Incubate 2012: recensies donderdag

Ook voor de niet-bowlers een aangename avond

Redactie 3voor12/Tilburg ,

Voor wie het Heavy Metal Bowlen iets te heftig was, is er op de Incubate donderdag genoeg te doen. Zo kon je rustig beginnen met relaxte muziek van Winged Victory For The Sullen en Nils Frahm, om vervolgens helemaal uit je plaat te gaan in de synths van Ben Butler & Mousepad.

Winged Victiry For The Sullen

Dustin O’Halloran wist de Paradox vorig jaar tijdens Incubated al in zijn eentje muisstil te krijgen. Nu krijgt hij hetzelfde voorelkaar met zijn project ‘A Winged Victory For The Sullen’ in een overvolle Paradox. Dit maal op het podium met een strijktrio en gitarist/effectman. Het resultaat mag er zijn. Prachtige muziek die zo uit een film geplukt had kunnen zijn. Ieder nummer weer mooie composities met afwisselend heftige, intense stukken om daarna weer plaats te maken voor liefelijk zachte klanken van de harp. De visuals zijn onsamenhangend, maar die zie je toch niet wanneer je met je ogen dicht aan het genieten bent van een van de meest perfecte avonden in Paradox.

Nils Frahm

Wie bij Nils Frahm denkt aan een saaie pianist waar je opa naar zou kunnen luisteren, heeft het mis. Nils is niet alleen een goede pianist, maar ook entertainen zit hem in het bloed. Zo houdt hij iedereen voor de gek met een verhaal over een gebroken duim. Het ultieme bruggetje om op andere instrumenten te laten zien wat hij kan. Dat resulteert in mooie nummers, afwisselend op synth en vleugel. Echter net op het moment waarbij je bijna in dromenland zit en het kippenvel op je arm is volgroeid roept hij mensen uit het publiek op om mee te doen met hem. Een mislukt experiment waardoor de rust en aandacht compleet weg is. Het daarop volgende nummer ‘Said en Done’ is anders zo mooi, maar weet hierdoor niet te raken.

Ben Butler

De afsluiter van de donderdagavond in Cul De Sac is duidelijk niet onder de indruk van het tam ogende publiek, dat afwachtend een meter of vijf van het podium staat. Met een felle schreeuw en een haastig gebaar wenkt Joe Howe zijn toeschouwers de dansvloer op. Als Ben Butler & Mousepad vervolgens zijn set opent is meteen duidelijk waarom: het synthersisergeweld van deze jonge Schot is uitermate geschikt om op te dansen. Ondersteund door drummer Bastian Hagedorn, bekend van death metal band Sun Worship, trakteert hij de Cul de Sac op een vrolijke, spannende live-set waarbij hij ‘catchy’ synthpop melodietjes afwisselt met keihard gerag op zijn synths. De inmiddels volgeladen Cul geniet zicht- en hoorbaar. Als de ietwat korte set ten einde is, wordt er uit volle borst om meer geschreeuwd. Niet zonder effect, het duo geeft naar eigen zeggen ‘Our first encore ever’.