013 zweet graag voor steengoed Tracer 013 zweet graag voor steengoed Tracer

, Sebastiaan Quekel

013 zweet graag voor steengoed Tracer

Sebastiaan Quekel ,

In een tijd waarin rock uit Australië hoogtij viert – mede dankzij de aanzwellende gitaren van Airbourne – komt Tracer op geen denkbaar beter tijdstip in Nederland. Eind vorig jaar stond het Australisch powertrio nog in Volkel op FestyLand, de afsluiting van het festivalseizoen. Hier gaf de band een prima show die in het teken stond van het debuut Spaces in Between uit 2011. Inmiddels ligt het vervolg ‘El Pistolero’ in de winkels en dat betekent weer een tournee over de Europese velden.

Bail

Niet helemaal kloppend is het tijdschema van 013. Aanvankelijk zou support-act Bail van eigen bodem om 20.00 uur beginnen. Uiteindelijk staan ze een dik half uur later op de bühne, waarschijnlijk door de ietwat tegenvallende opkomst. De jonge jongens timmeren al een tijdje aan de weg, maar het wil nog niet echt vlotten met ze. Weinig shows is de boosdoener. Dus zijn ze maar al te blij dat ze in het Tilburgse popcentrum de avond mogen openen.

Smerige southern rock is bij Bail het devies. Toch doe je de band te kort door ze alleen daarmee te kwalificeren. De jongens experimenteren erop los, geven elkaar de ruimte om te schitteren en doen aan verlengde intro’s en outro’s bij één van hun vele covers, zoals die van ZZ Top (Just Got Paid) en Jimi Hendrix (Voodoo Child). Ook Joe Bonamassa komt geregeld voorbij. Het staat als een paal boven water dat frontman Marco Vreeburg daar een groot idolaat van is. Priegelen op zijn gitaar is wat-ie het liefste doet, om vervolgens na zo’n bluesintro er stevig op los te beuken met zware grooves.

Drie kwartier is misschien wat lang voor Bail, maar ze maken het er prima vanaf. Instrumentaal is de band echter heel wat beter dan op de momenten waarin Vreeburg zijn stem erdoorheen jast. Hier en daar lijken de vocalen verdacht veel op Chris Cornell, maar de Nederlander haalt lang niet hetzelfde volume en heeft niet het rauwe randje waar de Soundgarden-zanger zo bekend om staat.“Bedankt dat jullie in groten getale hiernaartoe zijn gekomen”, drijft Vreeburg de spot met zichzelf. “Ik heb gehoord dat we het een stukken beter doen dan hiernaast bij Whitesnake.”

Tracer

Tracer

Eenieder die El Pistolero heeft geluisterd, kan niet ontkennen dat er voortdurend beelden worden opgeroepen van bandieten die verlaten vlaktes in benauwde oorden onveilig maken. Een broeierig sfeertje dat lekker aansluit bij de thematiek van de teksten. Met sombrerodragende doodshoofden op het doek en de drums wordt het westerngevoel in 013 versterkt. En al helemaal als bijna de hele plaat voorbijkomt, waaronder ook Hangman met die lekkere Arabisch klinkende intro.

Hoewel Tracer toch gekwalificeerd wordt als een powerrock grungetrio, voldoet die beschrijving vanavond niet helemaal. Frontman en gitarist Michael Brown heeft namelijk wel een handje van psychedelische gitaarsolo’s. Het vurige karakter van de groep onmiskenbaar. Na drie nummers trekt Brown zijn shirt uit met een toepasselijke ‘het is echt fuckin’ heet hier’. De 013 boft maar met zo’n frontman. Wanneer de zanger het publiek vraagt mee te zingen op een bepaalde lyric, maar dat (in zijn visie) onvoldoende gebeurt, spuugt hij een slok water in het publiek en speelt quasi geïrriteerd verder. Het publiek lacht en smult.

Toch is het uiteindelijk de muziek die het hem doet. Tracer benadrukt vanavond dat El Pistolero één van de betere hardrockplaten van het jaar is. Het schorre geluid dat gitaar en bas van de muzikanten verwekken en het stuwende drumwerk van Andre Wise overtuigen iedere seconde. Behalve het indrukwekkende gitaargeweld is ook de zang van Michael Brown een sterke troef van Tracer. Met die rauwe korrel in zijn stem bevindt hij zich ergens tussen wijlen Layne Staley van Alice In Chains en Chris Cornell van Soundgarden/Audioslave.

Met Led Zeppelin en Deep Purple en het jongere Queens of the Stone Age als inspiratiebron brengt Tracer vanavond in Tilburg een onbeschaamde mix van hardrock, stoner en grunge. Met de fraai gecomponeerde rockliedjes op El Pistolero bewijzen de mannen uit Adelaide dat ze het in hun hebben om dit continent de komende tijd te veroveren. Dat hebben ze vanavond in Tilburg in ieder geval gedaan.

nu op 3voor12