Quibus geeft gedachten een geluid… en laat ze los

‘Save Some’ eerste EP van nieuw alter-ego Martijn Holtslag (Knarsetand)

Interview: Rene Simmelink ,

Het muzikale brein achter Knarsetand, Martijn Holtslag, komt eind deze maand onder zijn nieuwe alias Quibus met een kersverse nieuwe EP. Op het creatieve Nijmeegse label Shipwrec verrast de uiterst veelzijdige producer met een plaat die vele malen elektronischer en dieper klinkt dan het eerdere, festival-live-sound en dansgerichte Knarsetandgeluid. Met ‘Save Some’ duikt Holtslag de diepte in, zowel qua mens als geluid.

Met het wegvallen van het management vanuit Productiehuis ON, het teruglopende aantal optredens en omdat de noodzakelijke evolutie van de band niet aan iedereen besteed was, was de tijd rijp voor een nieuw hoofdstuk in het muzikale jongensboek van Holtslag. Een gewaagde stap, maar wel eentje die voor hemzelf als strikt noodzakelijk werd geacht om zijn muzikale ei weer met volle overgave kwijt te kunnen in zijn composities en producties.

In een monumentale antikraakwoning in hartje Deventer spreek ik Holtslag in zijn huidige studioruimte, alwaar hij zijn muzikale gedaantewisseling de afgelopen maanden uitwerkte. Niet dat Knarsetand, na hun laatste optreden in november vorig jaar, helemaal het veld heeft moeten ruimen voor zijn nieuwe live-performance, maar we mogen wel degelijk constateren dat de producer zich op dit moment volledig focust op de release van zijn gloednieuwe alter-ego Quibus.

Geïnspireerd door elektronische muziekpioniers als Bonobo en Moderat (samensmelting van de Berlijnse formaties Modeselektor en Apparat) wist Holtslag de afgelopen jaren zeker vijftig volwaardige tracks uit zijn studio te toveren, waarvan er slechts vier de eindstreep van zijn aanstaande EP haalden. Volgens eigen zeggen kostte hem dat niet bijzonder veel moeite. Veel keuzes en arrangementen werden immers gemaakt op pure intuïtie en de totstandkoming van Save Some werd door Holtslag zelf ervaren als een ‘vloeiend proces’.

Wie de nummers op de plaat met aandacht luistert waant zich een brede muzikale kijk in de ziel van de jonge veelzijdige geluidskunstenaar. Hij of zij die daarbij stiekem hoopt op een aftreksel van de drum ‘n’ bass en balkansound die Holtslag en zijn kompanen week-in, week-uit tentoonspreidde met zijn tienkoppige Knarsetandformatie komt tamelijk bedrogen uit:
Een geoliede combinatie van ambient, triphop en melancholische elektronica, met hier en daar een vleugje (minimal) house is wat momenteel de klok slaat. Met name de vioolpartijen en gitaarmelodieën stralen kracht en muzikaliteit uit, hier en daar een vervormde vocal en zowaar is er een vierkwartsmaat in de tracks te herleiden. Iets wat voor Holtslag in het verleden volgens eigen zeggen ‘uit den boze’ was. “Veel te makkelijk vond ik dat. Maar ook op dat gebied ben ik veel meer open-minded geworden.”

De producer doelt daarmee op de ontwikkeling die hij als componist en tevens als mens heeft ondergaan. Waar hij in het verleden bekend stond om zijn immer maatschappijkritische zware rapsongs, aan het prille begin van zijn muzikale avontuur, is er met Quibus sprake van een wel heel sterk contrast. Naast de meer trip/hiphop georienteerde beats is er ook sprake van house invloeden die de producer vroeger nog vervloekte. Echter wel een specifiek en kwalitatief onderdeel van het genre, waarbij de immer tijdloze Kompakt-sound uit Frankfurt misschien wel de meest passende vergelijking biedt.

De afstand tussen Knarsetand en Quibus lijkt op het eerste oor dan ook behoorlijk. Daar waar de band eerder garant stond voor opzwepende en massa-vermakende optredens, laat Quibus een veel ingetogener en meer hypnotiserend geluid horen. “Waar Knars een weerspiegeling was van mijn uitingen, probeer ik met Quibus een stap dieper te gaan en meer mijn binnenste roerselen te laten horen. En daarmee die van de luisteraar vervolgens volledig mee te nemen.”
 
De laptop vol composities wordt op het podium bijgestaan door drums, basgitaar, viool, vocals, live synths en elektrische gitaar, waarbij de muzikanten van de betreffende instrumenten exact weten wat hun taken zijn. Naast het feit dat de omvang van de podiumformatie is verkleind naar vijf muzikanten, is ookde afbakening binnen het muzikale spectrum veel concreter en hoorbaarswe. Holtslag weet dat verschil zelf piekfijn te verwoorden. “De noten staan bij Quibus niet in zijn geheel vast, maar de functie van elke aanslag moet wel datgene brengen waarvoor ik het van origine bedacht heb.”
En daarmee oogst hij controle. Iets wat in het verleden weleens minder concreet stond en dat wilde hem nog weleens parten spelen. “De afgelopen jaren botste ik in de rol van componist geregeld met de rol die ik eveneens had als bandleider. En ondanks het feit dat de muziek van Quibus een stuk nauwer luistert, ervaar ik het maakproces als een soort van vrijheid. Op macroniveau welteverstaan... waarbij je tevens bent gebonden aan een stuk dynamiek.” De getalenteerder producer heeft daarmee zichtbaar meer rust en structuur verweven in zijn werkmodus, waarbij hij het productieproces liever als ‘vrijetijdsverdrijf’ verwoordt.
De vier uitverkoren tracks hebben afzonderlijk een geheel eigen identiteit en thema, maar tezamen vormen zij een uitermate interessante en uitdagende blik in de capaciteiten en kwaliteiten die Holtslag reeds sinds het winnen van de Grote Prijs van Nederland laat zien... en horen.

Waar de ruim 100 optredens van Knarsetand in twee jaar tijd voorbij vlogen zaait Holtslag met zijn nieuwe geluid een fundament voor een meer tijdloos geluid. Een kwalitatieve en sterke zet!

Op zaterdag 30 juli wordt de geboorte van de gloednieuwe EP gevierd met een geheel eigen en gratis toegankelijke releaseparty bij het sfeervolle Piknik in Het Havenkwartier in Deventer, waarna een kleinschalige najaarstour zal plaatsvinden door Nederland.

En mochten onze Duitse vrienden meelezen:
De Quibus-sound zal ook zeker niet misstaan in menig toonaangevend podium bij jullie, oosterburen!

Links:
Facebook: https://www.facebook.com/Quibusmusic/
Soundcloud: https://soundcloud.com/quibus