Het dertigste verjaardagsfeest van Rotown blijft maar voor unieke momentjes zorgen. Ook op de V11 kan het feestje niet uitblijven en daarom sleepte Christon (bekend als zanger van Rigby) zijn instrumenten en zijn immer onmisbare loop-pedalen naar het podium in de Wijnhaven.

Zijn nieuwe plaat Towns & Cities is een verzameling sferische indiesongs, die op een dromerige manier tegen het aanstekelijke aan hangen. Ingesloten in een kringetje van instrumenten staat Christon op het podium, maar hij lijkt allesbehalve gevangen. De buizen, slangen en maffe lampjes op de gitaarbakken doen het lijken alsof hij een professor in een laboratorium is. Zorgvuldig speelt hij één voor één de instrumenten in en laat het looppedaal de rest doen. Het kost dus een minuutje om het nummer op gang te krijgen, maar dat is ook het fantastische: het publiek hoort de liedjes tot leven komen en Christon doet zijn uiterste best om in de allesbeslissende opstartfase geen fouten te maken. Het oneindige trappen op de knoppen zorgt ervoor dat alle ledematen vanavond even belangrijk zijn.

De intieme setting vraagt om wat duiding bij verschillende nummers. De zaal krijgt korte verhaaltjes over Nashville, CSI, heimwee naar Nederland (My Northern Lights) en de band met zijn vader (Younger Than Before) te horen. Het duurt nooit lang voordat de looppedalen (of de Perpetuum Mobile, zoals hij het loopstation zelf noemt) weer diep worden ingedrukt en het gezicht weer in volle concentratiemodus gaat. Het is hard werken en snel schakelen, maar Christon heeft de machines onder controle en geeft een heerlijke performance weg.

Omdat nog niet iedereen ieder woord van Christon’s nieuwe materiaal kent, worden we halverwege de set getrakteerd op een loop-versie van Oasis’ 'Champagne Supernova'. Met meer toetsen en de zorgvuldig gelaagde opbouw vormt hij de hit helemaal naar z’n eigen hand en niemand die kan zeggen dat het misstaat. Voor een uitvoering van Jeff Buckley’s 'Lover, You Should’ve Come Over' worden de loop-pedalen even met rust gelaten. Met zijn akoestische gitaar loopt Christon - net als in zijn oude kroegdagen - de zaal in. Up close and personal met het publiek brengt hij het nummer ten gehore.

Een avondje op Christon’s vingers (en tenen!) kijken is bijzonder leuk vermaak. Het meemaken van het ingenieuze opbouwproces is wat de liveshow een kostbare meerwaarde geeft, naast het feit dat de goede recensies over Towns & Cities volkomen terecht zijn. Maar als wij moesten kiezen tussen het CD’tje of de liveshow, dan zien we de professor toch liever live aan het werk.