Standup '69 met gloednieuwe debuutplaat op Bevrijdingsfestival Standup '69 met gloednieuwe debuutplaat op Bevrijdingsfestival

Interview met het alternatief rock trio ui Rotterdam

, Rolf Eijgenraam

De drie timmeren al lang aan de weg, de veelbelovende band heeft nu vier jaar na de eerste EP haar eerste langspeler ‘Communicate’ uitgebracht. “We hebben best wat communicatie issues gehad als band”, aldus zangeres, toetsenist en gitarist Emmy Kadee.

Communicatie bleek het centrale thema voor het album dat de drie opnamen in de studio van Rikke Korswagen te Rotterdam. “Toen we eenmaal wat materiaal hadden geschreven en we erop terug keken, zagen we dat er best wat communicatie dingetjes tussen zaten”, vertelt Emmy Kadee. “We zijn elkaar ook beter leren kennen in de afgelopen acht jaar dat we samen spelen.”

“Soms was het ook wel pijnlijk. Dan had ik iets geschreven en dacht ik: ‘fuck, volgens mij weten Willem-Pieter en Bruno precies waar dit over gaat en probeer ik iets duidelijk te maken’”, legt Kadee uit. “Ik zat een keer niet zo lekker in mijn vel, ik was ziek en voelde me een ontzettende loser op dat moment. Toen heb ik mijn hart gelucht in een song en dat meteen in onze gezamenlijke Dropbox geüpload.” Ondertussen waren gitarist en backing vocalist Willem-Pieter Zoutendijk en drummer Bruno Vogel samen thuis ook aan het werk met nieuw materiaal. Zoutendijk: “Toen we gingen luisteren wat Emmy geschreven had, kwam het gevoel meteen heel erg duidelijk over. De tekst stond toen nog niet helemaal vast. We hebben vervolgens samen nog veel aan het nummer geschaafd voordat het als opener 'Feels Like Lying' op het album terecht kwam.”

Oud theater

Na twee de EP’s 'Standup ’69' (2014) en '5x69' (2016) die zij thuis opnamen, is dit de eerste plaat die zij in een studio opnemen. Dat deden ze in Rotterdam bij Rikke Korstwagen. Zoutendijk is in zijn nopjes met de opname. “We beschikten bij Rikke over betere apparatuur en betere microfoons dan we in onze slaapkamers hebben staan.”  “Hij heeft een hele gave studio”, vindt Kadee, “anti-kraak in een oud theater. Er was geen control room, dus zaten we allemaal in dezelfde ruimte. Verspreid door het theater staan microfoons om de galm van de ruimte op te nemen. Dat betekende wel dat als ik iets zachtjes aan het inzingen was, ik de jongens achter in de zaal alsnog kon horen ademhalen en eten.” Dus moest het muisstil zijn als er zachtere zanglijnen opgenomen werden. “Het zorgt er wel voor dat je erg gefocust blijft”, vindt Zoutendijk.

De band heeft het wel anders aangepakt, ze gingen ditmaal met meer voorbereid materiaal de studio in dan met de vorige EP’s. “Bij onze vorige releases ontstonden veel ideeën terwijl we ze opnamen”, aldus Zoutendijk. Deze keer kon dat niet, gezien de drie gebonden waren aan de hoeveelheid studiotijd die zij hadden. Ze namen de LP op in tien studiodagen verdeeld over de periode van januari tot eind mei 2017. “Bij de laatste sessies kwamen we stiekem ook wel met ideeën die nog niet helemaal af waren. Daar moesten we wel hard aan werken en creatief aan de slag om ze tot de nummers te vormen die ze nu zijn.”

Live gaan er nu ook een aantal dingen anders. Met het nieuwe materiaal maakt de band gebruik van backing tracks. Bruno Vogel drumt mee op een clicktrack, zodat de extra lagen synchroon lopen aan wat ze live spelen. “Dat geeft mij meer vrijheid om te performen”, stelt Emmy Kadee. “Ik merkte dat ik tot nu toe erg gefocust was om goed gitaar te spelen en tegelijkertijd te zingen. Daar werd het wat statiger van. Nu heb ik meer de ruimte om te bewegen en te dansen.”

Bevrijdingsfestival

Willem-Pieter Zoutendijk liep in 2009 zelf over het terrein van Bevrijdingfestival Rotterdam. “Ik denk dat ik toen voor het eerst op Bevrijdingsdag op zo’n festival was. Toen stonden De Staat en Triggerfinger er.” Hoe bijzonder hij het ook vindt, de gitarist blijft er koeltjes onder dat hij straks zelf op het podium staat. “We zijn vooral super blij dat we door Popunie zijn uitgenodigd om te spelen op de Sena Perfomers Stage. Dat is echt wel kicken. Maar we komen gewoon om een goede set neer te zetten.” 

“We hebben nog maar weinig binding met wat Bevrijdingsdag écht is, bijna niemand heeft de oorlog echt meegemaakt”, aldus Emmy Kadee, “en dat is maar goed ook. Maar het is juist daarom goed dat we bij deze dag nog stilstaan, we moeten als mensen wat liever voor elkaar zijn.” Willem-Pieter dacht er pas nog over na dat 5 mei 1945 al zo ver weg is. “Het viel mij op dat het nog zo weinig voor mij inhoud. Ook mijn grootouders hebben er niet veel mee te maken gehad. Voor mij is het nu vooral een mooie festival dag en een opening van het festivalseizoen.” 

Je verwacht de band eerder in een donkere club dan in de blakende zon. “We gaan niet een specifieke festivalset spelen. Ik heb het gevoel dat het nieuwe materiaal sowieso beter in de open lucht werk dan ons materiaal van voorgaande EP’s.” Welk nummer van de nieuwe plaat het beste in een festival setting past? “I Need It Now. Dat nummer is voor ons doen best loom en mellow. Maar live is ‘ie wel wat  harder. Dan wordt het bijna een soort indie rock power ballad. Ik denk dat dat nummer zo in het zonnetje best goed zal werken.” 

Communicate is nu verkrijgbaar op vinyl en CD. Het album is ook beschikbaar via grote streamingdiensten als Spotify.

Lees verder op 3voor12 Rotterdam

advertentie
#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Rotterdam