Als na twee jaar er weer een Bevrijdingspop gaat plaatsvinden op het terrein van de Haarlemmer Hout, dan zal Elliot Boyd te zien en te horen zijn op het hoofdpodium. In deze editie weet Elliot Boyd de finale te winnen, waarbij net als in de derde voorronde wederom de choreografie en de dansbare synthpop de elementen vormen van zijn optreden. Het is de jury al eerder in de derde voorronde opgevallen, maar de wijze mensen die het hoofd hebben moeten buigen zijn overtuigd dat Elliot Boyd daar moet staan. Wel na Suzanne & Freek die Bevrijdingspop 2022 op het hoofdpodium openen.

Foto's: Marcus van Dam

Fleebag neemt het publiek mee in hun optreden en songs

Fleebag opent finale op paaszondag

Beverwijkse band brengt sympathieke indy

De eerste band die het spits mag afbijten, is Fleebag. Voor een band meestal lastig omdat de grote zaal nog niet helemaal is gevuld. Toch trekt Fleebag zich daar weinig van aan en neemt het aanwezige publiek gewoon mee met hun optreden en de songs die de band speelt. Volgens de band ontstaat dan vanzelf de chemie en de wisselwerking met het publiek wel. Dat blijkt wel, want opnieuw weten de Beverwijkers de publieksprijs binnen te slepen. Een prettige bijkomstigheid is dat de band hun eerste EP heeft afgeleverd. De liefhebbers van Fleebag die er inmiddels zijn, weten dat, want alles van de EP spelen ze live. Dansbaar en lekker in het gehoor liggende gitaarpartijen met het werk van de drums doen de rest van het werk.

Elvira tijdens haar eigenzinnige optreden.

Experimentele pop met toekomst

Eigenzinnige Elvira speelt veelzijdige liveset

Voor Elvira is haar optreden nu één waar ze al in de tweede voorronde de nodige ervaring mee heeft opgedaan. Ze produceert, schrijft en bedenkt haar werk allemaal zelf en wat ze al laat horen tijdens de finale is haar werk veelzijdig. het ene moment toegankelijk en het andere moment gewoon ijskoude experimentele pop. Vooral bij dat laatste doet het denken aan de IJslandse Björk die haar is voorgegaan. Na afloop zegt ze dat ook. Het is niet alleen de IJslandse muzikante die met haar popnoir in de jaren negentig furore maakt, maar Kate Bush is eveneens een voorbeeld voor de Haarlemse Elvira. Waar Fleebag al een EP heeft gepresenteerd, werkt Elvira rustig door en laat zich daarbij niet gek maken. Het is allemaal af, maar het gaat om het eindresultaat. De songs die ze tijdens de finale al laat horen, staan op haar eerste EP.

Elliot Boyd wederom met choreografie die het goed gaat doen bij Bevrijdingspop

Elliot Boyd overtuigt opnieuw

Haarlemse muzikant mag voor vol veld op hoofdpodium Bevrijdingspop zijn kunnen laten horen en zien

Net als in de derde voorronde van de Rob Acda Award is niet alleen de muziek bepalend, ook de teksten van Elliot Boyd zijn dat. Het is vooral waarbij de danseressen de armen van en etalagepop gebruiken. Het nummer Mannequin kent een lading die zijn weerga niet kent en dat komt juist tot uitdrukking in de choreografie. De ingehouden vocalen van Elliot Boyd bij de song geven Mannequin de mysterieuze kant mee. de beats zijn donker, maar niet hard en komen eerder in de buurt van ambient. Het is wellicht één va de songs die op zijn debuut EP gaan verschijnen. Nadat Elliot Boyd de prijs als beste act in ontvangst mag nemen, is hij verbaasd. In alle bescheidenheid rekent Elliot Boyd hemzelf niet tot de winnaar, alleen denkt de jury daar anders over en zal de Haarlemse muzikant op 5 mei de show opnieuw op gaan voeren. Dan op een vol veld bij de Haarlemmer Hout en op het hoofdpodium.

Frontvrouw Dora van den Berg van 3 Point Landing laat er geen gras over groeien aan het begin van het optreden

3 Point Landing speelt eindelijk in de finale

Alternatieve rock van Alkmaarse band blijf hangen

3 Point Landing uit Alkmaar zijn zonder meer de pechvogels van de Rob Acda Award uit de editie 2019/2020. De band plaatst zich voor de finale, maar net als de laatste finalisten bekend zijn, gooit een virus roet in het eten. Niet alleen 3 Point Landing heeft er last van, de hele muziekindustrie kent een zware tijd. Alleen besluit de Alkmaarse band aan het eind van de pandemie te werken aan hun eerste album Shadow Work. dat doen ze met singles van het album, waar wij ook hier het nodige aandacht hebben besteed. Daarnaast pikt het muziekplatform IndieXL de band ook op en dan, sta je als band toch best prettig te spelen op het hoofdpodium van het Patronat Haarlem. 3 Point Landing krijgt met hun alternative rock waar de keytar van frontvrouw Dora van den Berg het publiek mee. Bij het laatste nummer, moeten de fotografen weer opletten, omdat een deel van het publiek de moshpit weer inzet. En dat terwijl Spetterpoep uit de derde voorronde daar patent op heeft gehad.

Frontvrouw Fenna van Ellis Day tijdens haar optreden

Ellis Day laat zich niet uit het veld slaan

Dreamrock band kent tegenslag bij aanvang optreden

Ellis Day kent de nodige tegenslag met de Rob Acda Award. Tijdens hun optreden in de eerste voorronde is de drummer geveld door corona, maar tijdens de finale heeft de bassist een lichte hersenschudding en kent frontvrouw Fenna problemen met haar stem door een amandelontsteking. Toch laat de band zich daar niet door uit het veld slaan. Dreamrock met zowaar een psychedelische rand. Het is alsof de band je meeneemt naar een andere dimensie. Dat komt door de prominente rol van de gitaar in de songs en ja het klinkt net iets met meer hooks, want dat heeft de jury Ellis Day meegegeven in de eerste voorronde waarbij ze als runner-up naar voren komen. Uiteindelijk hebben ze meegedaan in de finale omdat de jury hen als beste runner-up ziet over alle voorrondes.

Het verschil voor Phil Meds zit hem in het deel van de dag

Phil Meds is een nachtmens

Nederlandstalige hiphop start de nacht

Phil Meds zegt het tijdens zijn optreden als hij het laatste nummer aankondigt. Van de dag wel te verstaan. ,,Of is het eerste nummer van de nacht", vraagt hij aan het publiek. Met die vraag maakt de Haarlemse hiphopper een verwijzing naar zijn deelname aan de 'Night Edition', waar hij zijn finaleplaats aan te danken heeft. Dat zijn songs bij de nacht passen, blijkt wel. Het ene moment spettert het met dynamische hiphop, maar het andere moment neemt Phil Meds het publiek mee in zijn herinnering over de Snelweg. Je ziet het voor je. Meegaan met je vader die je wegbrengt voor de sport die je als jochie beoefent op de zaterdag. Ook als de dag druilerig is. Opnieuw brengt hij net als in de Nachtuitgave van begin maart zijn nummer over hoop. Licht in deze lastige tijden is wel nodig.

De interviews zijn terug te beluisteren op Alternative FM en de samenvatting met de bewegende beelden bij Haarlem 105.