#RSD13: Johan Dollekamp (Popeye Hengelo) is het grootste platenzaakicoon van Nederland
1 t/m 10; van Hengelo naar Rotterdam naar Nijmegen naar Hoogezand
Hij weet al wat je wilt hebben voor je de drempel over bent. Als je iets bestelt, stopt ze er meteen een tip bij. En terwijl je luistert krijg je er een kopje koffie bij. Of, dat kan natuurlijk ook: als je de verkeerde plaat uitzoekt, word je uitgelachen of schamper bekeken. Nu steeds meer mensen verslingerd raken aan Spotify of hun cd's op de mat laten bezorgen door Bol.com worden excentrieke platenverkopers een uitstervend ras, maar ze zijn er nog wel degelijk. In de week van Record Store Day vroeg 3voor12 het jullie: wie zijn de belangrijkste platenzaakiconen van Nederland? Vanavond maakt Roosmarijn in 3voor12 Radio de absolute numero uno bekend en de winnaar is.....Johan Dollekamp van Popeye in Hengelo. Gefeliciteerd!
1. Johan Dollekamp - Popeye, Hengelo
Zorgvuldige statistische berekeningen en representatieve steekproeven waren niet nodig om erachter te komen wie HET platenzaakicoon van Nederland is. De reacties wezen op overweldigende wijze richting één man. Hij heeft een goede snor en een markante kop, hij bedient zijn klanten met potjes sjek op de balie. Hij is de eigenaar van een eenmanszaak, die nog voor je de winkel binnen stapt al weet wat je zoekt. Platenzaakicoon nummer 1: Johan Dollekamp van de Popeye in Hengelo. “Ik ben mede door hem begonnen met draaien”, zegt Casper van Deuveren, al jaren vaste klant. “Door het podium dat hij met koninginnedag voor zijn winkel had staan. Johan is zelf meer een southern rockman, maar hij luistert naar alles en heeft een enorme passie om dat over te brengen. Kom bij hem de winkel binnen, en er staan vier mensen bij de kassa te luisteren naar wat hij heeft opgezet. Platenbonnen tekent Johan helemaal zelf, met een eigen stijltje.” Bjorn Koebrugge sluit zich aan. “Johan is een lokale bekendheid, hier. Ik zag hem laatst zelfs opduiken in een expositie in de bibliotheek, waar ‘bekende Hengelo’ers' op de foto gaan met hun favoriete boek. Ik denk inderdaad dat hij voor veel mensen hier belangrijk is geweest in hun muziekontwikkeling. Hij ziet aan mensen hun gezicht al wat ze zoeken, ook als ze dat zelf nog niet weten. En dat gaat inderdaad heel breed, hij is zelf groot fan van bands als Lynyrd Skynyrd en Allmann Brothers, maar menig house-dj hier uit de regio koopt bij hem zijn spullen.”
Check ook dit mooie videoportret van Popeye-eigenaar Johan Dollekamp.
2. Amond Spee - Distortion, Amsterdam
“Voor mij is het bezoeken van een platenzaak een soort romantische handeling. En dan is Distortion het vinyl-walhalla”, aldus Sven Schlijper over het piepkleine zaakje in de Amsterdamse Jordaan. Het is waar, de beste platenzaken zijn die waar je eerst een stapel vinyl van de bakken moet halen om er in te kunnen bladeren. “Amond zit vaak weggedoken achter de kassa. Op de balie ligt niet zelden ook nog een stapel verse platen.” “Het is best wel een rommeltje”, zegt zangeres Pien Feith, die er ook regelmatig komt. “Achter de balie ligt een soort ballenbak van verpakkingsmateriaal. Maar op de een of andere manier weet Amond toch te vinden wat je zoekt. Ik neem eerlijk gezegd niet eens meer de moeite om zelf door de bakken te rommelen, ik vraag het hem gewoon. Het is me meer dan eens overkomen dat ik na lang zoeken vroeg of hij iets had, waarop hij de betreffende LP in een wonderlijke achterafruimte opdook. Het lijkt onmogelijk om zo'n winkel rendabel te maken, maar volgens mij doet hij het goed via internet.” "Klanten kunnen nooit iets vinden, maar als je gaat grasduinen vind je de meest bijzondere dingen, die hij ooit eens besteld heeft", zegt Schlijper. "Hij heeft veel dance, maar ook experimentele gitaarmuziek, zeg maar bij Tortoise en Godspeed You! Black Emperor linksaf. Het is verbijsterend wat de man weet over wat hij in huis heeft." Pien Feith zal tijdens Record Store Day een aantal instores doen, maar niet bij Distortion. "Dat past echt niet."
3. Jan Kooi - Elpee, Groningen
Een beetje platenzaakicoon staat midden in de scene. Hij sluit aan bij de niches die leven in zijn stad, is misschien zelfs wel aanjager van die niches. Zie daar Elpee in Groningen, een zaak in de Oosterstraat, op steenworp afstand van poppodium Vera. De zaak wordt gerund door 'de Jannen', JanKooi en Jan Gorter. De eerste van die twee is wat zichtbaarder, met dank aan zijn Twitter-gedrag. Het duo verkoopt alternatieve popmuziek in de breedte, maar heeft een voorliefde voor garagerock en sixtiespop. "De link tussen Vera en Elpee is er al zeker sinds de jaren zeventig, toen de Jannen er nog niet de baas waren", zegt Peter Weening, programmeur van Vera. "Het is een soort vanzelfsprekendheid, dat ik bij hen muziek koop. Van de week nog hoorde ik bij Jan een album van Purling Hiss. Purling Hiss? Purling Hiss? Verdomd, daar had ik een mail over. Ik ben meteen terug gegaan naar kantoor en heb de band geboekt." "De stukjes die de Jannen op hun website schrijven, zeggen mij vaak meer dan zes pagina's in de OOR", aldus Mark Dijkhuis, die al sinds eind jaren tachtig vaste klant is bij Elpee. "Ze brengen context aan, weten veel van specifieke kleine labels, en van bands als Parquet Courts, The Growlers en Nightmarchers. Ze zijn altijd op zoek naar iets nieuws, het liefst een debuut. De tweede plaat valt bij hen meestal tegen, zal ik maar zeggen. Over sommige acts zijn ze zo enthousiast dat ze de hele Nederlandse voorraad opkopen. Dat deden ze destijds met Gentleman Jessie, echt een hit in Groningen. En dan is een DM'etje via Twitter naar Jan genoeg: leg maar aan de kant."
4. Manfred Boor - Velvet, Rotterdam
Manfred Boor, "met zijn Playmobil-Oasis-kapsel en die geniepige oogjes van hem", is de man van het moment in de Rotterdamse platenzakenwereld. Dat dankt hij aan zijn blogserie Frappante Klanten. Wekelijks schrijft Boor een komisch stukje over opmerkelijke gebeurtenissen in zijn winkel. Over rare snuiters, over een man die stervende is en nog een keer een cd wil komen kopen. "Misschien maakt hij het soms wat mooier dan het is, maar sommige van die types herken ik. Die lopen rondjes langs verschillende zaken", zegt Tamara Woestenburg, die zelf bij Plato werkte, de zaak die onlangs sloot. Boor belichaamt een heel specifiek type platenzaakicoon. "Hij heeft een bepaald snobisme, hij weet wat goede muziek is. Wij hoorden bij Plato regelmatig dat mensen hem arrogant vinden, maar hij heeft gewoon een hard soort humor." Fotograaf Daniel Baggerman werd al eens door Manfred Boor bedreigd met een frappante klanten-stukje. "Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat hij over mij zou schrijven. Manfred kan je de waarheid zeggen als je de verkeerde plaat koopt, maar je ook haast verliefd aankijken als je iets wilt hebben waar hij erg van houdt. The Smiths bijvoorbeeld. Met Neil Young is het me ook wel eens gelukt. Hij heeft enorme vakkennis en betrokkenheid, en is bereid alles voor je te bestellen. Het kan zijn dat je het een tijdje later in de winkel aantreft omdat hij vergeten is dat hij het voor jou besteld had. Hij is een menselijk platenzaakicoon. Er is van alles mis met Manfred, en dat maakt hem zo leuk."
5. Peer van den Boogaart - Waaghals, Nijmegen
"Ik en mijn Peer", mijmert Naomi Mertens. "Ja, een beetje verliefd was ik wel", zegt ze gekscherend. Haar traditie: zaterdagochtend, een plaatje, een praatje en een kopje koffie bij de Waaghals in Nijmegen, een platenzaak met veel historie en een breed alternatief assortiment. "Altijd een ommetje waard. Soms betaal je er 50 cent of een euro meer dan bij de concurrent, maar dat maakt me niet uit. Van de verschillende medewerkers van De Waaghals heb ik de beste klik met Peer. Zijn tips op de website en in de winkel passen het best bij mijn smaak. Al houdt hij soms ook van al te softe shit." Met die 'softe shit' wist Peer ook Paul Nederveen alias dj St Paul in te palmen. "Zwervende zielen", noemt de dj het type muziekkopers waar hij zelf toe behoort. "Platenzaken zijn soms wat intimiderend, een apenrots van dj's rond de kassa. Peer is degene die dat soort mensen feilloos kan helpen. Het heeft bij mij gezorgd voor een enorme trouw." Peer is een echte liedjesman, een romanticus, die zelfs soms klanten thuis uitnodigt om ze de 'beste muziek ooit' te laten horen. "Hij maakte dan intussen aardappelen, groente en vlees klaar. Dat deed hij ook met mij toen ik jong was. Het kon hem niks schelen dat hij veel ouder was, het ging om de muziek. 'Dit gaat jou ontroeren', zei hij dan. En hij had altijd gelijk. Zo zie je maar: smaak is niet te vangen in statistieken. Het mooist is toch nog altijd iemand die met een stapel vergeelde 7 inches aankomt. Ondertussen gaan ze gelukkig ook met hun tijd mee. Ze zijn goed bezig op internet. Ik wil overigens absoluut vermelden dat je niet over Peer kunt spreken zonder ook Paul te noemen. Peer en Paul, zij zijn de Simon & Garfunkel, de Angus & Julia Stone, de Eric B & Rakim van de Nederlandse platenzaken."
6. Paul van 't Veer - Plato, Zwolle
Dat een platenzaak het schakelpunt kan vormen met een plaatselijke scene, bewijst ook Paul van 't Veer van Plato in Zwolle. In de Spuugdingen Op De Mic-tijd was hij nog even manager van Opgezwolle, nu heeft hij rapper Sticks als trouwe klant. "Pauluz heeft een encyclopedische kennis, ook over andere onderwerpen. Vraag hem naar de uitslag van Willem II - Volendam in 1992, en hij weet het ook. Hij is de Rain Man van de Plato. Ik kom elke week bij hem, en dan ligt er altijd wat voor me klaar. Als ik niets koop, ga ik koffie drinken. Soms belt ie dat hij een partij tweedehands Jacksons-spul voor me apart heeft gelegd. Dan moet je alsnog snel gaan, want je weet dat hij dat tegen meerdere mensen zegt." Van 't Veer is van huis uit hiphopfanaat. Hij was het die van Microphone Colussus 2 meteen een hele stapel bestelde toen Sticks het gratis downloadalbum op veler verzoek toch maar als cd uitbracht. In de kleine scene van Zwolle komt Joel Rens - ook vaste klant en toevallig voetbalteamgenoot van Sticks, 'Pauluz' naar eigen zeggen overal tegen. "Zwolle is toch veel ons kent ons. Ik vind dat er voor een middelgrote stad best veel te doen is op muziekgebied, en ik denk dat Pauluz daar wel een handje in heeft. Hij is betrokken bij de Sabotage-avonden in Hedon, is bij veel feestjes, en natuurlijk in de platenzaak. Ik volg het over het algemeen redelijk, maar als ik even druk ben met werk of iets anders helpt Paul me met tips. En dan slaat hij bijna altijd de plank raak."
7. Maarten Koehorst - Sounds, Tilburg
"Je bent een goede platenpusher als je niet alleen bezig bent met stapels neerzetten die de labels graag zien", stelt Tjeerd van Erve, devoot bezoeker van platenzaak Sounds in Tilburg. Het platenzaakicoon van dienst aldaar is Maarten Koehorst, een verdwaalde Noord-Hollander die zijn plek in Brabant helemaal gevonden heeft. "Hij heeft de juiste spullen voor Tilburg", vindt Van Erve. "Tilburg is erg op de zware rock, muziek van labels als Sacred Bones zet hij er ook met groot gemak weg. En ken je Matt Bauer? Nee? Een Amerikaanse singer-songwriter, kaal hoofd en een baard. Er is maar één zaak in Nederland die daar stapels van verkocht heeft." Van Erve omschrijft Koehorst als een sympathieke, open man, maar wel een die rustig durft te zeggen als een plaat niet goed is. "En Roadburn is zijn tweede kerst", stelt hij over het grote stoner- en psychedelicafestival, dat dit jaar samenvalt met Record Store Day. Walter Hoeijmakers, de man achter Roadburn, verklaart zich fan van de platenhandelaar. "We hebben eindeloos gepraat, hij kan een uur lang vol vuur over een plaat uitwijden, of tips geven." Muzikaal kunnen de twee het goed met elkaar vinden, opnieuw een teken dat lokale scenes en platenzaken vaak de kruisbestuiving zoeken. Dat doet Roadburn dit jaar heel letterlijk met Record Store Day. "John Baizley van Baroness heeft net een plaat uit met covers van Townes van Zandt, waar Maarten zeer gecharmeerd van is. Hij zal die dag in de winkel spelen. Niet alleen omdat het Record Store Day is, maar ook een beetje voor Maarten."
8. Rino Vinken - Music Machine, Sittard
Noem het opportunistisch, noem het schizofreen, maar de Music Machine in Sittard heeft een bijzondere collectie. Je kunt er de laatste releases kopen, maar je treft er ook een flink assortiment gabber en hardstyle, inclusief bijbehorende kleding. "Ik komt nooit dat soort mensen tegen, maar in de Music Machine zie je er altijd wel een of twee. Kennelijk loopt dat wel", aldus Rim Steijvers, bezoeker van de winkel. Kennelijk hebben Jan en Rino van de Music Machine een niche aangeboord in hun stad. Jan EN Rino ja, want die twee worden eigenlijk nooit los van elkaar genoemd. Ze runnen een zaak aan de rand van het centrum van de midden-Limburgse stad. "Het is een redelijk smal zaakje, met aan het begin een toonbank. Vroeger kon je er rustig je wietje roken. Elk tussenuurtje ging ik er even langs. Ik ben nu 26, ik kom er nog steeds." Jeroen Voncken duidt het duo: "Rino is de enthousiaste, Jan de norse figuur. Rino heeft een brede smaak, Jan is meer de metalman. Rino hielp mij via mijn liefde voor Tool aan Porcupine Tree. En daar moest hij flink zijn best voor doen. Jan en Rino hebben zelf een ska-label opgericht, waarop ze opnames uitgeven van de Ernesto's, een cafe tegenover de zaak waar regelmatig ska-bands spelen, ook internationale acts als The Slackers en Jaya The Cat." "Tot slot: ze hebben een grote liefde voor lokale muziek", zegt Rim Steijvers. "Op de balie staat een bakje waar je als band je cd in kunt stallen. En toen de nieuwe DeWolff uit kwam, hebben ze een hele muur bedekt met hun vinyl. Dat is wel het soort enthousiasme en een bepaalde charme die meteen op de klant overslaat."
9. Marjolein van Dam - Evelyn Novacek, Hoogezand
Dat Groningen een vruchtbare platenzaakcultuur heeft, is bekend. Dat die zich ook uitstrekt tot Hoogezand wellicht minder. Toch zit daar een van de oudste platenzaken van Nederland: Evelyn Novacek, ontstaan in 1937, toen de LP nog uitgevonden moest worden. Vernoemd naar de oma van de huidige eigenares, Marjolein van Dam (samen met haar man Jan). "De winkel is begonnen met instrumenten, bladmuziek en klassieke muziek", vertelt Arnold Groen, een theatertechnicus die voor zijn werk in het hoge noorden belandde. "Aan Hoogezand mis je niet zo veel, maar een winkel als Evelyn Novacek maakt zo'n plaats dan weer heel leuk. Ze hebben klanten uit het hele noorden van het land. Marjolein houdt zelf het meest van acts als Allmann Brothers en Joe Bonamassa, maar ze doet moeite voor alles dat je wilt hebben. Ik herinner me dat ik eens een plaat van Frankie Miller besteld had die maanden op zich liet wachten. Op een dag hoorde ik ineens The Doodle Song in de winkel. 'Ja ja, die was je vast alweer vergeten', zie Marjolein tegen me." De historie van de winkel hangt duidelijk in de ruimte, stelt Ger Lindeman, wethouder in Hoogezand. "Ik kocht een jaar of vijf geleden mijn muziek voor veel in de stad Groningen of op internet, maar op een gegeven moment heb ik besloten dat ik het beter hier kan kopen. Mijn ouders hebben nog een stapel singeltjes uit de jaren zestig met het logo van Evelyn Novacek erop. Eigenlijk is er in al die jaren weinig veranderd. Eerst verkochten ze LP's, dat werden cd's, maar nu is het weer meer en meer vinyl. Het persoonlijke contact gaat toch boven zo'n webshop. Marjolein helpt me altijd heel goed, ik kan alles bij haar bestellen. Soms kom je ineens iets onverwachts tegen. Ik heb er eens een LP van Buddy Miller gekocht uit een oplage van 500. Die staat daar dan ineens. Soms mag je even rustig een kopje koffie drinken terwijl je tweedehands LP gewassen wordt in een platenwasmachine. Heel ouderwets, maar wel prachtig natuurlijk."
10. Mark Siera - Velvet, Leiden
De gemiddelde leeftijd van een platenzaakicoon is pak hem beet vijftig. Niet zo raar natuurlijk. De oudere verkoper heeft jaren kennis in zijn hoofd, en na jaren in een winkel staan zie je eruit alsof je daar en nergens anders thuis hoort, een soort fysieke versmelting. Dat is mooi. Maar er was een tijd dat je op je twintigste een platenzaak startte. Nu doet bijna niemand meer. Mark Siera is de uitzondering. Hij was een jaar of 25 toen hij het roer overnam bij Velvet in Leiden, een zaak die sinds begin jaren negentig in het centrum van de studentenstad gevestigd is. Inmiddels is hij 28. "Dan moet je lef hebben", zegt Dick Raatgever. "En passie voor muziek. Hij is van jongs af aan een freak, en dat merk je als klant. Ik heb hem echt zien groeien in de winkel. Ik houd zelf vooral van progrock en dingen als Tangarine Dream, maar Mark tipt me van alles en nog wat, en we lullen graag over muziek en over de scene in Leiden. Een echt florerende stad is het niet, daarom is hij zelf ook een avond gestart, Peel Slowly And See. Ik ben zelf bij de eerste editie niet geweest, maar ik begrijp dat het een succes was." Milou Laan, een andere vaste klant, werkt bij het Leidse poppodium LVC. "Leiden is een echte jazzstad", vertelt ze. "Ook studenten houden daarvan. Het is moeilijk om ze bij een alternatief bandje te krijgen als ze met bier van zestig cent naar een coverband bij hun studentenvereniging kunnen kijken." Velvet Leiden is volgens Laan betrokken bij wat er gebeurt in de stad. "Als een band in LVC speelt zetten zij hun cd in de display, ze doen veel instores. En Mark is er eigenlijk altijd. Volgens mij werkt hij zes dagen per week. Het mooiste vind ik dat Velvet Leiden de sfeer heeft van een ouderwetse platenzaak, maar dat ze tegelijk heel modern zijn. Ze hebben zelfs een Spotify-computer om naar muziek te luisteren. Dan hoef je de cd niet uit het folie te halen. En Mark is gewoon een topgast."