HET CONCERT
Anna von Hausswolff, De NWE Vorst, vrijdag 20 september 2013.
DE ACT
Pianiste en zangeres Anna von Hausswolff staat in het programmaboekje. Maar er is meer: twee gitaristen, een drummer en een tweede toetsenist completeren de act, die donkere pianomuziek met ambient-ondergrond en psychedelische gitaarsound maakt. De muziek heeft vaak een trippend effect en is daardoor geschikt voor vrijwel iedere film van David Lynch. Bepaald niet alledaags dus en zeker niet voor iedereen even toegankelijk, in tegenstelling tot het album dat de nadruk op neoklassiek legt.
HET NUMMER
‘Liturgy Of Light’. Voor dit nummer staat Von Hausswolff voor het eerst op en verruilt ze haar digitale piano voor een akoestische gitaar. Haar getokkel is bijzonder verfijnd evenals die o zo warme stem. Haar ietwat gotische uithalen worden even getemperd en daarvoor komt naar klassiek neigende zang in de plaats. En nu dan wel, wat klinkt ze lieflijk. En wat zingt ze ongelooflijk mooi. Het overstuurde instrumentale intro ernaartoe duurt veel te lang en zorgt voor ernstig gespannen gezichten bij de bandleden, maar geduld wordt beloond.
HET MOMENT
Dat ze voor het eerst haar innemende Kate Bush-achtige stem laat horen, na een instrumentale opening van het concert van bijna tien minuten waarbij de bas uit de synthesizer als een zware drone over de ambient en noise van de rest van band klinkt. Met zoveel gemak, zoveel bereik. En zoveel impact.
#INCU13 Het is al vroeg volle maan bij dronend Anna von Hausswolff
Folk noir zorgt voor een megalomane trip in De NWE Vorst
Wie op de, met compactcamera geschoten, koeienplaatjes voorafgaand aan de show van Anna von Hausswolff afgaat en denkt dat het schattig ogende meisje lieflijke liedjes gaat zingen, komt ernstig bedrogen uit. Zoveel onschuld en luchtigheid valt niet te ontdekken in de show van de Zweedse zangeres. Ook geen optreden van haar blijkt hetzelfde, want het meisje dat vanavond in de vroege avond op Incubate speelt, blaast hetzelfde meisje van het voorprogramma van Efterklang een paar maanden geleden volledig weg.
OOK OPMERKELIJK
De drummer, die even intens als gedrogeerd oogt voorover gebogen over zijn drumstel. Volledig afgesloten van de buitenwereld telt hij de maten, tikt hij de stokken in de lucht en slaat hij op zijn toestel wanneer de maat dat verlangt. Niet meer en niet minder.
HET PUBLIEK
Er is relatief veel belangstelling voor deze act. Anna von Hausswolff weet bijna tot de laatste man toe iedereen tot het eind vast te houden. En dat kunnen maar weinigen zeggen blijkt op het eind van de avond.
HET OORDEEL
Een vroeg hoogtepunt van de Incubate-vrijdag. Soms is het elfenmuziek, soms demonische ambient. In de visuals op de achtergrond worden volle maan en een donker bos afgewisseld voor bloemen in volle bloei en een ordelijk huis. Hoe donker het ook wordt in de projectie, er is altijd licht. Anna von Hausswolff houdt wel van mysterie. En van uitersten. Dat blijkt vanavond zonder meer, maar dat is geen garantie voor de toekomst.