Nog een paar uur is Paradox verwijderd van de heropening als de laatste verfrollen nog over de muren gaan en het koffiezetapparaat wordt geïnstalleerd. Het zijn slechts details die nog moeten worden afgewerkt voordat Bayanspeler Oleg Fateev de eerste noten van het nieuwe seizoen door de zaal zal laten klinken. Hoewel, dat koffiezetapparaat was hard nodig, vindt directeur Paul Guldemond. “We hebben hier dertig jaar slootwater geschonken, dit is volgens de installateur het beste apparaat ter wereld. En ik heb altijd geleerd dat je de kwaliteit van een tent afziet aan de koffie.”
Bar
De bar is een flinke metamorfose ondergaan. De hal en de zaal zijn bij elkaar getrokken, waardoor een grotere open ruimte ontstaat. Bij rustigere concerten kan de bar wel middels een geluidssluis en een glazen schuifdeur (‘het huzarenstukje van de verbouwing’) van de zaal worden afgesloten, zodat bargeluiden de muziek niet verstoren. Aan de ‘halzijde’ van de schuifdeur ontstaat daardoor een ruimte waar mensen kunnen naborrelen, maar waar ook singer/songwriters of try-outs van de Rockacademy kunnen spelen. Dit alles om de sfeer te verhogen, in de hoop dat mensen langer blijven zitten. “Die oude bar was meer een bier-uitgifteloket, daar kon je niet eens lekker aan zitten. Voorheen gingen mensen na een optreden gelijk de stad in, nu willen we de mensen tot één of twee uur binnenhouden.”
Zaal
Het publiek zal het meeste merken van de grote veranderingen in de zaal: de muren zijn donker gemaakt om het podium beter uit te lichten, er ligt een nieuwe vloer en, niet onbelangrijk, twee grote pilaren midden in de zaal zijn verwijderd. Programmeur Bartho van Straaten: “Die dingen stonden vooral bij zittende concerten ontzettend in de weg. Sommige mensen moesten echt hun best doen om om zo’n paal heen te kijken. Ze waren dragend in de constructie, maar dat hebben we opgelost met een brugconstructie van stalen balken op de eerste verdieping.”
Ook de geluidsinstallatie was dringend aan vervanging toe. “Het mengpaneel dat we hadden, stond er zo’n twintig tot vijfentwintig jaar en had allerlei randapparatuur nodig. Nu hebben we alles digitaal in één apparaat. Dit is echt het nieuwste van het nieuwste.” Bezoekers hoeven zich overigens geen zorgen te maken dat de zaal anders gaat klinken, zegt Van Straaten. “Akoestisch is er niets veranderd en we hebben ook nog steeds dezelfde geluidsmannen, die weten hoe deze tent moet klinken.”
Toch is de zaal ook met deze veranderingen nog niet klaar, zegt Guldemond. “Volgend jaar willen we het podium verplaatsen.” Het podium staat nu nog tegen de lange zijde van de zaal, maar wordt straks een kwartslag gedraaid, met de rug tegen de Willem II-straat aan. “Dan creëer je nog meer publieksruimte, omdat er vanuit de bar beter zicht op het podium komt. Bovendien komt het publiek nu van de zijkant binnen, dat is niet handig omdat veel mensen daardoor aan de zijkant van het podium blijven staan. Straks komt het publiek achterin de zaal binnen.”
Digitaal
Niet alleen fysiek is Paradox in een nieuw jasje gestoken. “Ook digitaal is er een verbouwing geweest”, zegt Guldemond. “We zijn actiever op sociale media en we hebben een nieuwe, dynamische website.” Van Straaten vult aan: “En het vaste publiek zal aan het begin van dit seizoen misschien even moeten wennen, want in plaats van kaartjes vrijblijvend te reserveren, is er nu een digitale voorverkoop zoals we die ook van bijvoorbeeld 013 kennen.” Guldemond: “Maar we blijven ook gewoon aan de deur verkopen. Zo hopen we ons publiek op alle manieren beter te bedienen. Paradox is klaar voor de toekomst.”
Kleedkamers en kantoren
Waar voorheen de kleedkamers op de begane grond waren, zijn die nu naar de eerste verdieping verplaatst. Guldemond: “We wilden alle kantoren en kleedkamers van de begane grond afhebben, zodat we onze capaciteit zoveel mogelijk zouden vergroten. Dat levert uiteraard meer inkomsten op.” Maar ook de rust van de artiest weegt mee in het besluit de kleedruimte naar boven te verplaatsen. Van Straaten: “De oude kleedkamers waren een soort vrije inloop. Daardoor was het vaak heel gezellig in de kleedkamer, maar het is ook wel fijn voor een artiest om even wat privacy te hebben, zodat je je in alle rust kunt voorbereiden.” Ook hebben de artiesten nu ook beschikking over eigen toiletten en zelfs een douche.
De ruimte waar de nieuwe kleedkamer zich bevindt, werd tot voor kort nog verhuurd voor bewoning, net als de plek op de tweede etage waar de nieuwe kantoorruimte zich bevindt. Guldemond: “Daar beginnen we niet meer aan. De ruimte (boven de zaal, red.) die we nu nog overhebben, komt uiteindelijk waarschijnlijk wel in de verhuur, maar dan voor bijvoorbeeld kantoren van gerelateerde organisaties.”
Investering
Ten tijde van het gebezuinig op cultuursubsidies, is een investering in zo’n omvangrijke verbouwing wellicht opmerkelijk te noemen. “Maar”, benadrukt Guldemond, “we hebben deze investering helemaal zelf gedaan. We hebben een hypotheek afgesloten voor twintig jaar. Dat zo’n hypotheek wordt geaccepteerd, is in deze tijden best bijzonder, maar we hadden een goed en duidelijk financieel plan. We verwachten dankzij deze verbouwing elk jaar meer extra inkomsten te hebben dan dat we aan de hypotheekaflossing moeten besteden.”
Opening
Voor vanavond rest Guldemond en Van Straaten naar eigen zeggen niets anders dan ‘gezonde spanning’, maar met het uitverkochte openingsweekend (met oa Eric Vloeimans, Harmen Fraanje en Bradley’s Circus) en een drukke Incubate-week voor de boeg, zal de herindeling gelijk flink op de proef worden gesteld. Guldemond: “We kunnen zo wel gelijk testen wanneer we de schuifdeur open of dicht moeten zetten en of alles achter de bar goed staat opgesteld. Dat zullen we in het begin goed moeten evalueren. Maar ik heb er heel veel zin in.”