De Staat drogeert Metropool met genialiteit

Spectaculaire visuals, verpletterende songs en een solo met een koebel, De Staat heeft het allemaal

Tekst en foto’s door Sharon Vreeburg en Maureen Vreeburg ,

Wie de laatste tijd niets over De Staat en hun nieuwe album O heeft gehoord, heeft onder een steen geleefd. Na het succes van de video voor ‘Witch Doctor’ blijven de mannen uit Nijmegen in de spotlight staan met O. Deze week bracht De Staat een nieuwe single uit, ‘Make The Call, Leave It All’. Vanavond staan zij klaar om de uitverkochte grote zaal van de Metropool in Hengelo weg te blazen.

Het voorprogramma is niemand minder dan Jo Goes Hunting. Deze band maakt mooie, dromerige muziek. Toch zit er ook de nodige swing in en mensen beginnen al voorzichtig los te komen. Gedurende de show wordt het applaus en gejuich steeds luider. Zanger en drummer Jimmi komt heel ontspannen over. Tijdens de set nodigt Jimmi zijn broer Rocco van De Staat uit om één nummer mee te doen. Dit zorgt voor extra enthousiasme vanuit het publiek. Al met al is deze band een prima opener.

Dan is het tijd voor De Staat. Torre tweet vóór de show: ”TONIGHT WE (De Staat) WILL DESTROY (perform in) HENGELO” en niets lijkt minder waar. Hoe onschuldig het publiek nog danst bij Jo Goes Hunting, zo breekt de pleuris uit wanneer De Staat begint te spelen met de eerste single van het nieuwe album: ‘Peptalk’. Gedurende de hele show staat het publiek los te gaan op de swingende songs. Torre is een geweldige frontman die het publiek altijd op de juiste manier weet te bespelen. Zo heeft hij droge, kenmerkende humor en betrekt hij mensen uit het publiek persoonlijk bij de show. "Dit nummer is van ons nieuwe album O." "Ooooooh", schreeuwt het publiek. "Works every time", antwoordt Torre.

Het is ook goed te zien dat De Staat zelf veel plezier heeft in de show. Al lachend staan Torre en Rocco naar elkaar toe te spelen en te dansen. Dit maakt het voor het publiek ook erg aanstekelijk om glimlachend te staan genieten van deze meesterlijke show. De Staat weet intimiteit en grootsheid te combineren. Ze creëren een intieme sfeer door veel interactie met het publiek. Zo schreeuwt het publiek bij ‘Input Source Select’ keihard mee en Torre besluit het publiek alleen te laten zingen. Het publiek faalt hier op een grappige wijze in, omdat de ene helft een ander stuk zingt dan de andere helft. Torre lacht en neemt de vocals snel weer over. Deze sfeer creëren ze met een grootse aankleding.

Door het gebruik van gave visuals die op een groot scherm achter de band worden afgespeeld krijgt de show een spectaculaire uitstraling. Deze visuals helpen een bijpassende sfeer te creëren bij elk nummer. Ook bij de song ‘Help Yourself’ doet De Staat iets nieuws. Er is een camera verbonden met het scherm achter de band. Eerst zingt Torre in de camera en vervolgens pakt hij de camera vast waarmee hij mensen uit het publiek van erg dichtbij filmt, wat er natuurlijk heel oncharmant en komisch uit ziet. De vette gitaarsolo’s van gitarist Vedran, de koebel-solo van Rocco en de unieke dansmoves van Torre maken de veelzijdige en strakke show van De Staat af. Ze sluiten af met ‘Witch Doctor’ waarbij Torre net als in de clip in het midden van het publiek gaat staan met iedereen om hem heen. Veel te vroeg in het nummer begint iedereen fanatiek rondjes te rennen. Torre weet weer veilig terug te keren op het podium en zo eindigt de show terwijl iedereen nog aan het bijkomen is van de circlepit.

Na de show lijkt niemand afscheid te willen nemen van deze geweldige avond. Rijen mensen staan te popelen de helden van de avond nog even te spreken. Het was dan ook zeker een onvergetelijke avond.