In December bracht de driekoppige band Ploog hun nieuwste EP: ‘Leppink’ uit. De band omschrijft hun muziek als sfeervolle donkere synthesizerrock. Met elektronische geluiden en met zang in het Nedersaksische dialect wil de band het gevoel en de cultuur die in het oosten van Nederland leeft vertalen in naar muziek. Door het gebruik van midwinterhoorns in combinatie met synthesizers probeert de band oud en nieuw te combineren. 3voor12Overijssel sprak met Marc Waanders, Gitarist en leadzanger van Ploog.
Wie is Ploog?
‘’Samen met Hugo Boom ben ik (Marc Waanders) PLOOG begonnen als studioproject. Hugo Boom speelt de bas en doet de achtergrondzang, ik speel gitaar en doe de leadzang. We hebben zo’n 15 songs geschreven en die wilden we natuurlijk ook graag live spelen. In de loop van de tijd hebben we verschillende mensen erbij betrokken om samen met ons muziek te maken, langzamerhand is daar een band uit ontstaan De band heeft eigenlijk een hele traditionele bezetting, dus bas, gitaar en zang, maar daarnaast doen we ook veel met synthesizers en drumcomputers. We hebben geen drummer, maar we gebruiken een drummachine. Daar zit veel elektronica achter, dat doet Jeroen ten Asbroek. Met zijn drieën kunnen we op een goede manier onze nummers live neerzetten. Ikzelf kom uit Haaksbergen, Hugo komt uit Haarlo en Jeroen komt uit Hengelo.’’
Wanneer zijn jullie begonnen met Ploog?
‘’Dat is ongeveer een jaar of twee geleden begonnen. We deden altijd (gewoon) Engelstalig en het idee ontstond om iets met dialect te doen. Er bestaan al veel Twentse en Achterhoekse rockbands en daarnaast zijn er ook al veel echte luisterliedjes in het dialect, wij wilden proberen om meer alternatieve muziek te maken in combinatie met het dialect.’’
Nu is jullie EP 'Leppink' uitgekomen, wat is er bijzonder aan deze EP?
‘’Ja, daar hebben we wel wat speciale dingen voor gedaan. Eén van de nummers die daarop staat, (Carbid) is een combinatie van synthesizers en midwinterhoorn. We zitten hier natuurlijk een beetje op rand van Twente en de Achterhoek en we doen als PLOOG altijd graag projectjes. Dus dan verzinnen we iets en dan proberen we dat in de praktijk uit te voeren. Hier was het idee om synthesizers te gaan combineren met midwinterhoorn. Deze combinatie is wel bijzonder, want het is nog nooit gedaan. Het is een goed voorbeeld van hoe wij oud en nieuw willen combineren. Ook is er voor één van de nummers, (Halfweg) een video gemaakt door Marita Landkroon.’’
Alle titels voor de nummers zijn in het Twents/Achterhoeks en wanneer er gezongen wordt is dit in het dialect, waarom is dit zo belangrijk voor jullie?
‘’Ja, Nedersaksische noemen wij het zelf het liefste. In het begin noemden we het Twents, maar dat beperkte ons een beetje in de aandacht die we kregen. Bij Nedersaksische hoort natuurlijk ook de Achterhoek, Drenthe en een deel van Duitsland, waar we nu proberen om wat promo dingen te gaan doen. We proberen het gevoel en de cultuur die hier leeft door te vertalen in onze muziek. Iedereen kent het verschil tussen het westen en het oosten van Nederland en veel mensen hebben het over dat cultuurverschil. Wij proberen dat een beetje in beeld te brengen, hoe we hier de dingen doen en alles gaat. Daardoor kon ook veel low-budget, we vinden het leuk om samenwerkingen te starten met mensen die graag dingen opzetten. Zoals dat hier eigenlijk gebruikelijk is.’’
Welke samenwerkingen komen we tegen als we luisteren naar ‘Leppink’?
‘’In het nummer Zulvermoan hoor je aan het eind van het nummer wat conga’s, die worden bespeeld door Hugo Masselink. Hij is hier in Haaksbergen de bekendste muzikant, dus hebben we hem daarvoor gevraagd.’’
Moat en Carbid horen echt bij de Nedersaksische cultuur, hoe zijn jullie opzoek gegaan naar deze typische termen?
‘’Dat verschilt, veel dingen komen vanzelf en soms gaan we er wat dieper op in en gaan we wat onderzoek doen. Als je het over dialect hebt zijn er ook veel taalpuristen, die zeggen dit moet je zo schrijven en dat moet je zo uitspreken. Maar dat doen wij dus niet, wij gaan echt voor de sfeer en voor het gevoel. Het heeft allemaal een donker randje en het gevoel moet goed zijn. En zoals veel bands ook in het Engels doen, een lettergreep inslikken of er juist één aanplakken, dat kan gewoon. Het gaat uiteindelijk om het resultaat.’’
In jullie muziek hoor je dat donkere randje echt terugkomen en het is een mix van elektronica en synthesizers, hoe zou je de muziek verder omschrijven?
‘’We noemen het zelf donkere synthesizer rock of iets in die geest. Het raakt ook wel behoorlijk aan New Wave. Dat is ook wel een beetje wat we in het verleden hebben gedaan, in die richting zit het. We hebben een hele brede muzieksmaak en proberen dingen te combineren die uitdagend zijn.’’
Wat is de betekenis van de vier nummers op de EP?
‘’Halfweg gaat over een café tussen twee plaatsen, vroeger had je dat vaker. Van Haaksbergen naar Hengelo heb je op de helft van de route het kleinere dorp Bekkum, daar was een café genaamd Halfweg. Het nummer gaat over een vrijgezel die elke avond naar dat café gaat. Zulvermoan heeft niet echt een letterlijke betekenis. Carbid draait echt om de sfeer tijdens de periode dat er officieel midwinterhoorn mag worden geblazen. Van het begin van de adventtijd tot drie koningen, zes januari. Tijdens deze periode heb je natuurlijk Carbid, wat hier in de regio een cultuurverschijnsel is. Moat hebben we geschreven voor een vriend van ons die is geëmigreerd naar Amerika en later naar Duitsland.’’
Jullie speelden tijdens Noabermuziek 2021, hebben jullie ondanks Corona nog meer optredens gedaan?
‘’Op de Dag van de Achterhoekse popmuziek hebben we gespeeld, bij Vasseveld. Dat was een hele toffe locatie bij een boerderij buiten, die setting paste heel goed bij ons. Maar voor de rest is het natuurlijk heel mager op het moment met live-spelen. Dus waar we nu mee bezig zijn, zijn een soort oefensessies organiseren, maar dan niet in onze normale oefenruimte. Eén keer per maand gaan we op een externe locatie spelen -dit is zonder publiek natuurlijk- zodat we zelf een beetje aan de gang blijven en het gevoel hebben dat we ergens anders spelen dan normaal.’’
Wat is de toekomst voor Ploog?
‘’We hebben nu al een paar keer live gespeeld en dat was dan vooral hier in de regio. Op het concept kregen we al hele goede reacties. Mensen kunnen de sfeer die wij willen neerzetten goed voelen, dit willen wij nu natuurlijk verder uitbouwen. Er zijn optredens geboekt, maar die worden helaas steeds weer gecanceld vanwege Corona. Daarom hebben we dus dat concept bedacht genaamd corona-sessies. We spelen binnenkort in een jeneverstokerij in Haaksbergen. Daar gaan we de hele dag zitten, de boel opbouwen, muziek maken en natuurlijk alles filmen en fotograferen om het op de socials te kunnen delen."
"Als alle maatregelen eindelijk zijn afgelopen breekt het festivalseizoen als het goed is weer aan, maar de vraag is natuurlijk hoe dat allemaal gaat verlopen en of die organisaties de boel weer op kunnen zetten. Ik hoor ondertussen dat veel zalen aardig aan de grond zitten qua financiën, dus de vraag is of ze zich nog kunnen opzetten en hoe snel dat dan gaat.’’