Dat album wat P.J.M. Bond heeft gemaakt, bestaat in geschreven vorm en is in 1925 als een verhalenbundel met korte verhalen door Hemingway gepubliceerd. Bijna een eeuw later is er een muzikale uitvoering. Op de avond lijkt Hemingway er zelf bij zijn en inmiddels heeft de PX Volendam misschien daar al een reputatie in opgebouwd, want in april 2022 is er nog een zoektocht naar Francis Alban Blake waarbij de muzikale stukken zijn afgemaakt door Bond’s broer, Frank. Op die avond blijft Frans de Blaak die schuilgaat achter Francis Alban Blake weg. Er zitten wat overeenkomsten daarmee als het gaat om de magie tijdens de avond van het optreden. Het zit alleen al in de ouverture van de avond met On The Quai At Smyrna.
Ooit studeert P.J.M. Bond aan de Universiteit van Amsterdam in 2018 af op Ernest Hemingway, waarbij het lijkt dat zijn wederhelft niet alleen de muzikant en songwriter moet delen in het leven, maar zelfs ook Hemingway zelf. De journaliste en schrijver is overleden in 1961 enkele weken voor zijn 62e verjaardag doordat hij zichzelf van het leven beroofd met een jachtgeweer. Het is een optelsom van zwaar drinken, manische uitbarstingen en diep depressies. Dat terwijl hijzelf nog precies zeventig jaar geleden de prestigieuze Pulitzerprijs in ontvangst heeft mogen nemen. Dat is voor Old Man At The Sea. De Nobelprijs voor de literatuur ontvangt hij een jaar later. Na zijn geboorte in 1899 is er een gedreven Volendammer die bijna 125 jaar later een muzikale vertaling maakt van ‘In Our Time’.
Verhalenbundel in muziek
Aanwezigheid Hemingway bijna merkbaar
Intens schrijfproces
Zingende zagen en neuriënde schroevendraaiers
P.J.M. Bond vertelt over de verhalenbundel en licht de muzikale uitvoering daarbij toe, waarbij hij wordt begeleid door zeven muzikanten met daarin de strijkers. Een opvallende plek neemt Eva van de Poll op cello en zelfs met een zingende zaag, waar Bond dan droog opmerkt of er ook neuriënde schroevendraaiers bestaan. Naast deze muzikante spelen onder meer Henk Hulzebosch op toetsen, Jeroen Kleijn op drums, Theo Sieben op gitaar, mandoline en banjo, Anna den Herder op altviool en Marieke de Bruin op viool mee. P.J.M. Bond vertelt verder op een luchtige manier hoe Hemingway de bundel geschreven heeft. In de verhalenbundel maakt de Amerikaanse schrijver en journalist van een hoofdpersoon die in feite hijzelf blijkt te zijn. Op zijn album In Our Time, volgt P.J.M. Bond exact de hoofdstukken maar dan in de muzikale hoofdstukken waar hijzelf de muziek bij heeft geschreven. Een schrijfproces wat intens is geweest en waarbij Danny van Tiggele nauw bij betrokken is geweest. ,,Het is dat Danny zei dat we ook even een pilsje moeten drinken, want anders was ik doorgegaan”, zegt Bond op het podium. Diezelfde Van Tiggele maakt op de avond deel uit van de begeleidingsband en speelt bassgitaar.
Theateropstelling in popzaal
Een herinnering die ooit is geweest en niet meer terugkeert
De Volendamse popzaal die doorgaans wordt gebruikt voor optredens, is nu voor deze gelegenheid in een theateropstelling. Geen mens haalt het in het hoofd om geluid te maken, waardoor de muzikale verhalenbundel In Our Time een ademloze tocht is in de wereld van Ernest Hemingway. De live uitvoering tijdens deze albumreleaseshow is éénmalig, omdat Hemingway zelf zich ooit heeft bediend van de woorden ‘slice of time’. Een herinnering die ooit is geweest en niet meer terugkeert. Zo is het op het podium niet anders. De vertaalslag die Bond met de bundel maakt, is geslaagd te noemen. Tijdens het liveoptreden komt het album echt tot leven. Hemingway die zelf niet in Volendam is geweest, heeft wel op een boot gezeten die de naam draagt van het dorp aan het huidige IJsselmeer. Na afloop buiten de PX als de stilte heel even valt, is het geronk van motorboot te horen. Hemingway?