het wel leuk brengen.” En voorlopig lijkt dat te werken, vandaag hadden ze er dertig nieuwe leden bij.
 
Greenpeace
Greenpeace heeft echt de verkeerde locatie gekozen op Mundial. Ze staan namelijk op het stukje strand, om onder aandacht te brengen dat ze van de Noordpool een natuurreservaat willen maken. Ze hebben een memoryspel voor vier personen waar iedere deelnemer twee minuten de tijd voor heeft. “We willen gewoon mensen wat bijleren, en verder is het gewoon lekker ontspannend”, volgens Milo Laureij. Saillant detail: kinderen zijn een stuk beter in de eco-memory dan volwassenen.
 
Maar als je gaat vragen waarom ze nou juist hier staan, is het antwoord bij iedereen hetzelfde: er komt een divers, multicultureel publiek dat geïnteresseerd is in dit soort onderwerpen. “We gaan ook niet op Awakenings staan, dat werkt gewoon niet. Hier heb je makkelijker de aandacht en willen mensen ook echt naar je luisteren.” 

nu op 3voor12