Een opgewekte HEBE presenteert haar nieuwe EP ‘Release Resolution’ in Bitterzoet Amsterdam op de avond dat kinderen naar buiten gaan om met een lampion om Sint Maarten te vieren. Muzikale snoepjes zijn er door HEBE zeker uitgedeeld aan haar trouwe achterban, maar ook de support van Martin Jasper zorgt voor een gevoelige snaar bij een flink deel van het publiek dat aanwezig is bij de releaseshow. Martin begint op ingetogen wijze aan een avond die muzikaal van alles in zich heeft gehad.

Support van Martin Jasper

Heemskerkse songwriter heeft Ben Howard als groot voorbeeld

Als Martin samen met toetsenist Rangel Silaev aan zijn support begint, valt direct de gelijkenis op met Ben Howard. Daar doet Martin ook niet moeilijk over. ,,Hij is bij mij inspiratiebron nummer één”, zegt Martin. Het optreden is ingetogen, maar sommige nummers die hij speelt lijken of beter gezegd ‘kunnen’ bombastisch klinken. In de volle bezetting van de band klinken zijn songs ook anders, alleen heeft Martin voor deze avond gekozen voor de kleine setting samen met Rangel. Opgepikt is hij inmiddels ook al want niet zo lang geleden heeft hij in het programma van Giel Beelen op NPO Radio 2 waar hij zijn single Empty House heeft laten horen. De gevoelige single How To Be Friends (zie videoclip) heeft hij eveneens laten horen en treffender kan het haast niet. Een jong koppel staat gearmd, waarbij de vrouw haar hoofd schuin op de schouder van de man heeft gelegde. Ondertussen stil genietend van de song die Martin samen met Rangel speelt.

Spannend en zuiver

Afwisseling van nieuw werk en bestaand werk

Dan moet de avond nog beginnen, want het is immers HEBE die haar EP Release Resolution presenteert. De muzikante begint ook met een tweetal nummers die op de EP staan. Het zijn het openingsnummer Wait For Daylight en Tiptoe Gently Waar de studioproductie van de EP de elektro kant sterk laat horen, klinken de songs op het podium van Bitterzoet Amsterdam in spat zuivere vorm. Subtiel pianospel, de ongedwongen drums die zeker wel belangrijk zijn, maar ook de stem van HEBE zorgen ervoor dat het allemaal klinkt als een klok.

Spannend is het zeker, want naast de songs van de nieuwe EP speelt HEBE haar bestaande werk, maar laat ze het publiek ook nummers horen die er nog aan zitten te komen. Op het podium vertelt HEBE wat voor jaar ze heeft meegemaakt. ,,Het is wel de donkere kant van mijzelf die op de EP doorklinkt, maar vanavond wil ik wat vieren”, zegt ze tijdens het optreden. Met de laatste woorden wil HEBE zeggen dat muziek een manier is om iets een plaats te geven. Dat laat ze het aanwezige publiek ook weten doordat ze nog steeds schrijft.

Muzikale reis door gedachtewereld

Zichzelf bij de haren gesleept op ‘Drink On My Own’

Het optreden van HEBE is een tocht door gedachtewereld. Ze verwijst naar een schrijverskamp waar ze met collega’s songs schrijft en waarbij dat voor een ander is bestemd. Dat neemt een bepaalde angst met zich mee. Ze vertelt hoe zo iets gaat. ,,Je gaat iets maken voor een ander”, vertelt HEBE. Ze speelt een song die ze tijdens dat schrijverskamp heeft gemaakt. Zelf  bespeelt ze op de avond zelf de piano. Een  bijzonder moment is, als HEBE het nummer Hunting Me (zie videoclip) laat horen.  De song heeft ze al eerder op de EP Cards On The Table uitgebracht. Het vertelt een deel van het leven wat HEBE al heeft meegemaakt. In de liveversie klinkt het haast een soul met een vleugje r&b. In dat opzicht is Drink On My Own die weer op haar nieuwe EP Release Resolution staat een voortzetting daarvan. Die song speelt ze iets eerder dan het genoemde Hunting Me. Met Drink On My Own vertelt HEBE over een worsteling in voor haar een moeilijk jaar. De song heeft ze op een dieptepunt geschreven. ,,Het voelt als een onderdeel van het proces om het af te sluiten”, vertelt HEBE.  Het is alsof ze zichzelf bij de haren heeft gesleept om er uit te komen. Het meest treffend is de single Lifted The Weight die dat beschrijft. Geschreven in de vroege ochtend, terwijl het nog donker is. Het donkere deel verdwijnt als je je gewicht op laat tillen door het licht. Het kan niet beter, want daarmee is HEBE eerlijk naar haar publiek, maar vooral tegenover zichzelf.