De Zweefclub bestaat uit Ruben Nosaehi, Margot Roubos, Thomas du Gardijn en Jaron de Wilde. Het viertal komt afgelopen zomer met een zelf ontwikkelde muziekstijl namelijk de softpunk. Als je de teksten echt wil begrijpen moet je daar wel de nodige moeite voor doen. ,,Heb je wel alle gedichten van Van Ostaijen gelezen want de Zweefclub kan je alleen begrijpen als je dagelijks door een parallellepipedum murw wordt geslagen, overigens heeft Bernd weer zo’n toetje gemaakt met peren en kaneel Jezus wat is het lekker, hij is sip dat we weggaan maar we lachen om die grap die hij maakt over zijn vriend en de achtbaan en iemand zegt dat een zonsondergang nooit verveelt en ook al heeft Ajax verloren en ook al worden er nieuwe baby’tjes geboren bij de Zweefclub is dat doodnormaal om te zeggen, dat is echt zo”, zegt bandlid Thomas Gardijn over zijn band. En als je dit zo beluistert dan doet de titel van de EP daar gewoon eer aan.
Na de uitspatting van donderdag, volgt een vrijdag en die is niet anders met nieuw materiaal van Jack Juda, The Covids en De Zweefclub. Jack Juda is het best bewaarde geheim, want hij laat zijn eerste single horen. The Covids zijn een luide Amsterdamse punkband die met ‘Certified’ en ‘Get Up’ eveneens een clip bij het eerstgenoemde nummer leveren. Van stevige punk is het een kleine stap naar softpunk. Dat is uitgevonden door de Amsterdams/Utrechtse band De Zweefclub die eerder al de aandacht hebben gekregen met ‘Een Gratis Paard’. Het is een dag om even niet in hokjes te denken.
De Zweefclub
Van ‘Een Gratis Paard’ via ‘Yogho Yogho’ naar de EP ‘Nooit Moeilijk Doen Hoeft Niet’
The Covids
Terug van weggeweest
In de zomer van 2021 brengen The Covids de EP EP I uit en later dat jaar verschijnt de single Jenny’s Side. Maar met een optreden in de OCCII voor de deur die zelf luidruchtig hun dertig jarig jubileum van de voormalige tramremise aan de Amstelveenseweg in Amsterdam vieren, doen The Covids daar een duit in het zakje. Het nieuwe materiaal luistert de band op met een releaseshow in de OCCII. Certified en Get Up zijn misschien wel bedoeld als een dubbele A kant zoals dat in het vinyl tijdperk eens vaker is gebeurd. Het kan wel eens het sein zijn voor meer materiaal van de Amsterdamse band.
Jack Juda
Muzikant uit Beverwijk daagt zichzelf uit
Eerder heeft Jack Juda een bijdrage geleverd bij Art Rocks in het Vincent van Gogh Museum waarbij hij zijn nummer Empty Mansion schrijft bij Van Gogh’s slaapkamer in het Gele Huis. Het gaat over een heel groot huis waar je tijdens het luisteren doorheen loopt. ,,Het huis is een metafoor voor de wereld en iedere kamer die je ingaat is een ervaring. Iedere zin kan dus vertaalt worden naar de maatschappij. Van Gogh kijkt in het schilderij zijn slaapkamer binnen. Hij was natuurlijk niet gelukkig maar besluit te gaan schilderen, de kamer moet toch indruk op hem hebben gemaakt. Wellicht dacht hij aan hetzelfde metafoor”, vertelt hij over Empty Mansion die in november 2020 is uitgebracht. Uiteindelijk is Jack op die weg doorgegaan. Dat bewijst levert hij met het album Soultrash dat afgelopen zomer is verschenen met daarop de single Don’t Let Her Slip Away.
Beetje buiten de comfortzone
‘Vrije tijd nemen en erachter komen hoeveel je mist en van iemand houdt‘
Het verhaal van de nieuwe single Another Me begint tijdens zijn vakantie. De release van Another Me ligt een beetje buiten zijn comfortzone. Jack maakt de beat terwijl hij op vakantie bij het zwembad ligt. ,,Het gaat erom wat vrije tijd te nemen en weg te gaan om erachter te komen hoeveel je mist en van iemand houdt”, zegt Jack over de single. Vervolgens neemt hij thuis alles op en stuurt de single naar het label van Enroute Records. Samen met zijn band is Jack van plan het nummer live te spelen ondanks dat het een elektronisch nummer is. Het is de uitdaging met jezelf aan gaan. De stijl van Jack verschilt tussen rock en dreampop, hoewel hij niet bang is om buiten die genres te experimenteren. Iets wat hij laat horen op Another Me.