Een rustige en pittige releasevrijdag op de laatste vrijdag van november met daarin werk van Jacob D. Edward, Joost Laméris, Marvin Adam en Great Joy. Jacob D. Edward houdt zich staand als de romantische man in de moderne tijd, Joost Laméris doet het met een akoestische versie van een eerder uitgebrachte single, Marvin Adam is na Middenweg nu bezig met een soloproject en Great Joy is vrolijke punk met een polka invloed. Van de twee laatstgenoemden is een clip bij hun materiaal gemaakt.

Jacob D. Edward

Het beeld van de mooie dame

Vlak voor de pandemie in 2020 meldt Jacob D. Edward zich in het muzikale landschap. Dat doet hij met de single Romance die later worden gevolgd door Tempest en Sincerely Jacob.

Inmiddels ruim twee jaar verder heeft Jacob D. Edward behoorlijk wat repertoire bij elkaar geschreven en laat hij dat tijdens de optredens die hij doet ook horen. Lang niet alles wat hij speelt is al op single uitgebracht. Inmiddels is La Belle Dame de vierde single die de literaire romanticus uit Volendam uitbrengt. Het is zoals hij zelf zegt dat hij op de drempel staat van het uitbrengen van zijn eerste EP. Wie de nieuwe single van hem hoort, ziet het beeld van een man die een vrouw, maar het is misschien wel een beeld van een man die stilletjes ergens afscheid van wil nemen.

La Belle Dame is ingetogen van een man die op doorreis is. Het is alsof de man die Jacob D. Edward In zijn song neerzet bezig is om een hoofdstuk af te sluiten. Het literaire zit hem in de song zelf. Het dromerige en dat is nu precies waar Jacob D. Edward goed in is.

Joost Laméris

Eerder uitgebrachte single in akoestische jas

De single Never Feels Real die Joost al eerder in zijn oorspronkelijke versie heeft uitgebracht, laat op een heel mooie manier zijn sporen na. Joost heeft de dynamische dreampop laag uit de single gehaald en wat er over is gebleven is een ballad.

Romantisch het zeker niet, want het gaat over het einde van een toxische relatie. Iets waar je in gevangen zit en waarbij je eigenlijk pas aan het einde van de relatie achter komt, hoe het werkelijk in elkaar steekt. De oorspronkelijke versie laat meer de kant van het ergens in blijven zitten en de ballad versie die nu is uitgekomen meer de leegte die het achter laat. Het is nu de piano die de song draagt. Joost maakt een prachtige metafoor in de song met de regen die over de wangen lopen.

De akoestische versie van Never Feels Real past in deze tijd van het jaar. Terugkijkend op wat achter je ligt en even een moment waarbij je afvraagt wat er allemaal is gebeurd. Dat is precies wat het beeld bij de single oproept.

Great Joy

Productie jaar voor band met livereputatie

De Amsterdamse band Great Joy zit bepaald niet stil. Eerder dit jaar is de EP BANG BANG verschenen, maar inmiddels is daar de opvolger met als titel Together At Least. Tussendoor is Great Joy ook nog bezig in de Popronde van 2022.

Het plezier zit in de muziek die ze maken. Indiepunk, maar bij Buurland is er misschien zelfs sprake van de polka die erin zit. Hoekig, snel en vooral dansbaar. De single zelf is aan  een woongemeenschap in Utrecht. Het is een woonblok van antikraak huizen. In de clip bij de song is goed te zien dat van grimmigheid de schoonheid kan ontstaan. Vooruitlopend op de presentatie van de EP hebben ze van de single Buurland nog een videoclip geschoten.

Marvin Adam

Op weg naar tweede album

Met Lucas de Gier vormt Marvin Adam het hiphopduo Middenweg. Na hun release van Vrede, Land & Cultuur is Marvin nu weer bezig met zijn soloproject wat uit moet gaan monden in het tweede album 2+2=22. De single die daarbij hoort heeft als titel Leef Weer.

Marvin zal meer zijn persoonlijke kant laten horen en hij duikt dieper in zijn eigen ervaringen op het gebied van zelfontwikkeling en liefde. De eerste track Leef Weer gaat over angsten overwinnen, risico's nemen en je eigen pad bewandelen. ‘Misschien graaf ik mijn eigen graf, maar wil niet schuilen voor de nacht' klinkt het door in het refrein van Leef Weer. ,,Een track die steun biedt aan iedereen die de moed heeft om zijn hart te volgen”, zegt Marvin over de single.

Bij de single heeft Marvin ook een clip geschoten die weer is gemaakt door Yungin’ Wolf. De single is geproduceerd door Minne Mertens.