Hun debuutalbum 'No Longer Blue' is uit sinds april. Nu breken er spannende tijden aan voor het duo Blue Sands, bestaande uit Belgische zangeres Esther Van Hees (31) en Nederlandse bassist Reindert Kragt (32). Het duo ontstond tijdens de pandemie, en werd een tijd van veel inspiratie. Deze zomer was het duo al te horen op Oerol en te zien in het tv programma ‘Opium op Oerol’. Daarnaast volgen er nog shows op Noorderzon en Amersfoort Jazz Festival. Vanaf september begint hun concertreeks genaamd ‘Blue Sands invites’, waarbij het duo samenwerkt met gevestigde gastsolisten uit de Nederlandse en Belgische jazzscene zoals Jef Neve, Anton Goudsmit en Jeroen van Vliet.

Hoe zijn jullie begonnen met muziek?

Esther: “Ik ben begonnen met vioolspelen toen ik 3 was, met de Suzuki methode. Dat is een methode waarin kleine kinderen viool leren spelen zonder bladmuziek. Ik was altijd degene die het vioolspelen niet zo goed kon, dus ik mocht altijd zingen bij optredens. Ik vond zingen ook veel leuker; ik was er altijd mee bezig. Op mijn 14e ben ik zangles gaan volgen en toen wist ik eigenlijk meteen dat ik naar het conservatorium wilde.”  

Reindert: “Ik was 11 toen ik begon met basgitaar spelen. Mijn ouders wilden dat ik een hobby oppakte met veel sociaal contact. Sporten werd het niet, dus toen werd het basgitaar spelen in bandjes. Het sociale aspect was leuk, maar ik had zoveel lol in m'n eentje met die basgitaar. Ik zat dan op m'n kamer te experimenteren en dingen uit te proberen. Daarom vind ik Blue Sands ook een erg leuk project. Ik neem de rol van de hele band op mij. Het is voor mij echt teruggaan naar de tijd waarin ik als kind zoveel lol had in het experimenteren met mijn bas.”

Hoe zijn jullie als duo begonnen?

Esther: “Ons duo is ontstaan tijdens de pandemie. We kennen elkaar van het conservatorium en spelen al sinds 2013 samen in andere projecten, maar we hadden het er al heel lang over om als duo aan de slag te gaan. Toen kwam de eerste lockdown en hadden we opeens wel tijd om veel te oefenen, schrijven en demo's op te nemen. We hebben ons toen opgegeven voor 'Injazz' en werden uitgekozen voor een showcase in het Bimhuis, daarvoor moesten we een bandnaam bedenken. Dat werd Blue Sands.”

Injazz is een netwerkevenement voor Europese jazz-artiesten, vult Reindert aan. 

Hoe kwamen jullie dan op de naam 'Blue Sands'?

Esther: “De naam verwijst naar de uitdrukking ‘feeling blue’. Op momenten dat ik me verdrietig voel beeld ik me in dat ik bedekt ben door een laagje blauw zand. Aan onze muziek plakken ook wat blauwe zandkorrels en dat vinden wij oké. Dat maakt het juist mooier.”

Hoe gaat het schrijfproces en wat is jullie rolverdeling?

Esther: “Over het algemeen schrijft Reindert de muziek en ik de teksten. Die teksten gaan over mijn leven, mijn verleden en ervaringen in relaties.”

Reindert: “Het hele project is ontstaan vanuit een experiment. We dachten van joh, kunnen we dat wel met z'n tweeën? . Mede omdat een basgitaar niet het normale begeleidingsinstrument is voor zang. Dus dat was wel een grote uitdaging, maar uiteindelijk pakte het goed uit. Het creëerde een hele interessante sfeer. Onze bandnaam duidt ook op het creëren van een landschap en iets voor je zien zonder dat direct verteld wordt wat het is. Ik denk dat dat wel belangrijk is voor onze muziek. Een nummer voelt pas goed als we het gevoel hebben dat er een bepaalde sfeer aan hangt en dat het ook per nummer een eigen 'wereld' mag zijn.”

Hoe spelen jullie op elkaar in?

Esther: “Het gaat eigenlijk vanzelf, we kennen elkaar al zo lang. Als ik een lied zing over een bepaalde gebeurtenis weet Reindert precies over wat of wie het gaat bijvoorbeeld. We hoeven niet eens naar elkaar te kijken, we komen er altijd wel uit.”

Reindert: “Ja, ook als ik een fout maak, past Esther zich aan en gaat ze gewoon door. Eigenlijk vallen dat soort dingen pas echt op als je het een keer met iemand anders doet. We zijn zo op elkaar ingespeeld dat als Esther inademt, ik precies weet wanneer ze gaat beginnen met zingen.”

Jullie hebben een paar covers op het album staan. Waarom hebben jullie juist voor deze covers gekozen?

Reindert: “Het zijn nummers waarbij we het idee hadden dat we ons eigen geluid erin konden laten horen. Ook zijn het nummers die voor ons veel betekend hebben als inspiratiebron. Het publiek reageert er ook altijd goed op. Als je Black Hole Sun speelt nadat je 3 jazznummers hebt gespeeld, gaat iedereen helemaal los.”

Esther: “We wilden de stempel van Blue Sands op zulke iconische nummers zetten. Het origineel kun je natuurlijk niet overtreffen en dat proberen we ook niet. We wilden gewoon kijken hoe het klinkt als wij het ons eigen maakten.”

Vanwaar de naam 'No Longer Blue'?

Esther: “Er zijn veel nummers die over een verdrietige periode uit m'n leven gaan, waarvan ik nu voel dat ik het achter me kan laten. 'No longer blue' staat daarvoor. Maar ja, dat is stiekem wel een leugen, want we houden van sombere muziek en je voelt je toch ook altijd wel weer eens 'blue'.”

In wat voor fase zitten jullie nu?

Esther: “Er is veel aan het gebeuren en zich aan het ontwikkelen. Er komt een concertreeks aan na de zomer, waar we met bekende jazz-artiesten gaan spelen zoals trompettist Teus Nobel, gitarist Anton Goudsmit en Belgische pianist Jef Neve, waar ik al heel lang fan van ben. Op mijn 10e zag ik een concert van hem, dus het voelt heel bijzonder om nu met hem te mogen spelen. We zitten in een moment van uitproberen en hopen een EP op te nemen met gastmuzikanten. We gaan ook met een hele coole zangeres samenwerken; Marta Arpini, met haar geven we een Halloween-concert in de Roode Bioscoop op 31 oktober.”

Reindert: “Ja, je zegt het heel goed, we zitten echt in een ontdekkingsfase. Onze eerste EP kwam uit op vinyl, met veel covers. Dat was echt een soort experiment van ‘oke, werkt dit?’. En het bleek dat het werkte, dus toen gingen we een album maken met veel meer eigen werk, wat 'No Longer Blue' geworden is.”́

Hoe zien jullie de toekomst voor je?

Reindert: “We weten het nog niet precies eigenlijk. Een grote droom is om een keer met het Metropole Orkest onze muziek uit te mogen voeren. We willen ook meer samenwerkingen doen met andere artiesten. Samenwerkingen zijn altijd super leuk en leerrijk, maar we voelen daarnaast ook steeds meer de bevestiging dat we echt al iets moois hebben met z’n tweeën. Het is leuk om iemand uit te nodigen, maar het is niet essentieel.”

Esther: “Ja, het is anders en daagt ons wel echt uit. We worden dan 'gepusht' om niet in ons eigen wereldje terug te vallen. Dat is dan opeens wel spannend. Ik kijk uit naar de ‘Blue Sands invites’ concerten. Een andere samenwerking die op mijn verlanglijstje staat is trouwens een collab met zangeres Naaz. Ik vind haar een geweldige zangeres en songwriter en zij was tot onze grote verrassing aanwezig op onze release show in Cinetol nadat ze ons nummer ‘The Girl’ op de radio had gehoord, toen ze in een Uber zat. Wie weet kunnen we ooit nog eens met haar samenwerken... Ik kijk in elk geval uit naar nog vele mooie concerten en projecten met Blue Sands. Shout out naar onze boeker Amanda Fransman van Dox Live en ons label ZenneZ Records die ons ondersteunen met alles wat we ondernemen!”


Check Blue Sands: WebsiteInstagram, Facebook