Welkom Joyce, of moeten we Sarah zeggen?
Dat mag, niets moet. Zelf zie ik Sarah als mijn innerlijke ik, die eerlijk en kwetsbaar tegen zichzelf mag zijn over hoe ze zich voelt. In mijn teksten probeer ik dat in ieder geval sterk naar voren te laten komen. De naam Sarah komt van mijn nichtje. Ze is intussen 5,5, maar was de eerste baby die ik in mijn armen heb gehouden. Dat vond ik zo bijzonder en puur dat ik haar naam een mooie inspiratiebron vond. De blauwe jurk staat voor eenzaamheid, kalmte, naïviteit en speels. Allemaal elementen die ik graag terug wil laten komen in de muziek.
Jullie album kent een duidelijk concept; de monsters in je hoofd. Had je vooraf het plan om rond één concept te schrijven en waarom dan die monsters?
"Het concept lag er al. Die monsters staan symbool voor alle slechte dingen die je leven insluipen. Voor mij is dat mijn eetbuistoornis. Ik ben er niet trots op, maar ik wil het wel bespreekbaar maken. Door het visueel te maken kan ik beter met mijn probleem omgaan en ik hoop dat er meer mensen wat mee kunnen. Zo heeft iedereen een monster in zijn hoofd. Iets wat als klein schattig beestje je leven binnensluipt en je zegt dat het goed voor je is om een stukje chocolade te nemen. Of voor andere mensen misschien die borrel, dat jurkje in de winkel, dat spelletje op de computer of nog een rondje rennen. Iets wat uiteindelijk uitgroeit tot dat grote monster wat je leven beheerst en waar je niet meer tegen kan vechten. Op de cd monsters in my head ga ik de confrontatie aan met mijn monsters."
Fiona Apple, Amanda Palmer en Florence + The Machine noem jij zelf op als inspiratiebronnen. Grote en interessante namen, waarvan de invloed duidelijk terug te horen is op Monsters In My Head. Hoe zou jij zelf jou eigen combinatie hiervan beschrijven?
"Dit zijn drie sterke vrouwen die niet bang zijn om hun kwetsbaarheid te tonen. Zo interpreteer ik dat. Ze zijn niet bang om iets nieuws te creëren met hun muziek en het gaat niet om een hit scoren, maar om het vertellen van hun verhaal. Het gaat om de liedjes. Als ik naar hun muziek luister raakt het mij. Ik heb het gevoel alsof ik ze begrijp en dat geeft me energie om met mijn eigen verhaal aan de slag te gaan."
Waarom en hoe ben je op het idee gekomen om met het Sellaband principe te werken?
"Het is toch een te gek idee dat “het gewone volk” zelf kan bepalen wat ze willen horen. Dat wij nu dankzij een groep onbekende mensen een cd op hebben kunnen nemen. Dat geeft je een enorme boost en is ontzettend bijzonder. Daarnaast is het fijn om te weten dat er al een groep mensen is die onze muziek tof vinden. Dat geeft dan weer hoop dat we kunnen overleven in de huidige markt. Natuurlijk moeten we dat ook nog bewijzen en zullen we er hard voor werken. Nu niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze investeerders via Sellaband. Zij maken deel uit van ons verhaal."
En nu.. meer schrijven, het live-circuit in of andere plannen?
"We willen nu vooral veel spelen en onszelf laten horen aan de wereld. We beginnen met Nederland, maar dromen mogen we toch? We moedigen iedereen dan ook aan om onze muziek te delen. Via Labtones.com en Villamusicrights.com zijn er gratis nummers te downloaden en doordat mensen onze muziek gaan delen kunnen wij indirect weer meer shows regelen. En die hebben we hard nodig om onszelf te laten horen. De komende paar maanden vind trouwens ook de Monster Mask Match plaats op Facebook waarin we een aantal gratis cd’s weggeven."
Het album Monsters In My Head is reeds via de online (iTunes, Spotify) als offline (Sounds Tilburg) verkoopkanalen verkrijgbaar.