De vierkoppige skatepunkband uit de regio Aalsmeer won dit jaar de Popprijs Amstelland en behaalde de finale van de Rob Acda Award. 2017 gaat lekker en aanstaande zondag 24 september is Total Seclusion te zien in Patronaat als het voorprogramma van de Engelse rockband The King Blues. Tussen repetities én het schrijven van het debuutalbum door spreekt 3voor12 Noord-Holland de band over hun favoriete platen.

Favoriet van zanger Tom de Hundt

NOFX – Ribbed (1991)

“Voordat ik dit album leerde kennen, luisterde ik qua harder werk vrijwel alleen Nirvana. Mijn neef zit in het punkcircuit van Amsterdam en stuurde me ooit vier albumtitels binnen de punk die hij aanraadde. Deze van NOFX zat daar tussen. Nadat ik dit hoorde, wilde ik me meer gaan oriënteren in de klassieke punk. Het album is me altijd bijgebleven en was de eerste LP die ik ooit kocht. Geen wonder dat ik vocaal en tekstueel ook echt wat overneem van deze band. De teksten hebben een serieuze ondertoon, terwijl het op een luchtige, humoristische manier wordt gebracht. Mijn ouders vinden mijn stem ook klinken naar de stem van NOFX’ zanger Michael Burkett.'' 

''Dit album kun je de fundering voor onze stijl noemen. Mooi is ook dat dit album werd uitgebracht tijdens de early days van de band, toen ze nog echt rauwe muziek maakten. Later begonnen ze gepolijster te klinken, terwijl er bij punk toch een randje hoort te zijn, vind ik.”

Favoriet van drummer Jelmer Gunnink

Frank Ocean – Blond (2016)

“Deze keuze is eigenlijk vreemd voor een drummer van een punkband, want het is in principe een emotionele, minimalistische R&B-plaat. Ook bevat de helft van de nummers geen drums! Toch heeft de plaat raakvlakken met mij en met onze liedjes. Laatst betrapte ik mezelf erop backing vocals te zingen op liedjes van dit album. Die verzon ik zelf, want ze zaten er niet in. Wat dat betreft is er een raakvlak, want zelf doe ik de backings bij Total Seclusion. Misschien heeft Blond er mede voor gezorgd dat ik ben gaan leren hoe ik dat beter kan doen. Daarnaast bestaat dit album voor een groot deel uit, zoals ik dat altijd noem, stukjes-nummers. Dat zijn liedjes die geen refrein hebben, maar verhalend zijn. Precies wat ik zo tof vind aan punk, dus ook daar bestaat een raakvlak.

Na de release, bijna een jaar geleden, zet ik het iedere dag nog op. Nu nog hoor ik vaak nieuwe details in de liedjes, zoals het gebruik van reverb, een galmend effect. Mooi om dan te horen hoe daar mee gespeeld is. Helaas heb ik Blond niet op vinyl; er is zo’n kleine oplage op de markt, dat je meer dan 200 euro betaalt voor een exemplaar.”

Favoriet van gitarist Sam Kuik

Smashing Pumpkins – Gish (1991)

“Smashing Pumpkins is mijn favoriete band, terwijl het genre eigenlijk ver af ligt van wat wij doen bij Total Seclusion. De muziek op het album is alt-rock en heeft weinig met punk of metal te maken. Gish is het eerste album van de band en de sound die ze hierop creëren komt puur door het gebruiken van één versterker, zonder verder effecten toe te voegen.''

 

''Gitarist Billy Corgan speelt super psychedelische solo’s die mij inspireren in mijn solowerk”, vertelt Sam. Drummer Jelmer haakt in: “Het definieert Sam ook als sologitarist; bij zijn solo’s hoor je dat het van Sam komt. Het zijn heel gekke solo’s.” Sam: “De solo’s van Billy Corgan gaan van snelle loopjes naar klein melodische stukjes. Zo wisselt zich dat af. Die stijl inspireert mij. Verder past dit album bij me, omdat het echte rock is met coole, soms hardcore solo’s. De latere albums van de band zijn wat rustiger.”

Favoriet van bassist Julius Heenk

The Contortionist – Language (2014)

“Via vrienden die wat dieper in de experimentele metal zaten, kwam ik bij dit album terecht. De eerste keer dat ik het luisterde, vond ik alleen de eerste twee liedjes goed. Die zijn mooi, melodisch opgebouwd. De rest vond ik helemaal niets! Vervolgens ben ik de rest toch ook gaan beluisteren en op een gegeven moment kon ik het album niet meer uitzetten. Ik heb het een paar maanden lang haast non-stop opgezet. Nu nog kom ik regelmatig bij Language terug en krijg ik kippenvel als ik het hoor. Jammer dat de oplage klein was bij het uitbrengen, waardoor je nu meer dan honderd dollar betaalt voor de LP. Als bassist luister ik extra geïnteresseerd naar de baslijnen op het album. Waar bij andere metal- en punkbands de bassist vaak óf de gitaarlead óf alleen de grondtoon meespeelt, heeft de bas bij The Contortionist wel een eigen lijn in de nummers. Dat vind ik enorm sterk en probeer ik ook bij ons in te passen. Binnen metal en punk moet er echt iets gaan veranderen. De bas wordt zo saai gehouden, en dat terwijl de bas geen verlenging van een gitaar is, maar een instrument op zich.”

Waar al die inspiratie toe geleid heeft, hoor je naar verwachting begin 2018 in het debuutalbum. Dichterbij is 24 september, dan staat Total Seclusion als voorprogramma van The King Blues in Patronaat.